Resor med öl

Jönsson skrev:Deras tyska standardöl är rätt bra tycker jag. Typ Helles och Märzen.Klicka för att utvidga...

Fanns allt.

Men jag brukar i det längsta hålla mig på landsnivå på ölsorter. Fast det var mycket frestande att beställa en Weihen...... eller en Paulaner.

img_1550-jpg.97159

img_1557-jpg.97160

Var i Bamberg nyligen. Trevlig och pittoresk by och man kan verkligen prova runt lite olika rököl.

Jag kommer vara på genomresa i München om ett par veckor och inser nu att min övernattning sammanfaller med Oktoberfest (!). Jag kommer inte fram förrän vid 19-tiden och ska vidare nästa morgon, men kan ju inte låta bli att ta en snabbtitt i alla fall när jag ändå är där. Finns det någon med erfarenhet som kan tipsa lite om hur det funkar och hur man bör tänka om man inte har mer än kanske 90 minuter på festivalområdet? Vilket bryggeri har bäst stämning/öl?

HCas skrev:Jag kommer vara på genomresa i München om ett par veckor och inser nu att min övernattning sammanfaller med Oktoberfest (!). Jag kommer inte fram förrän vid 19-tiden och ska vidare nästa morgon, men kan ju inte låta bli att ta en snabbtitt i alla fall när jag ändå är där. Finns det någon med erfarenhet som kan tipsa lite om hur det funkar och hur man bör tänka om man inte har mer än kanske 90 minuter på festivalområdet? Vilket bryggeri har bäst stämning/öl?Klicka för att utvidga...
Skulle ha valt Hacker Pschorr, tycker deras tält är gemytligast och har trevligast stämning. Med tanke på att du ska vara där så kort tid så skulle jag, oavsett vilket tält du väljer, rekommendera dig att försöka göra en reservation. Om det nu fortfarande finns plats. De öppnar för reservationer redan i januari.

HCas skrev:Jag kommer vara på genomresa i München om ett par veckor och inser nu att min övernattning sammanfaller med Oktoberfest (!). Jag kommer inte fram förrän vid 19-tiden och ska vidare nästa morgon, men kan ju inte låta bli att ta en snabbtitt i alla fall när jag ändå är där. Finns det någon med erfarenhet som kan tipsa lite om hur det funkar och hur man bör tänka om man inte har mer än kanske 90 minuter på festivalområdet? Vilket bryggeri har bäst stämning/öl?Klicka för att utvidga...
Man kan se i realtid om det finns plats i tälten innan man går dit

These are the current Oktoberfest tent occupancy levels • Oktoberfest.de - The Official Website for the Oktoberfest in Munich

Oktoberfest börjar f.ö. i dag kl. 12:00, har vi någon utsänd på plats som kan rapportera om stämningen?

Jönsson skrev:Skulle ha valt Hacker Pschorr, tycker deras tält är gemytligast och har trevligast stämning. Med tanke på att du ska vara där så kort tid så skulle jag, oavsett vilket tält du väljer, rekommendera dig att försöka göra en reservation. Om det nu fortfarande finns plats. De öppnar för reservationer redan i januari.Klicka för att utvidga...

Aha, det är så pass seriöst att man bör boka alltså? Tänkte man mest kunde glida in och ta en maß lite snabbt för att känna av stämningen. Finns det andra ställen att köpa öl på än inne i bryggeritälten kanske?

HCas skrev:Aha, det är så pass seriöst att man bör boka alltså? Tänkte man mest kunde glida in och ta en maß lite snabbt för att känna av stämningen. Finns det andra ställen att köpa öl på än inne i bryggeritälten kanske?Klicka för att utvidga...
Du kan så klart bara vandra runt och köa för en öl också. Beroende på tidpunkt är det dock inte säkert du får sittplats.

Jönsson skrev:Du kan så klart bara vandra runt och köa för en öl också. Beroende på tidpunkt är det dock inte säkert du får sittplats.Klicka för att utvidga...

Det låter bra! I o m att det är så kort tid blir det ju ändå inte den kompletta upplevelsen, utan vore mest kul att se hur det är.

Homer skrev:Man kan se i realtid om det finns plats i tälten innan man går ditThese are the current Oktoberfest tent occupancy levels • Oktoberfest.de - The Official Website for the Oktoberfest in MunichOktoberfest börjar f.ö. i dag kl. 12:00, har vi någon utsänd på plats som kan rapportera om stämningen?Klicka för att utvidga...

br-nord-hd-deu-o-zapft-is-09-21-12-48-04-jpg.97684

Inte på plats i München, men kikar på direktsändning:

Zum 186. Münchner Oktoberfest

"O'zapft is" ist live und hautnah dabei, wenn die Wirte wieder auf die Münchner Theresienwiese ziehen und der Oberbürgermeister Dieter Reiter um Punkt 12 Uhr das 186. Münchner Oktoberfest eröffnet.

br-nord-hd-deu-o-zapft-is-09-21-12-54-20-jpg.97685

Stämningen är god, enligt några av de ca 6 miljoner besökare, som är på världens största utomhus-fest.

Sitter i Senator-loungen i München på väg hem efter en rejäl omgång igår på Oktoberfest. Rejält sliten. Fantastisk stämning!

Gårdagens middag. För Oktoberfest måste väl räknas som en resa med öl..
oktoberfest-jpg.98096

Trevligt! Sitter själv på tåget mot München i detta nu. Blir det inga förseningar ska jag nog hinna med en maß ikväll.

Back