blobloblo skrev:Någon som har några bra tips på fikaställen (BC-fika) i Paris.Klicka för att utvidga...
blobloblo skrev:Gärna någon trevlig wine bar.Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Sa du inte BC-fika?Klicka för att utvidga...
blobloblo skrev:Vet att man inte ska svära i kyrkan, men tänkte något annat än gin eller champagneTack för tipset, ska kika lite på det!Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Vinbar BC style:EN VRAC USER’S GUIDE1/ I bring my own container (cubitainer, bottle, etc.) which I fill up from the tank with the wine of my choice. OR I get a cool En Vrac bottle (designed after the traditional French “limonade” bottle) or cubitainer for a low deposit of 2 to 5 euros each depending on the size.2/ I collect my deposit when I bring back my empty container. And I start againEn Vrac | Le retour de la consigne | Cave à manger, atelier vin, location de cuves | Vin naturel, ParisOm det ska det vara lite mer klass på stället:Caves Legrandligger på en täckt shoppinggata.About Us - Caves LegrandKlicka för att utvidga...
Åk till hallarna och gå på yam'Tcha. En upplevelse.NyfikenGrau skrev:Tänkte fråga experterna om det finns någon lämplig restaurang för lång CDG-layover på kvällen som man kan nå med rimlig möda?Tisdag 2/1 2018, ankomst CDG 2F 16:35 (så inom Schengen, bara rätt ut), avgång CDG 2E 23:30 (Sydafrika). Incheckade med Air France, bara lätt handbagage.Tänker något vid eller nära RER B, helst inga byten. Realistiskt är väl att ha tid för restaurangen i sig 18-20, så tyvärr lite tidigare än fransmännen normalt äter (troligen brasseri då väl?).Konkret tanke: Terminus Nord mit emot Gare du Nord? Kan även tänka mig RER-stationer längre ner på linjen, som Chatelet, St Michel Notre Dame, Luxembourg.Eller rentav något på/nära flygplatsen i Roissy, men det tvivlar jag på finns?Tack!Klicka för att utvidga...
Ja, helt typsitk franskt är det förstås inte men grunden i matlagningen är ju fransk (liksom råvarorna, typ hummer, foie gras, ) med starka kinesiska influenser. Å andra sidan är det ruskigt svårt att få bord så kanske inget du ens behöver överväga.NyfikenGrau skrev:Tack för tipset Agö!Egentligen hade jag tänkt något mer typiskt franskt, även om vissa recensioner av yamTcha redan får mig hungrig!Klicka för att utvidga...
Trafikmässigt sett är det väldigt stökiga kvarter tycker jag. När du väl är på ringen är det OK. Jag skulle räkna med uppåt en timme.NyfikenGrau skrev:Mycket nyttig info, stort tack!Om man skulle hamna i tidsnöd, har du någon uppfattning om hur snabbt en taxi/uber kan ta sig ut från innerstan till CDG typ 21-22 på kvällen? Är i Frankrike ganska ofta, men risig på just Paris..Klicka för att utvidga...
Ja, det låter klokt. Det är skapligt många avgångar från T2E vid den tiden.NyfikenGrau skrev:Spontant känns ju avresa 23:30 ganska safe när man bara har security och utresepasskontroll, men saker och ting har ju en tendens att gå snett när de inte får göra det. Känns som ett krav att planera för att vara vid security absolut senast 22:00.Klicka för att utvidga...
NyfikenGrau skrev:Tänkte fråga experterna om det finns någon lämplig restaurang för lång CDG-layover på kvällen som man kan nå med rimlig möda?Tisdag 2/1 2018, ankomst CDG 2F 16:35 (så inom Schengen, bara rätt ut), avgång CDG 2E 23:30 (Sydafrika). Incheckade med Air France, bara lätt handbagage.Tänker något vid eller nära RER B, helst inga byten. Realistiskt är väl att ha tid för restaurangen i sig 18-20, så tyvärr lite tidigare än fransmännen normalt äter (troligen brasseri då väl?).Konkret tanke: Terminus Nord mit emot Gare du Nord? Kan även tänka mig RER-stationer längre ner på linjen, som Chatelet, St Michel Notre Dame, Luxembourg.Eller rentav något på/nära flygplatsen i Roissy, men det tvivlar jag på finns?Tack!Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Om du inte tycker det är skitkul att åka med RER så har du den häri Aulnay-sous-Bois 4 stop från flygplatsen med RER B1 MichelinstjärnaAccueil(jag har inte alls testat den, men övervägde att göra det för ett tag sedan eftersom den ligger nära CDG)Klicka för att utvidga...