Ryanair igång igen

Man ska ställa sig den frågan om detta är värt? Man flyger billigt, men det finns en tydlig baksida kring de billiga biljetterna. Den enskilde tänker; Jag kan ju resa billigt, och bokar därmed en biljett med Ryanair. Vi som konsumenter gör ett val när vi bokar en biljett, men man tänker sällan på baksidan kring sitt beslut. Idag är flyget enormt konkurrensutsatt där bolag som t ex. SAS har svårt att klara sig mot t ex. Ryaniar. Vi har nyligen sett både Spanair och Malev gå i konkurs pga flygolycka och hård konkurrens från andra aktörer.

F:ö ska Ryanair redan i Februari öppna en bas i Budapest med nya flyglinjer, därpland NYO...suck. Det räcker med att läsa artikeln för att bilda sig en uppfattning om detta bolag.



Nej, jag tror och hoppas på de flygbolag som värnar om anställningstrygghet och kollektivavtal. I slutänden kan det vara jag som drabbas, då lägger jag hellre ner mer pengar på ett bolag där jag känner mig trygg. Ryanair är ett bolag som för mig inte står för ett medvetet resande.
 
Finns ingenting som skulle kunna få mig att flyga RyanAir igen. De behandlar sina passagerare så uselt. Jag cyklar, går eller liftar hellre till resmålet. Det är min personliga åsikt. För vissa funkar det säkert bra. Jag betalar med glädje lite mer för ett värdigt bemötande och god service.

Med Malevs och Spainairs konkurser så verkar tendensen vara att folk vill resa till lägsta möjliga peng, oavsett vad det i förlängningen resulterar i.

Så mycket kommer jag aldrig att hata mina pengar att jag kommer att ge dom till RyanAir.
 
"Alla" vill ha så billiga flygbiljetter som möjligt, men de vill också ha största möjliga säkerhet. Hur går detta ihop sig? Det gör det inte.
 
Vem är det som är lättlurad egentligen?

"anonyma uttalanden" från vem? från de som är missnöjda med lön eller något.
 
Jag är definitivt ingen supporter till Rajjan och jag undviker till största delen att flyga med dom. Men det beror inte på att dom skulle ha sämre piloter utan deras usla service och koncept.

Det finns inget belägg för att Rajjans piloter skulle vara sämre än andra bolag, dom har väldigt bra statistik. Det finns andra bolag som på detta forum prisas för sin fina service i kabinen men har piloter som jag inte skulle vilja flyga med. Det är bara att kolla upp olycksstatistiken för dessa bolag.
 
Alltså ärligt? Tror piloterna på Ryanair att kirurgerna verkligen är utvilade, kan ringa sig sjuka? Dessutom anställer man ju läkare på löpande 3 - 6 månaders vikariat. Jag tror att piloterna på Ryanair har en liten förskönad bild av hur läkare har det.
 
"doc skrev;Alltså ärligt? Tror piloterna på Ryanair att kirurgerna verkligen är utvilade, kan ringa sig sjuka? Dessutom anställer man ju läkare på löpande 3 - 6 månaders vikariat. Jag tror att piloterna på Ryanair har en liten förskönad bild av hur läkare har det."




Jag utgår att läkare och kirurger har kollektivavtal med landstingen, sjukhusen de tjänstgör på. Som därmed reglerar deras arbetstider. Sedan är det en annan 5a om de kommer utvilade till jobbet osv. Men de har, såvitt jag känner till ett arbetsschema som tillåter dem till normal dygnsvila.




Ryanair har inga kollektivavtal, självklart är deras arbetstider på något sätt styrda över gällande regelverk från diverse myndigheter. Att jämföra med t ex. kirurger var en objektiv jämförelse. Faktum kvarstår, det finns en tydlig baksida med de billiga biljetterna som Ryanair erbjuder.
 
Det är sant att det finns kollektivavtal för läkare, men facket har förhandlat bort normal dygnsvila, Arbetstidsreglerna gäller alltså inte för läkarkåren. Det innebär att en kirurg absolut kan ha varit i tjänst i 24 timmar utan vila. Nåväl, detta blev en annan diskussion. Instämmer i att allting som skall göras billigt och där kostnader jagas till sin spets finns det de som far illa.
 
Jag är inne på Alfs linje. Ryanairs piloter flyger mycket, men inom regelverket. Idag är det många bolag som utnyttjar det till max.



Piloterna på Ryanair tjänar relativt bra. Det finns väldigt många deals, allt ifrån folk med riktigt goda villkor, till kontraktsanställda via halvskumma bemanningsbolag. Den sistnämnda gruppen får ingen sjukförsäkring, pension etc betald, men lönen är acceptabel och inte lik slavförhållandena på exempelvis vissa regionalflygbolag.



Känner en som flyger som kontraktare där. Han tjänar runt 5000 EUR i månaden, minus- skatt, pension och försäkringar som man som sagt får betala själv. Helt OK för att komma direkt från flygskolan. På Nextjet har en nyanställd styrman 15 800 SEK om jag inte minns fel.
 
Kristofer skrev:Känner en som flyger som kontraktare där. Han tjänar runt 5000 EUR i månaden, minus- skatt, pension och försäkringar som man som sagt får betala själv. Helt OK för att komma direkt från flygskolan. På Nextjet har en nyanställd styrman 15 800 SEK om jag inte minns fel.Klicka för att utvidga...
Alla får välja själv förstås men som en färsk självständig pilot brukar man ha en skuld på ungefär 500K SEK plus minus type rating på 737 som kostar i runda slangar 200K. Jag kan ha fel för jag har inte själv gjort det hela vägen men så ser det ut.

Plötsligt ser inte 5KEUR i lön vara för mycket, man betalar ju allt själv.



Jag såg en film på Youtube om FR och trodde inte på vad de sa i filmen och så försökte boka en resa själv för att se om verkligen det stämde med avgifterna. Det är ju helt absurd! Och jag som trodde att BT hade nått botten eller amerikanska bolag. Neeej, det verkar som det blir svårt att slå FR på denna front.

Pay nothing - get nothing! Undrar om ansvariga för hemsidan har hört talas om Google translate? En underlig sätt att översätta till svenska och dessutom kränga reseförsäkring.




https://www.businessclass.com/forum/attachments/ryanair-jpg.5369/



16SEK för SMS! 63 kronor för att betala med kort! Undrar om man kan skaffa prepaid MasterCard i Sverige? Förut hade ju Swedbank någon form av engångskort som fixades när man skulle betala online. Kanske funkar detsamma som prepaid MC?
 
fast de där e väl ryans sätt, fronta med låga biljett priser och ta igen det när du ska betala..sjukt..



Det kvittar i slutändan hur billiga dom blir, jag flög mycket med dom när jag drev ett projekt i england och aldrig mer.
 
Jag pratade med en av de nya i SAS kabinpersonal. Killen är egentligen pilot men hade svårt att få jobb som det så han tog kabinjobbet tillsvidare. Han berättade om sina kompisar som flyger och jobbar för många Afrikanska flygbolag samt RYAN Air. Hans inställning kring RYAN Air var att det är ett bolag som är riktigt snålt och inte har bra arbetsmiljö. Han berättade att piloterna har med sig egen mat i "låda" till jobbet, käkar i cockpit mellan flygningarna och vatten att dricka, det måste dom själva betala då de jobbar. Helt absurt.. Inte en enda av mina 167 flygningar förra året var med RYAN, ingen av de tusentals innan heller och kommer inte att bli...
 
Jag stenvägrar flyga med Ryanair. Aldrig att jag vill ge mina pengar till ett företag som behandlar omvärlden, sina kunder men framför allt sina anställda så illa.
 
stewigriffin skrev:Alla får välja själv förstås men som en färsk självständig pilot brukar man ha en skuld på ungefär 500K SEK plus minus type rating på 737 som kostar i runda slangar 200K. Jag kan ha fel för jag har inte själv gjort det hela vägen men så ser det ut.Plötsligt ser inte 5KEUR i lön vara för mycket, man betalar ju allt själv.Klicka för att utvidga...


Absolut. Utvecklingen mot att själv betala typerating är riktigt olycklig, men så ser verkligheten ut på många bolag idag. Dock vidhåller jag att 5000 EUR - kostnader är en bra lön för en pilot med 300 flygtimmar. Alternativen som finns är idag att flyga gratis (jag skojar inte), betala för en lika dyr typerating på något regionalbolag - och tjäna i bästa fall hälften, eller betala för att få flyga och få ihop timmar (Eagle Jet International, Inc.). Jag vet flera piloter som gått direkt från flygskolan, flugit för Ryanair i några år och betalat av sina studieskulder och nu flyger med mycket höga löner på Qatar och Emirates.



Sen är självklart förhållandena på Ryanair inte som de var på flagcarriers under flygets glansdagar. Men det finns bolag där det är mycket, mycket värre.



Hänvisar till mitt tidigare inlägg i en annan tråd:

http://www.businessclass.se/ovrigt/990-jobba-pilot.html#post6448
 
Hittade följande på DI;




VD Michael O`Leary i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med en presskonferens.




När det gäller förvärv har Ryanair i dagsläget inga direkta planer att genomföra några.




Vi har försökt att köpa Aer Lingus två gånger men blivit avvisade av regeringen och jag vet inget annat där ute som skulle vara av intresse.


Vi har tittat på Lufthansa tidigare, men de är lite små och inte ett särskilt välskött bolag.




Har mannen storhetsvansinne eller?? När har Lufthansa blivit "för små" för Ryanair????
 
TjudöBoy skrev:Hittade följande på DI;VD Michael O`Leary i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med en presskonferens.När det gäller förvärv har Ryanair i dagsläget inga direkta planer att genomföra några.Vi har försökt att köpa Aer Lingus två gånger men blivit avvisade av regeringen och jag vet inget annat där ute som skulle vara av intresse.Vi har tittat på Lufthansa tidigare, men de ärlite små och inte ett särskilt välskött bolag.Har mannen storhetsvansinne eller?? När har Lufthansa blivit "för små" för Ryanair????Klicka för att utvidga...


det är nog snarare du som missat ironin
 
Back
Top