Ryanair - inställda flyg

cantona

New member
Hej

Det som Ryanair gör nu med inställda flyg pga de måste se till att personalen tar ut sin semester innan årets slut ger det passagerarna rätt till ersättning? Eller kommer de runt det på något sätt?
 
cantona skrev:HejDet som Ryanair gör nu med inställda flyg pga de måste se till att personalen tar ut sin semester innan årets slut ger det passagerarna rätt till ersättning? Eller kommer de runt det på något sätt?Klicka för att utvidga...
Hur många dagar är det kvar till din resa?



Ett tips.

Om du har frågor, det är bäst att uppge väsentlig information. Annars blir det svårt att ge ett korrekt svar.
 
Dr. Miles skrev:Hur många dagar är det kvar till din resa?Ett tips.Om du har frågor, det är bäst att uppge väsentlig information. Annars blir det svårt att ge ett korrekt svar.Klicka för att utvidga...


Har trådskaparen ens någon resa bokad med Ryan?



Detta är väl mer en allmän undran hur Ryan tar sig ur alla ersättningskrav som borde komma? Något jag själv undrar. Eller så missförstår jag?
 
Ultra Magnus skrev:Har trådskaparen ens någon resa bokad med Ryan?Detta är väl mer en allmän undran hur Ryan tar sig ur alla ersättningskrav som borde komma? Något jag själv undrar. Eller så missförstår jag?Klicka för att utvidga...
Om de ställer in flyget minst 14 dagar innan avresa och informerar passageraren har passageraren inte rätt till ersättningen, däremot rätt till ombokning.

Därför det är viktigt att veta när resan sker och när man fick veta om inställt flyg.



Alltså, inställt flyg ger inte ersättning per automatik, även om det inte är extraordinär händelse.




EU skrev:Article 5Cancellation1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.2. When passengers are informed of the cancellation, an explanation shall be given concerning possible alternative transport.3. An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.4. The burden of proof concerning the questions as to whether and when the passenger has been informed of the cancellation of the flight shall rest with the operating air carrier.Klicka för att utvidga...
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex



Sedan har man rätt till ersättning om ombokade flighten ankommer till destination mycket senare än originalflyget (det beror på avståndet), men det är en separat sak.
 
Om de ställer in minst 14 dagar innan och informerar också inom den tidsramen, tror jag att de struntar i att boka om utan det blir återbetalning (min gissning).
 
Har ingen aning om vad Ryan air håller på med, men om de nu ställer in flighter för att personalen ska ta ut semester så är det ju på inget sätt extraordinärt - det kunde de ha planerat bättre för då det är rätt välkänt att personalen ska ha viss mängd semester.



Sedan utgår jag ifrån att Ryan Air har stenkoll på EU261/2004 och därmed undviker att betala ut ett enda öre - det är ju inte speciellt svårt om man har en gnutta framförhållning och tänker.
 
I mina ögon är Rajjan ett skitbolag som jag inte sätter min fot på. Har åkt med Rajjan en gång till Riga. En resa som börjar med kalabalik vid boarding när alla rusar mot flygplanet för att få bra platser och där jag hamnade på en mittplats långt bak i flygplanet, trångt och med stol som inte gick att fälla bak. Som tur var tog resan bara knappt en timme, men det räckte.



Dessvärre har min dotters familj bokat in en resa till London under nästa månad och kan således bli berörda av Rajjans dåliga planering. Jag har förgäves försökt få henne att till varje pris undvika detta flygbolag men likt många barn så lyssnar dom inte alltid på sina föräldrar. (Till hennes försvar får jag säga att hon skyller på sin man som bokade resan, man kan inte påverka alla). Jag kan hålla med henne att det är betydligt enklare och tidsbesparande att åka till Skavsta från där vi bor än att ta sig till Arlanda med allt vad det innebär för att passa en tidig morronflygning.



I bästa fall blir man ombokad eller får pengarna tillbaka. Hotellet är betalt i förskott vid bokningen ( vilket också är något man bör undvika). Det borde ju ersättas av reseförsäkringen. Vidare är det ju så att hela upplevelsen går i kras för förväntansfulla barn och föräldrar.



Skall bli intressant att följa det hela.
 
Väldigt intelligent att inte redan ha lagstadgade semestrar i planeringen. Istället drabbas man av panik och ställer in 2000 flygningar på sex veckor när året börjar närma sig sitt slut och personalen måste ta sina semestrar. Här märker man vilket skitbolag det handlar om egentligen. Hoppas kunderna inser att det i framtiden är bättre att använda sig av ett annat flygbolag.



Initialt försökte man också lägga skulden på externa faktorer, då man i ett pressmeddelande rapporterade om att anledningen till de inställda flighterna var att man behövde höja punktligheten som under sommaren sjunkit till 80% (läses meddelandet om att de är Europas punktligaste flygbolag fortfarande upp i samband med fanfaren?). Det i sin tur skulle bland annat bero på väderförhållanden och strejker bland flygledarna!? Ett försök att slippa undan EU261/2004 och åberopa extraordinära omständigheter? Det är dålig planering som är anledningen Ryanair, inte något annat.
 
Skulle inre Ryanair börja att satsa även på affärsresenärer?

Detta var inte en så bra inledning på den flörten.//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji107.png
 
agehall skrev:Har ingen aning om vad Ryan air håller på med, men om de nu ställer in flighter för att personalen ska ta ut semester så är det ju på inget sätt extraordinärt - det kunde de ha planerat bättre för då det är rätt välkänt att personalen ska ha viss mängd semester.Sedan utgår jag ifrån att Ryan Air har stenkoll på EU261/2004 och därmed undviker att betala ut ett enda öre - det är ju inte speciellt svårt om man har en gnutta framförhållning och tänker.Klicka för att utvidga...


Läste i en artikel att de byter räkenskapsår från brutet till kalenderår och att dom erkänner sitt misstag.

Ryanair ställer in – resenärerna förbannade | Aftonbladet
 
Dr. Miles skrev:Hur många dagar är det kvar till din resa?Ett tips.Om du har frågor, det är bäst att uppge väsentlig information. Annars blir det svårt att ge ett korrekt svar.Klicka för att utvidga...


En generell fråga så har inga detaljer, dvs bokad resa.
 
Fick höra av en fd Lufthansa pilot om en artikel han hade läst i Tyskland idag.

Enligt den verkar det ha att göra med att kunna bjuda på Air Berlins slottar i slutet av denna månad.

Tydligen måste man kunna bevisa att man har ledig kapacitet med plan att hantera deras routes och tidningen tror att det hela har med det att göra.

Kanske bara vanligt skvallerblaska skräp men det är ju inte helt omöjligt att detta har med Air Berlin att göra.
 
Det lär ju snart finnas en del ledig peronal att ta över från Air Berlin.
 
Jönsson skrev:Det lär ju snart finnas en del ledig peronal att ta över från Air Berlin.Klicka för att utvidga...
Å andra sidan vill ju Ryan knappast anställa personal på Air Berlins avtal eller likvärdiga. Och ska de ha fram något snabbt så hinner de knappast ut och vända på öppna marknaden.
 
2109-MATT-PORTAL-WEB-P1.png
 
Back
Top