Gnopps skrev:Eftersom jag försöker undvika faktapåståenden () utan källa gjorde jag en sökning, och det verkar åtminstone stämma mellan åren 2022-2023:
https://www.iata.org/en/iata-repository/pressroom/fact-sheets/fact-sheet---unruly-passengers/Finns det någon annan källa till detta påstående eller är det mer en känsla?Klicka för att utvidga...
Javisst!
De nya policies som tas fram med flygbolagen exempelvis.
Press – för journalister - Transportstyrelsen
Du som journalist är välkommen att kontakta Transportstyrelsens presstjänst för generell information om myndigheten och kontakt med rätt expert för din fråga.
www.transportstyrelsen.se
Inslag från Media om att andelen flyg med bråk ökat från 1 på 835 flygningar till 1 på 568.
Bråkiga passagerare växande problem för flygen
Bråkiga passagerare har blivit ett allt större problem ombord på flygplan, visar statistik från den internationella flygbranschorganisationen IATA.
www.aftonbladet.se
Det tog fart under pandemin men larmades redan 2016:
Fler aggressiva på flygplan
Bråk, våld och fylla. Rapporterna om stökiga passagerare på flyg har ökat de senaste åren. – Människor är mer stressade i dag och toleransen är inte lika stor, säger Anette Jernström, som jobbat som flygvärdinna i 30 år.
www.svt.se
CNN skriver också en del om detta med källor du kan läsa mer om:
Unruly passengers were a problem before the pandemic. Now they’re even worse | CNN
As disruptive airplane passenger incidents regularly hit the headlines, aviation experts and flight attendants are questioning what can be done to turn the tide.
amp.cnn.com
KLM rapporterar en ökning sedan 2019 på 100%.
KLM, government and airline industry join hands to tackle unacceptable passenger behaviour
· Unruly passengers cause problems for airlines· KLM has seen a 100% increase in unruly passenger numbers compared to 2019· The airline industry and government plan to cooperate more closely to tackle this issue...
news.klm.com
Jag trodde i min enfald att kunskapen om ökat stök på plan var etablerad mainstream fakta hos alla men jag hade fel!
Edit, din IATA länk stämmer ju in i allt jag påstår så jag vet inte riktigt vad problemet är.