Rysk byråkrati- weekend till st.petersburg + frågor

Snabba bra tips och svar, tack! Ska ringa runt måndag morgon och kolla. Glömde dock bort i ekvationen att FruBrandten har Norskt pass så måste rodda lite där också.

Det är en besynnerlighet i sig att skandinaviska medborgare över huvud taget behöver visum till Ryssland. Inte så att det skulle locka speciellt många skandinavier att etablera sig i landet.

agehall skrev:Det stora problemet jag hade när jag var i ryssland förra året, var att få försäkringsintyget som krävs från mitt försäkringsbolag. Min kollega fick sitt på ett par dagar men mitt kom aldrig, trots att jag beställde det två gånger. Får du bara tag på ett försäkringsintyg kan man utan större problem få ett visum utfärdat rätt snabbt mot en extrakostnad.Klicka för att utvidga...
Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.

Jönsson skrev:Det är en besynnerlighet i sig att skandinaviska medborgare över huvud taget behöver visum till Ryssland. Inte så att det skulle locka speciellt många skandinavier att etablera sig i landet.Klicka för att utvidga...
Det är dessutom svårare för skandinaver än långa andra länder i Europa, särskilt att få multi entry visa. För att inte tala om jämfört med amerikaner som verkar gå minst 2 år som standard...

Misstänker att det är någon reciprocitetsregel eller så som är inne och spökar.

agehall skrev:Det stora problemet jag hade när jag var i ryssland förra året, var att få försäkringsintyget som krävs från mitt försäkringsbolag. Min kollega fick sitt på ett par dagar men mitt kom aldrig, trots att jag beställde det två gånger. Får du bara tag på ett försäkringsintyg kan man utan större problem få ett visum utfärdat rätt snabbt mot en extrakostnad.Klicka för att utvidga...
När jag senast ansökte om visum i Köpenhamn så hade jag med mig ett försäkringsintyg som hade en stämpel och handläggarens underskrift. Vad tror ni personalen på visumkontoret gjorde med detta? Jo, hon halvskäller på mig och undrar varför intyget är nedkladdat, varpå hon gör en kopia av intyget med stämpeln och underskriften övertäckt... Givetvis fick jag betala 5 danska kronor för kopian också.

mha321 skrev:Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.Klicka för att utvidga...

Jag har från Länsförsäkringar kunnat få ett scannat, underskrivet intyg på e-post (PDF) inom en timme efter jag ringt. IFS i Stockholm har aldrig sagt något när jag ansökt om ryskt visum hos dem att brevet var en utskriven kopia.

mha321 skrev:Det är dessutom svårare för skandinaver än långa andra länder i Europa, särskilt att få multi entry visa. För att inte tala om jämfört med amerikaner som verkar gå minst 2 år som standard...Misstänker att det är någon reciprocitetsregel eller så som är inne och spökar.Klicka för att utvidga...

Aldrig haft problem med att få Visum till Ryssland och jag har nu åtta visum i mitt nya och gamla pass. Vad är lättare i processen för andra Europeiska länder? Förutom Serbien då som inte behöver visum till Ryssland.

Taggen skrev:Jag har från Länsförsäkringar kunnat få ett scannat, underskrivet intyg på e-post (PDF) inom en timme efter jag ringt. IFS i Stockholm har aldrig sagt något när jag ansökt om ryskt visum hos dem att brevet var en utskriven kopia.Klicka för att utvidga...
Intressant. Det är precis ifs Stockholm som skickat hem mig och även vid ett annat tillfälle en kollega som provat med utskrivet intyg, med klara instruktioner om att stämpeln måste vara i original. En gång förra året och en gång året innan var det.

Taggen skrev:Aldrig haft problem med att få Visum till Ryssland och jag har nu åtta visum i mitt nya och gamla pass. Vad är lättare i processen för andra Europeiska länder? Förutom Serbien då som inte behöver visum till Ryssland.Klicka för att utvidga...
Framförallt multi entry. I Stockholm har de iaf av mig krävt individuella inbjudningar till ett flertal olika besök under året och även krävt att alla dessa inbjudningar är från samma organisation, samt att hyfsat exakta resdatum är kända. Bekanta i andra länder har fått 1 eller 2 år "öppna" visum som default.

Jönsson skrev:Det är en besynnerlighet i sig att skandinaviska medborgare över huvud taget behöver visum till Ryssland. Inte så att det skulle locka speciellt många skandinavier att etablera sig i landet.Klicka för att utvidga...
Förklaras av att vi kräver visum av dem.

mha321 skrev:Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.Klicka för att utvidga...
Ja, det var så det slutade. Det visade sig att en kollegas sambo jobbar på mitt försäkringsbolag så hon kunde skriva ut ett intyg som jag kunde hämta upp under en helg. (Precis när jag skulle söka visum hade jag väldigt svårt att komma loss och kunna gå till ett vanligt kontor under kontorstid)

agehall skrev:(Precis när jag skulle söka visum hade jag väldigt svårt att komma loss och kunna gå till ett vanligt kontor under kontorstid)Klicka för att utvidga...
Ja det brukar vara det svåraste att få till vid alla typer av visumansökan tycker jag. Oftast är det de begränsade öppettiderna/bokningstiderna på själva ansökningsplatsen, men i andra fall som här någon tredje part som behöver blandas in också.

mha321 skrev:Ja det brukar vara det svåraste att få till vid alla typer av visumansökan tycker jag. Oftast är det de begränsade öppettiderna/bokningstiderna på själva ansökningsplatsen, men i andra fall som här någon tredje part som behöver blandas in också.Klicka för att utvidga...
Rysslands ambassad i Stockholm var (är?) Rätt extrem på öppettiderna. Kö innan öppning, efter öppning kö ut genom dörrarna ut till grindarna ända ut på gatan. Vid stängning så kom en ABAB vakt o drog igen dörren för dem som stod i korridoren, kom tillbaka imorgon. Efter det föstes alla väntande på ambassaden innanför grindarna ut på gatan igen. Gällde att ha kommit låååååångt fram i kön vid stängning.

apknug skrev:Rysslands ambassad i Stockholm var (är?) Rätt extrem på öppettiderna. Kö innan öppning, efter öppning kö ut genom dörrarna ut till grindarna ända ut på gatan. Vid stängning så kom en ABAB vakt o drog igen dörren för dem som stod i korridoren, kom tillbaka imorgon. Efter det föstes alla väntande på ambassaden innanför grindarna ut på gatan igen. Gällde att ha kommit låååååångt fram i kön vid stängning.Klicka för att utvidga...
Det måste varit ett tag sedan? Under ganska lång tid har man väl gått till ifs istället och inte ambassaden? Och där har de börjat med förbokade tider, antagligen just för att undvika sådant.

Jag är rätt säker på att ni hinner fixa expressvisum. Den 7:e är en vanlig arbetsdag i Ryssland nu för tiden.

1) Har ni kikat efter hotell? De större hotellen kan oftast ordna inbjudan samma dag.

2) Du kan kontakta ditt försäkringsbolag och se om du kan hämta intyget istället för att få det hemskickat. Funkat bra för mig hos Folksam.

Om ni nu hinner att fixa inbjudan från hotellet och försäkringsbrev under måndag så är ni all set.

Det borde inte vara några problem med din frus visum heller.

Grusja skrev:1) Har ni kikat efter hotell? De större hotellen kan oftast ordna inbjudan samma dag.Klicka för att utvidga...
Inbjudan från hotell??? Det är ju bara att googla russian visa invitation och välja första bästa så har man inbjudan inom en timme. Har man inte bokat hotell än så kan man ofta lämna det fältet blankt så hittar de på ett hotell åt en (man behöver inte bo på det påhittade hotellet). Hur smidigt som helst. Handen på hjärtat, syftena med visum till Ryssland är att inbringa pengar och hämnd för att Sverige kräver visum av ryssar. De skiter i hur man får sin inbjudan och var man bor.

mha321 skrev:Det måste varit ett tag sedan? Under ganska lång tid har man väl gått till ifs istället och inte ambassaden? Och där har de börjat med förbokade tider, antagligen just för att undvika sådant.Klicka för att utvidga...

apknug skrev:Rysslands ambassad i Stockholm var (är?) Rätt extrem på öppettiderna. Kö innan öppning, efter öppning kö ut genom dörrarna ut till grindarna ända ut på gatan. Vid stängning så kom en ABAB vakt o drog igen dörren för dem som stod i korridoren, kom tillbaka imorgon. Efter det föstes alla väntande på ambassaden innanför grindarna ut på gatan igen. Gällde att ha kommit låååååångt fram i kön vid stängning.Klicka för att utvidga...
Hehe tiden går, snart 10 år sen när jag räknade efter..... ( Kändes som 3+4 kanske) så går det när man vill glänsa med sin erfarenhet :-(

I morgon (5:e) är det röd dag i Ryssland. Borde inte påverka detta men man vet aldrig.

Budgetresenär skrev:Det gör man som man själv vill. Normalt brukar jag ansöka om visum långt innan jag bokar boende.Klicka för att utvidga...
Har kört samma metod. Fungerar klockrent.

Budgetresenär skrev:Inbjudan från hotell??? Det är ju bara att googla russian visa invitation och välja första bästa så har man inbjudan inom en timme. Har man inte bokat hotell än så kan man ofta lämna det fältet blankt så hittar de på ett hotell åt en (man behöver inte bo på det påhittade hotellet). Hur smidigt som helst. Handen på hjärtat, syftena med visum till Ryssland är att inbringa pengar och hämnd för att Sverige kräver visum av ryssar. De skiter i hur man får sin inbjudan och var man bor.Klicka för att utvidga...
Ja, och Sverige hämnas på Ryssland genom att ta betalt av dem och så håller det på. Naivt att tro dock att Visum enbart handlar om att beskatta resenärer, snarare vill man ha koll på vem som befinner sig i landet och kunna bestämma om du skall nekas tillträde. Bara för att man är svensk behöver det inte betyda att du är blond och blåögd och en snäll kille och skall därför ha ohämmad access till alla länder i världen.

Hur lämnar du fälten med ”Reference number” och ”Confirmation number” som är kopplade till inbjudan från hotellet, tomma när du fyller i ansökan online då de är obligatoriska? Hittar man på ett nummer eller måste man gå till ambasaden om man vill att de skall hitta på ett hotell? Många hotell tar betalt för att tillhandahålla inbjudan om du väljer att inte sedan bo på hotellet. Tipsa gärna om hotell som inte gör det om du hittat något när du googlat.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/246abbe8-ce5e-4d74-b136-8515612df999-png.81077/

Några år sedan men trots jag är HHD och borde vara någorlunda betrodd så krävde Hilton Moskva advance payment för att utfärda intyg/inbjudan. De kanske har utnyttjats lite väl mycket tidigare. därav denna bestämmelse

Back