SAS börjar ta betalt för sätesval i SAS Plus och Business

Det kan koste op til 849 kroner at reservere et bestemt sæde på forhånd, når du skal flyve med SAS, set idag paa​



eblogo




Nye gebyrer: Så dyrt bliver det

Læs mere her


touch-icon-transparent-16x16.png


ekstrabladet.dk
 
Million Miler skrev:Inte alla gånger mycket bättre för oss med status.. inrikes och intra-Scandinavia är inte alla gånger en trevlig upplevelse. Saker har väl börjat gå åt rätt håll (prio boarding enforcement) men finns utrymme för förbättring och jag tror de skulle vinna på det.Klicka för att utvidga...


Jeg tror du har ret - det har stor værdi at differentiere og give værdi til faste kunder - på en helt anden måde end Ryanair og Norwegian gør. Jeg har også oplevet bedre prio boarding i år, og tomt sæde ved siden af mig i SAS Go konsekvent meget fyldte afgange mellem København og London. Tilsvarende også fin service ved servering, hvor crew aktivt har spurgt "would you like anything else to drink" efter jeg har fået kaffe, med henvisning til gratis drikke - han spurgte kun udvalgte passagerer. Eller forrige gang hjem for to uger siden hvor jeg spurgte efter en pose nødder til min G&T fik jeg den uden at skulle betale. SAS Diamond status. Det er alt sammen mindre ting, men det har værdi - og seatblock ret stor værdi for mig. Hvis SAS virkelig skulle gøre noget for at sælge SAS Plus i Europa/Norden så tror jeg 2-2 seating ville gøre en stor forskel.
 
palmen skrev:Är väl exakt samma son tillämpas av Lufthansa gruppen. Man måste vara minimum Senator för att kunna välja tronsäte på Swiss tex.Klicka för att utvidga...
Nja inte exakt samma väl. Jag bokade LH C longhaul och kunde välja bland många säten (alla?) utan extra kostnad.

Detta är på en 747 till MEX.
 
Johan Hbg skrev:Nja inte exakt samma väl. Jag bokade LH C longhaul och kunde välja bland många säten (alla?) utan extra kostnad.Detta är på en 747 till MEX.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte exakt hur de hanterar det på Lufthansa, men på Swiss (del av Lufthansagruppen) så är många säten blockade i Business om man inte är Senator eller HON.



Men tittar man på Lufthansa så blockar de säten också. Detta är från bokningsdialogen på Lufthansa



1697668275506-png.146800





Tittar man i Expertflyer så ser man dock att platserna på rad 81-83 är blockade (de med ett kryss på)


1697668342663-png.146801
 
palmen skrev:Nu vet jag inte exakt hur de hanterar det på Lufthansa, men på Swiss (del av Lufthansagruppen) så är många säten blockade i Business om man inte är Senator eller HON.Men tittar man på Lufthansa så blockar de säten också. Detta är från bokningsdialogen på LufthansaTittar man i Expertflyer så ser man dock att platserna på rad 81-83 är blockade (de med ett kryss på)Klicka för att utvidga...
Stämmer. Stora skillnaden är att hos tex LH kan man reservera väldigt många säten gratis, tex när man reser med någon. Absolut ok. Men nu säger SAS att alla säten i C kostar minst 1.000 kr extra.

Känns väl så där helt ärligt.
 
Lufthansa är väl snarare outlier bland de stora i Europa? Både BA och AF/KLM tar väl betalt för det? Känns som en trend....



Utan att veta misstänker jag att så länge man reser tillsammans på samma bokning lär man även i fortsättningen hamna tillsammans, så länge det går.
 
mha321 skrev:Lufthansa är väl snarare outlier bland de stora i Europa? Både BA och AF/KLM tar väl betalt för det? Känns som en trend....Utan att veta misstänker jag att så länge man reser tillsammans på samma bokning lär man även i fortsättningen hamna tillsammans, så länge det går.Klicka för att utvidga...
Absolut är det så. Försämringar är en trend. SAS har iaf kvar gratis WiFi i C, det har de inte i LH tex.
 
LarsCph skrev:Jeg tror du har ret - det har stor værdi at differentiere og give værdi til faste kunder - på en helt anden måde end Ryanair og Norwegian gør. Jeg har også oplevet bedre prio boarding i år, og tomt sæde ved siden af mig i SAS Go konsekvent meget fyldte afgange mellem København og London. Tilsvarende også fin service ved servering, hvor crew aktivt har spurgt "would you like anything else to drink" efter jeg har fået kaffe, med henvisning til gratis drikke - han spurgte kun udvalgte passagerer. Eller forrige gang hjem for to uger siden hvor jeg spurgte efter en pose nødder til min G&T fik jeg den uden at skulle betale. SAS Diamond status. Det er alt sammen mindre ting, men det har værdi - og seatblock ret stor værdi for mig. Hvis SAS virkelig skulle gøre noget for at sælge SAS Plus i Europa/Norden så tror jeg 2-2 seating ville gøre en stor forskel.Klicka för att utvidga...
Håller med 100%. Vi får hoppas de kan hålla det du skriver. 2-2 seating i Plus hade varit en dröm.
 
06c34e3b-c496-4cbe-8cec-6d6a880f4f40-jpeg.146815






b2f7b049-4500-4d73-a961-ad1d9ff133b4-jpeg.146817





Uppdaterat nu på hemsidan.



Givetvis har jag egenintresse i denna förändring men gillar att värdet höjs för oss trogna EBD.
 
Känns lite konstigt att inte ens en Business Pro-biljett för ~40k SEK inkluderar val av säte. Men visst, köper man en sådan biljett så finns det säkert utrymme för 2.6k extra – alternativt att man har statusen som krävs.
 
Detta gynnar i förlängningen SAS egna frekventa kunder. Lufthansa har ju kört mer och mer på detta spår. Lounge full ( lögn) eller enbart för M&M med Eurowings, kronsäten med Swiss, F bonusbiljetter i mån av plats 14 dagar innan för andra etc.



Inte mer än rätt att SAS också satsar mer på sina egna medlemmar.
 
Tittade lite vad man kunde välja som EBG både i go, plus och business.

Fanns möjlighet att välja nödutgång, första raden, fönsterplatser mm. Verkar inte ha varit något blockat för EBG jämfört med EBD på de jag tittade på, eller så gör de skillnad på Gold och LTG.
 
palmen skrev:Tittade lite vad man kunde välja som EBG både i go, plus och business.Fanns möjlighet att välja nödutgång, första raden, fönsterplatser mm. Verkar inte ha varit något blockat för EBG jämfört med EBD på de jag tittade på, eller så gör de skillnad på Gold och LTG.Klicka för att utvidga...
Är samma för guld och diamant.



Vänligen notera att EuroBonus Guld- och Diamant-medlemmar fortsatt kommer kunna reservera säten utan kostnad.
 
Johan Hbg skrev:Är samma för guld och diamant.Vänligen notera att EuroBonus Guld- och Diamant-medlemmar fortsatt kommer kunna reservera säten utan kostnad.Klicka för att utvidga...
Men om man läser infon i mailet (bild postad ovan) så står det att priserna uppdateras för alla utom Diamant.
 
Johan Hbg skrev:Är samma för guld och diamant.Vänligen notera att EuroBonus Guld- och Diamant-medlemmar fortsatt kommer kunna reservera säten utan kostnad.Klicka för att utvidga...
Hoppas det är rätta infon till slut, kommer nog inte nå Diamant igen i år (Guld är ganska säkert), så vore surt att betala för legroom fr.o.m. 2025 igen.
 
palmen skrev:Tittade lite vad man kunde välja som EBG både i go, plus och business.Fanns möjlighet att välja nödutgång, första raden, fönsterplatser mm. Verkar inte ha varit något blockat för EBG jämfört med EBD på de jag tittade på, eller så gör de skillnad på Gold och LTG.Klicka för att utvidga...
Jag är "vanlig" EBG (inte LTG) och kan välja alla platser i såväl Plus som Business utan avgift, inklusive för statuslösa medresenärer i samma bokning.
 
Back
Top