flying skrev:Du får gärna utveckla lite mer varför just SAS är ditt förstahandsval? Så jag med +200 sträckor med SAS per år kan få ett annat perspektiv.Tycker detta gäller i allmänhet att skrivs det något illa om SAS så är det inte konstruktivt nog men det ges sällan några riktigt bra motargument.Klicka för att utvidga...
Hej flying,
Jag ska inte svara för någon annan men ge mitt perspektiv på detta. Förvisso flyger jag inte +200 sträckor med SAS per år men de senaste åren har det blivit mellan 70-80 segment per år med SAS. För att ge dig en bakgrund är ca 80 procent av dessa i tjänsten och i Economy Extra. De vanligaste linjerna är CPH-ARN, CPH-OSL, CPH-BRU och CPH-GOT. En och annan inrikesresa samt lite andra utflykter blir det också. Vi har hus söder om Alicante - en destination dit SAS flyger i konkurrens med bl.a. Norwegian.
Så varför är jag "blind" för att använda en annan skribents ord? Här är mina huvudskäl till varför jag väljer SAS på ovan nämnda linjer.
1. SAS har en tidtabell som passar affärsresenären. Jag tittade för skojs skull hur många avgångar Norwegian har på onsdag och torsdag när jag ska upp till Stockholm. Fem avgångar i vardera riktning per dag blev utfallet (i jämförelse med SAS 15/16 avgångar). DY har dessutom en inte särskilt användbar black-out mellan 08:35 och 15:30 (=inga avgångar från CPH-ARN). Det säger sig självt att en affärsresenär kan behöva boka om en resa med kort varsel - jag gör det i vart fall i snitt en av tre tjänsteresor. Med DY fungerar inte detta av förklarliga skäl. Detta är givetvis mitt huvudskäl - jag kan inte flyga med ett bolag som inte erbjuder tillräckligt många avgångar per dag på mina linjer.
2. Det finns en trygghet i att välja ett bolag som - för det fall man får tekniska problem e.d. - kan boka om en till nästa avgång. Jämför med p. 1 ovan - alternativet (Norwegian) kan inte hantera detta (om man nu inte vill vänta till 15:30...) och gör väl inte det heller vad jag förstår.
3. Fast-track och lounge där särskilt den första är viktig. Personer som reser från CPH vet vad jag talar om och SAS/Kastrup låter ju nu även bygga ut fast-tracken på CPH. Jag uppskattar att kunna komma till Kastrup 45 minuter innan och veta att jag hinner med min flight. Lounge är som någon redan framfört i tråden inte något avgörande skäl. Dock finns det tillfällen när detta kommer väl tillpass, t ex om jag åker i ekonomi privat och gärna vill äta något innan. Regelmässigt arbetar jag också i loungen när tid till detta ges. Dessa "fördelar" är utmärkta och underlättar resandet i väsentlig mån.
4. Poängintjäning. Förvisso har jag fått något färre poäng på mina linjer men detta vägs upp av goda möjligheter till poängintjäning i ekonomi på mina semesterdestinationer, t ex Alicante.
5. Pris. Det är en myt att Norwegian skulle vara så pass mycket billigare än SAS. Återigen, jämför avgångar den 24 och 25 oktober CPH-ARN.
6. Möjlighet att som EBG alltid välja plats vid bokning - oavsett biljettkategori. Inget viktigt skäl men jag utnyttjar det alltid när jag flyger ekonomi privat. Det är inte alltid optimalt att sitta i mittensätet på en packad B738.
7. Bemötande m.m. Det gnälls ständigt på detta och det verkar ses som något strukturellt problem. Själv upplever jag det inte så. Jag är förmodligen "blind" igen då.
8. Servering. Ja, det serveras ju faktiskt kaffe och te och man får en tidning om man så vill oavsett bokningsklass. Detta kan man tycka vad man vill om (eller hånskratta åt). Jag undviker helst att äta maten i Economy Extra om jag inte är mycket hungrig. Men det är alltid något.