intuition skrev:Sant, men ingen av de skillnaderna är en omedelbar fördel. Jag tänker att sälj-pitchen blir lite jobbig utan förmåner som snabbt realiseras till ett värde i närhet av kostnaden. "För 1500kr extra får du chansen att använnda kortet ännu mer som i sin tur ger möjligheter till belöning." Den är inte helt klockren, tycker jag.Tänk om ett Amex plat krävde att du tjänade in förmånerna genom spend? Typ "Efter varje 100 tkr i spend får du 4 loungebesök"?Medlemmen här skulle sätta sig och räkna på det och antagligen hitta fall där kortet fortfarande var värt det. Speciellt den som redan har kortet och därmed har en historik hur man faktiskt använt det och förmånerna. Men för en medel-svensson som ska lockas att signa ett icke-medel-Svensson-kort?Det är där jag tänker att SAS/SEB kommer att ha en uppförsbacke. Nyteckningen kommer att lida av att det inte finns en tydlig och värdefull förmån som följer av att man faktiskt bara tecknar och betalar årsavgiften för kortet.Klicka för att utvidga...