Ja, jag tror du har rätt.Jannes skrev:Är det inte prisskillnaden mellan en biljett och motsvarande BIO-variant?Klicka för att utvidga...
Det verkar stämma överrens med prisskillnaderna.
Ja, jag tror du har rätt.Jannes skrev:Är det inte prisskillnaden mellan en biljett och motsvarande BIO-variant?Klicka för att utvidga...
Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.adhoc76 skrev:Har det kanske nån koppling till införande av business intra Europa också?Klicka för att utvidga...
Jag håller med, det har dock inte varit helt hundra i resebyrå bokning (Amex KDS). Även om det gick att boka så kom det inte med på bekräftelsen och oklart om de fick med det i rapporteringen av CO2. Men nu när även LH börjat erbjuda liknande biljetter så borde det ju vara prioriterat att lösa (om det inte redan är löst).intuition skrev:Hade varit intressant att höra resonemanget bakom slopandet av BIO-biljetten. Kanske så enkelt som att man måste linjera biljett-typer med AF/KLM? Eller har de bara inte sålt så bra som man hoppades?Jag trodde att biljettypen var en smart grej, för det är betydligt enklare att få igenom ett köp av en färdig klimatkompenserad biljett i affärsvärlden än att separat köpa bio-bränsle i godtycklia 20-minuters block. Hela ancillary-köret skriker konsument, där man ska lockas in på ett superlågt biljett-pris och sedan "luras på" tillägg efter tillägg så att slutpriset blir högre än vad konsumenten tänkte sig.Personligen har jag upptäckt att det är enklare att motivera ett köp av BIO-biljett över lägsta pris biljetten.Dessutom är det enklare redovisningsmässigt. Ett kvitto istället för två. Dvs ett helt vanligt biljettkvitto står mot ett vanligt biljettkvitto plus ett kryptiskt "jag klickade godtyckligt fram 3x 100 kr på tillval för det matchar företagets miljöprofil"-kvitto...Klicka för att utvidga...
Här har ju LH en bra lösning i sitt bokningsflöde, man väljer först klass (eco, p eco, business eller first) därefter 4 olika varianter oflex delvis flex, biobränsle eller full flex. Blir många varianter men ändå smidigt.airac skrev:Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.Klicka för att utvidga...
Det gick att lägga till per telefon. Ett steg gick på 100 NOK, så där tjänade jag en femma.Shoreline skrev:Det avser en flygning med Braathens ARN–GOT, de kanske inte kan flyga på biobränsle?Klicka för att utvidga...
BRA ARN - Kalmar gick bra för mig att lägga till biobränsle för en hundring härom veckan.Shoreline skrev:Det gick att lägga till per telefon. Ett steg gick på 100 NOK, så där tjänade jag en femma.Återstår att se om programmet går i graven innan jag nått tio steg.Klicka för att utvidga...
FF#1 skrev:Kommer sakna de där bio biljetterna.Bra intjäning och man behöver inte göra nått så trillar stegen förConsciousstegen trillar in av sig själv.Och jobbets resebyrå lägger de högt i listan pga lägre CO2 avtryckKlicka för att utvidga...
Ett mail till Guld/Diamant-mailen har löst det för mig i liknande situationer.Fredah skrev:Jag saknar poäng och steg för biobränsle på ett flyg som jag missade på grund av sent ankommande anslutning (men blev ombokad på annat där jag fått poäng för själva flyget). Vart vänder jag mig för att få mina 500 poäng och ett steg?Klicka för att utvidga...
Tack, nu har jag fått poängen vilket ju ändå var förhållandevis snabbt.GOT-XXX skrev:Ett mail till Guld/Diamant-mailen har löst det för mig i liknande situationer.Klicka för att utvidga...
Reglerna är rätt tydliga att det gäller ett steg per resa. Hur det faktiskt fungerar är absolut inget du ska påtala i onödan, ibland ska man bara vara tyst om saker.Fredah skrev:Dom vill dock inte ge mig något steg, hänvisar till att jag redan fått ett steg på utresan. Men jag köpte senare (efter att utresan var utförd) för hemresan så om det hade registrerats automatiskt så skulle jag ha fått två steg för denna PNR.Någon som lyckats få igenom det på efter-registrering eller är det bara att ge upp och köpa en till biobränsle på nästa flyg?Klicka för att utvidga...
atco skrev:Hur lång tid brukar det ta innan stegen registreras vid köp av CT-produkter?Klicka för att utvidga...