SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

Tror det kan visa sig att vi skall vara glada att danskarna fortsatt kommer att ha ett stort engagemang. De kan förhoppningsvis föra "SAS-talan" och kanske övertyga övriga om att just "Eurobonus" har ett stort värde. Skulle däremot AF/KLM bli majoritetsägare eller visa sig ha väldigt mycket att säga till om, trots endast 20%, och därmed tvinga EB in FB så är det nog kört med det mesta som är unikt. Fly Premium, Point sharing (deras är långt sämre), LTG, vissa samarbeten etc. Svårt att se att vi skulle få komma in och introducera även Lifetime Elite+. Kan ju även, tror dock inte det är troligt, bli så att AF/KLM anser att EB är så starkt att det är värt att låta det rulla vidare oavsett hur mycket de äger.

Säger väl egentligen ingenting men tycker att Ankos svar på frågan om EB skall leva vidare "skojade" till det och sa nåt i stilen med att det är ett passande namn eftersom "we are blue so it's an appropriate name" kanske inte säger att något är klart men att AF/KLM är det stora i det här. Å andra sidan vem vet, kanske Castle Lake vill göra Transavia Nordic, sälja EB och introducera FB för att de anser att det ger dem bäst avkastning inom fem år? Amerikaner brukar ju inte direkt vila på hanen om de anser att något skall göras. Den som lever får se....
 
ARN01 skrev:Tror det kan visa sig att vi skall vara glada att danskarna fortsatt kommer att ha ett stort engagemang. De kan förhoppningsvis föra "SAS-talan" och kanske övertyga övriga om att just "Eurobonus" har ett stort värde. Skulle däremot AF/KLM bli majoritetsägare eller visa sig ha väldigt mycket att säga till om, trots endast 20%, och därmed tvinga EB in FB så är det nog kört med det mesta som är unikt. Fly Premium, Point sharing (deras är långt sämre), LTG, vissa samarbeten etc. Svårt att se att vi skulle få komma in och introducera även Lifetime Elite+. Kan ju även, tror dock inte det är troligt, bli så att AF/KLM anser att EB är så starkt att det är värt att låta det rulla vidare oavsett hur mycket de äger.Säger väl egentligen ingenting men tycker att Ankos svar på frågan om EB skall leva vidare "skojade" till det och sa nåt i stilen med att det är ett passande namn eftersom "we are blue so it's an appropriate name" kanske inte säger att något är klart men att AF/KLM är det stora i det här. Å andra sidan vem vet, kanske Castle Lake vill göra Transavia Nordic, sälja EB och introducera FB för att de anser att det ger dem bäst avkastning inom fem år? Amerikaner brukar ju inte direkt vila på hanen om de anser att något skall göras. Den som lever får se....Klicka för att utvidga...
Nej, jag tror inte heller att det kommer införas något Lifetime Elite+, men det finns ju inte heller något Lifetime Star Alliance Gold, så jag förstår inte vad problemet är?
 
ResenärenLars skrev:Nej, jag tror inte heller att det kommer införas något Lifetime Elite+, men det finns ju inte heller något Lifetime Star Alliance Gold, så jag förstår inte vad problemet är?Klicka för att utvidga...
Ah, jag menar life time Flying Blue Gold såklart… fel av mig
 
ARN01 skrev:Ah, jag menar life time Flying Blue Gold såklart… fel av migKlicka för att utvidga...


OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.



Dessutom så finns det 19 medlemmar i SkyTeam där alla har sina egna lojalitetsprogram, förutom TAROM.

TAROM, Air France och KLM har Flying Blue, alla andra har sina egna program. Varför skulle inte SAS få lov att fortsätta ha det?

För övrigt så äger inte Air France/KLM någonting i TAROM.
 
NotRyan skrev:Det finns redan i form av Flying Blue Platinum for life.Klicka för att utvidga...
Men det är inte Lifetime Elite+. Om det hade funnits något Lifetime Elite+ så hade det varit skapat av SkyTeam och varit möjligt för alla medlemmar i ett SkyTeam kopplat lojalitetsprogram att uppnå, men så är det ju inte.



Flying Blue Platinum for Life är skapat av Air France/KLM.
 
ResenärenLars skrev:OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.Klicka för att utvidga...
Jag tror inte någon säger att det just nu finns grund för att anta att en övergång till FB skulle ske inom snar framtid, utan det hänger på en högst spekulativ större involvering av AF-KLM längre fram i tiden. Du nämner att 19 andra alliansbolag med egna program, men vi måste ta i beaktan att få av dem har AF-KLM som delägare, med kontraktuell rätt att bli majoritetsägare efter 2 år.

Jag tycker ändå en öppen diskussion om en potentiell EB-FB flyttning (och dess effekter) är mer rimlig än ”LTG försvinner”-hysteri och liknande lösryckta teorier, speciellt då SAS/Anko har uttryckligen sagt att inget för närvarande kommer ändras för EB-medlemmar.
 
Jannes skrev:Jag tycker ändå en öppen diskussion om en potentiell EB-FB flyttning (och dess effekter) är mer rimlig än ”LTG försvinner”-hysteri och liknande lösryckta teorier, speciellt då SAS/Anko har uttryckligen sagt att inget för närvarande kommer ändras för EB-medlemmar.Klicka för att utvidga...


Jag kan ev. hålla med om det, men jag tycker i så fall att tajmingen är illa vald. Det har ju visat sig både här på forumet och i andra kanaler att oväntat många har svårt att ta till sig information och lyssna på vad som verkligen sägs och då tror jag att den här diskussionen riskerar att spä på det. Det är i så fall bättre att ta den diskussionen om ett halvår eller ett år när saker börjar formera sig.
 
ResenärenLars skrev:OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.Dessutom så finns det 19 medlemmar i SkyTeam där alla har sina egna lojalitetsprogram, förutom TAROM.TAROM, Air France och KLM har Flying Blue, alla andra har sina egna program. Varför skulle inte SAS få lov att fortsätta ha det?För övrigt så äger inte Air France/KLM någonting i TAROM.Klicka för att utvidga...
Det är klart att det är vild spekulation och resonerande, det är ju ett forum. Bygger det på att jag inte tycker att det inte är så tydliga besked framåt i ett lite längre perspektiv. Att det kommer att vara "business as usual" tillsvidare tror jag de flesta greppat och jag håller helt med om att det inte finns någon logik/oro att LTG kommer tas bort så länge EB fortsätter att existera som program.

Annars är väl den officiella kommunikationen precis vad man kan förvänta i sådana här lägen och jag ger inte ett smack för den angående framtiden. Mycket för att de säkert helt enkelt inte själva vet, det är väl en massa med analys och strategier det skall filas på nu. För att inte nämna att alla inblandade säkert har egna agendor, förväntningar och ideer om vad som nu skall ske. Dessutom vet man inte heller vad konkurrenterna kommer att hitta på.

Jag tror och spekulerar att det finns en stor risk att EB kommer upphöra om AF/KLM visar vara stark och aktiv delägare inte mer än så. Tycker det finns saker som talar för och emot. AF/KLM är tex om än liten, delägare i Kenya Airways, men de har relativt nyligen gått ur FB. Jag tror dock att de kan komma till en annan slutsats gällande EB om det vill sig illa. Även om EB är ett starkt och populärt program med lokal förankring kan en siffernisse säkert påvisa synergier som ger direkta besparingar med att bara ha ett program i "samma" geografiska område. I allt detta är det säkert bra att danskarna på pappret fortsatt har mycket att säga till om.



Nu är det Flygtorget men de var ändå väldigt tidiga med ryktet om AF/KLM innan det blev officiellt, de tror sig veta...

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15504

SAS drygt sju miljoner medlemmar inom Eurobonus ska på sikt överföras till koncernens bonusprogram Flying Blue.
 
Oavsett så får man inte glömma bort huvudsyftet med att AF och KLM går in. Det är ju för att få fler kunder och om de skulle gå med den stora kniven gällande de EB trogna så missar de syftet.

Jag tror med övertygelse att "de" kommer att vara väldigt lyhörda och ödmjuka gällande EB när den dagen kommer.





Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
ResenärenLars skrev:Men det är inte Lifetime Elite+. Om det hade funnits något Lifetime Elite+ så hade det varit skapat av SkyTeam och varit möjligt för alla medlemmar i ett SkyTeam kopplat lojalitetsprogram att uppnå, men så är det ju inte.Flying Blue Platinum for Life är skapat av Air France/KLM.Klicka för att utvidga...
I praktiken har man lifetime Skyteam Elite+ som att man i praktiken har Star Alliance Gold som lifetime Gold i Eurobonus. Allianserna har ju inga egna bonusprogram, utan det är de enskilda bolagen som har kundrelationen och också lojalitetsprogrammen, sedan har allianserna skapat bolagsöverskridande förmåner för medlemmarnas statuskunder.
 
Gällande ev Life time Diamond inom EuroBonus som det enligt uppgift ska komma besked om inom några månader tänker jag att om SAS är smarta så införs det inte förrän 2025 för de medlemmar som varit Diamond i 10 år i rad - men kommuniceras redan nu - ett bra sätt att behålla alls Diamond i övergången till Sky Team. Inför man det 2024 så riskerar man bara att folk cashar in och sen arbetar upp status inom *A
 
Lynx skrev:Gällande ev Life time Diamond inom EuroBonus som det enligt uppgift ska komma besked om inom några månader tänker jag att om SAS är smarta så införs det inte förrän 2025 för de medlemmar som varit Diamond i 10 år i rad - men kommuniceras redan nu - ett bra sätt att behålla alls Diamond i övergången till Sky Team. Inför man det 2024 så riskerar man bara att folk cashar in och sen arbetar upp status inom *AKlicka för att utvidga...
Tror du det verkligen att det är så många, så att detta skulle vara ett problem för SAS? Speciellt som man nu vill behålla LTG? Om vi nu som har klarat av att ha 10 år i rad att vara Diamond, så är det säkert inte 11 år något problem om man nu vill ha status där.
 
lillemannen skrev:Tror du det verkligen att det är så många, så att detta skulle vara ett problem för SAS? Speciellt som man nu vill behålla LTG? Om vi nu som har klarat av att ha 10 år i rad att vara Diamond, så är det säkert inte 11 år något problem om man nu vill ha status där.Klicka för att utvidga...


Vad jag menar är att om man inför det 2024 så försvinner incitamentet att stanna kvar hos SAS när man går över till SkyTeam - om man väntar ett år så kan man med sig de bästa kunderna i övergången och de får uppleva det positiva (förhoppningsvis) med den nya alliansen. Om jag skulle få LTD i vår när det är 10 år så finns det inget direkt incitament att vara lojal med SAS

utan kan då bygga upp Gold inom *A med thai, singapore, Lufthansa mfl istället - särskilt om det kommer någon status match
 
Lynx skrev:Vad jag menar är att om man inför det 2024 så försvinner incitamentet att stanna kvar hos SAS när man går över till SkyTeam - om man väntar ett år så kan man med sig de bästa kunderna i övergången och de får uppleva det positiva (förhoppningsvis) med den nya alliansen. Om jag skulle få LTD i vår när det är 10 år så finns det inget direkt incitament att vara lojal med SASutan kan då bygga upp Gold inom *A med thai, singapore, Lufthansa mfl istället - särskilt om det kommer någon status matchKlicka för att utvidga...
Vi är några i alla fall som redan har 10 år i rad så förstår inte ditt resonemang att man inte skulle kunna ge LTD om man nu skall ge LTG när man går över till Skyteam. Varför skall du vara lojal om du då har LTG? Eller man blir mer illojal när man är Diamond tror du? I min värld är det precis den moroten och payback time för att få Diamond till bli kvar framöver.
 
lillemannen skrev:Vi är några i alla fall som redan har 10 år i rad så förstår inte ditt resonemang att man inte skulle kunna ge LTD om man nu skall ge LTG när man går över till Skyteam. Varför skall du vara lojal om du då har LTG? Eller man blir mer illojal när man är Diamond tror du? I min värld är det precis den moroten och payback time för att få Diamond till bli kvar framöver.Klicka för att utvidga...


LTG finns redan så det är inte det jag syftar på och jag har själv Diamond sen start. Själviskt får SAS gärna ge mig LTD nästa år! Men om de säger - ge oss ett år till av din lojalitet medans vi går över till SkyTeam så får du LTD 2025 så skulle jag definitivt sett till att jag får det. Om jag får det 2024 kan jag lika gärna lägga mina resor till annat bolag inom *A och bygga upp min status där och sen bara njuta av mitt LTD på SAS när jag ”måste” flyga med dem eller skyTeam.
 
Förövrigt kommer kraven för LTD vara högre än LTG - pandemistatus mm. räcker inte, det är intjänade år med flyg som gäller. Enligt SAS EB personal.
 
Abbs skrev:Förövrigt kommer kraven för LTD vara högre än LTG - pandemistatus mm. räcker inte, det är intjänade år med flyg som gäller. Enligt SAS EB personal.Klicka för att utvidga...
Blir det avbrott vid pandemin så lär de åtminstone inte få problem med för många lifetime. Det var nog väldigt få som inte fick något med avbrott. Men om de inte räknar det som ett avbrott, utan bara hoppar över det året, så är det ju ganska rimligt. Man undrar ju dock om de också tex skulle räkna bort multiplicering-kampanjerna också. De har mycket att dribbla med där om de vill hålla antalet på lagom nivå.
 
Tittade på telefonen nyss och såg att sista poängsumman från senaste resan har ramlat in. Nu är jakten över på guldet...






https://www.businessclass.com/forum..._20231007_065316_samsung-internet-jpg.146497/






mha321 skrev:Blir det avbrott vid pandemin så lär de åtminstone inte få problem med för många lifetime. Det var nog väldigt få som inte fick något med avbrott. Men om de inte räknar det som ett avbrott, utan bara hoppar över det året, så är det ju ganska rimligt. Man undrar ju dock om de också tex skulle räkna bort multiplicering-kampanjerna också. De har mycket att dribbla med där om de vill hålla antalet på lagom nivå.Klicka för att utvidga...
Vet inte om det skulle vara bättre att köra som Finnair som har det på x antal baspoäng. Hur många poäng tjänar exempelvis någon som har ett Travelpass inrikes på ett år i poäng i snitt?



Jag var en som missade EBD under 2020, men fick det förlängt. Dock flög jag extremt mycket innan pandemin, även under 2021.



2015 = 94 000 bas

2016 = 165 000 bas

2017 = 345 000 bas

2018 = 92 000 bas (var jag bitter på SAS att jag inte fick Pandion)

2019 = 91 000 bas

2020 = 25 000 bas (förlängdes)

2021 = 165 000 bas (förlängdes ändå på grund av covid)

2022 = 99 000 bas
 
simon_says91 skrev:Tittade på telefonen nyss och såg att sista poängsumman från senaste resan har ramlat in. Nu är jakten över på guldet...Visa bifogad bild 146497Vet inte om det skulle vara bättre att köra som Finnair som har det på x antal baspoäng. Hur många poäng tjänar exempelvis någon som har ett Travelpass inrikes på ett år i poäng i snitt?Jag var en som missade EBD under 2020, men fick det förlängt. Dock flög jag extremt mycket innan pandemin, även under 2021.2015 = 94 000 bas2016 = 165 000 bas2017 = 345 000 bas2018 = 92 000 bas (var jag bitter på SAS att jag inte fick Pandion)2019 = 91 000 bas2020 = 25 000 bas (förlängdes)2021 = 165 000 bas (förlängdes ändå på grund av covid)2022 = 99 000 basKlicka för att utvidga...
Ser ungefär ut så hos mig också. Vi får ge oss till tåls ”några månader”
 
Back
Top