SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...
 
Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...
Nu var det SAS tredje största ägare KA Wallenbergs stiftelsen som har 6,5% av aktierna i SAS som chartrat flygningen, kanske fått några % i ”personalpris”
 
Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...


När du inte har passagerare finns det plats för mer frakt i lastrummet, det gör också att man kan antingen lasta mer frakt eller minska bränsleförbrukningen. Det är dessutom enbart piloter ombord. Så det blir garanterat en vinst i att flyga frakt. Med passagerare får man med ca 20-25 ton, men nu kan man flyga en 330 med 30 ton (enligt bjornpilot).



Nu i och med att passagerartrafiken minskat rejält, minskar även antalet turer som frakt kan skickas med. Därav ökar rimligtvis även priset för flygfrakt. Enligt samma källa som ovan är det även femdubbla fraktpris just nu. Antagligen pga minskade möjligheter att faktiskt få med sin frakt på ett flyg - tillgång och efterfrågan.
 
Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...
 
Andreas Q skrev:Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...Klicka för att utvidga...
SAS har A330-300, så det finns nog plats för något mer. Sen påverkas det ju även vad det är som fraktas - hur otympligt det är, vikten, värdet osv. Sen påverkas det ju även om man kan lasta det i en ULD eller om det ska vara på pall osv.
 
SAS och Blue Water Shipping öppnar fraktrutt till Kina | FinalCall.travel Sverige

Därför har SAS och Blue Water Shipping ingått ett avtal om att starta den tidigare SAS-rutten mellan Köpenhamn och Shanghai från 6 maj 2020 – men endast för frakt.

Rutten kommer att flygas två gånger per vecka och initialt med åtta avgångar i vardera riktning.









också en nyhet ser det ut som?



SAS opens new route to Warsaw from Stockholm.

Starting 1 May 2020, SAS will fly non-stop between Stockholm and Poland’s capital Warsaw. The new route from Stockholm, Arlanda, increases the accessibility to one of the most important business hubs in the region and will be complementing the existing SAS route from Copenhagen to Warsaw.



The new route will operate twice daily on weekdays.
 
Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.

-detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.



Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.
 
Verkar som att man innan/efter man flugit SK997/998 också flyger Cargo mellan ARN och CPH och CPH - ARN, så verkar vara en hel del frakt från/till Stockholm också.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20200509/9ac6b312b4bdb73710af53821ac68c24.jpg
 
Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...


Ren charter. Price of the day - only for you är vad som gäller. Flygbolaget har sitt på det torra.

Dessutom finns "klara" indikationer på att man bakom kulisserna även kör med den gamla hederliga auktionsmodellen. Räcker inte med att du blivit lovad ett pris. Det måste ha lovats säkert, som vi säger i Värmland.




bhen skrev:Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.-detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.Klicka för att utvidga...


Räcker inte med 2-3. Du får allt upp till 5-8 ggr eller (som jag nämnde precis i annat svar) går det till högstbjudande.




Plus skrev:Flighten som gick Stockholm-Chicago förra veckan genomfördes också i samarbete med Scan Global Logistics. De har ett bolag registrerat i Sverige.Kan det tänkas att flighterna kommer att alternera mellan CPH och ARN? Jag tänkte eftersom de inte skriver ut vilken flygplats det rör sig om.Klicka för att utvidga...


Inget är hugget i sten vad gäller flygplatser som det ser ut nu.

Där behovet finns dit kan man styra sina charterkärror. Scanglobal Sverige använder (använde) sig bl a av Örebro väldigt frekvent för den verksamheten.
 
Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?



Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.
 
Thornado skrev:Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.Klicka för att utvidga...


Någonstans i bakhuvudet har jag siffran 40 mill. Kan ha kommit från någon flygspeditör. Idag får du kring 40ton gods med dig. Hur mycket det skulle kunna öka har jag ingen anings om.

Annars är det eventuellt på G en renodlad A350-freighter.
 
Thornado skrev:Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.Klicka för att utvidga...
Läste någonstans att det som gör att det inte bara, är att "riva ut" kabinen, är att för att kunna lasta pallar och liknande behöver man även göra större dörrar för att få in lasten, vilket är komplicerat och kostar.
 
Back
Top