Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...
Nu var det SAS tredje största ägare KA Wallenbergs stiftelsen som har 6,5% av aktierna i SAS som chartrat flygningen, kanske fått några % i ”personalpris”Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...
Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...
SAS har A330-300, så det finns nog plats för något mer. Sen påverkas det ju även vad det är som fraktas - hur otympligt det är, vikten, värdet osv. Sen påverkas det ju även om man kan lasta det i en ULD eller om det ska vara på pall osv.Andreas Q skrev:Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...Klicka för att utvidga...
LN-RKR har varit i Peking och vänt (från Köpenhamn som 995/996).Ricci skrev:Ser att LN-RKR arbetar ikväll !Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker MapKlicka för att utvidga...
Andreas Q skrev:Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...Klicka för att utvidga...
bhen skrev:Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.-detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.Klicka för att utvidga...
Plus skrev:Flighten som gick Stockholm-Chicago förra veckan genomfördes också i samarbete med Scan Global Logistics. De har ett bolag registrerat i Sverige.Kan det tänkas att flighterna kommer att alternera mellan CPH och ARN? Jag tänkte eftersom de inte skriver ut vilken flygplats det rör sig om.Klicka för att utvidga...
Scanwing skrev:Gammal 340 OY-KBD är på väg till Peking ikväll, första gången i luften på nästan två månaderKlicka för att utvidga...
Thornado skrev:Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.Klicka för att utvidga...
Läste någonstans att det som gör att det inte bara, är att "riva ut" kabinen, är att för att kunna lasta pallar och liknande behöver man även göra större dörrar för att få in lasten, vilket är komplicerat och kostar.Thornado skrev:Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.Klicka för att utvidga...