M
Marcus Cederberg
Guest
Jaja, jag får väl ge mig.
Du tänker fel. Du har mycket riktigt ingått ett avtal, ett avtal som innehåller specifika flighter, till specifika destinationer och specifika tider. Att du sedan kommer och vill ändra i sagda avtal, medför en kostnad då du nu inte längre kommer att åka med sagda specifika flighter, destinationer och tider utan nu ändrar till något annat. Då får du också acceptera den vid var tid gällande prislistan. Inget konstigt alls.Marcus Cederberg skrev:Ju mer jag tänker på det har jag mycket svårt att se att de kan ha rätt att ändra priset på en befintlig bokning om man ändrar nåt. Jag har ingått ett avtal med SAS där ombokingar ingår till ett förbestämt pris. Förstår om man uppgraderar till First att man måste använda ny tabellen men en ändring i samma klass (Business) borde vara till samma kostnad.Klicka för att utvidga...
Var det inte åt andra hållet?Taggen skrev:Logik? I mitt upprörda känslomässiga tillstånd över denna livsomvälvande händelse så hävdar jag att jag borde få något tillbaka från SAS då något tas ifrån mig och därmed hävdar jag att slopade routingregler skulle lätta min börda över att jag måste hyra fler bilar eller spendera mer pengar på mitt AMEX.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Var det inte åt andra hållet?SAS erbjöd generösa bonuspoäng med Avis bilhyror eller billiga SAS Go biljetter till USA/Asien först, sedan höjde de antalet av poäng som behövs för att kunna boka Star Alliance bonusresor?Klicka för att utvidga...
Fast dessa förmåner är en del av ett lojalitetsprogram och den lojaliteten tillför SAS ett värde. Problemet blir när man försöker värdera just en specifik förmån vilket inte är lätt. De kan inte höja hur mycket som helst för om det blir alltför svårt att samla ihop till en bonusresa så skulle jag nog fundera på varför jag skulle vara lojal mot SAS då jag måste spendera enorma mängder på mitt AMEX eller flyga extrema mängder i GO. För mig är *A awards en av de främsta anledningarna till min EB-lojalitet.Hafermann skrev:Det är uppenbart att EB just nu delvis ses som en belastning om man tittar på senaste månadens ändringar. Tycker inte heller det är speciellt roligt att mina poäng tappar värde, men förstår fullt ut varför SAS genomför förändringarna. Programmet är skapat för att tillföra SAS något. När kostnaderna blir större än nyttan för företaget är det självklart att de agerar.Sen håller jag med om att det borde gjorts snyggare.Klicka för att utvidga...
Absolut är det så. Samtidigt som det är tydligt att det värdet för SAS haft ett för högt pris, som man nu justerat henom sänkt intjäning från billiga flygningar samt höjda poängpriser hos *A.Taggen skrev:Fast dessa förmåner är en del av ett lojalitetsprogram och den lojaliteten tillför SAS ett värde. Problemet blir när man försöker värdera just en specifik förmån vilket inte är lätt. De kan inte höja hur mycket som helst för om det blir alltför svårt att samla ihop till en bonusresa så skulle jag nog fundera på varför jag skulle vara lojal mot SAS då jag måste spendera enorma mängder på mitt AMEX eller flyga extrema mängder i GO. För mig är *A awards en av de främsta anledningarna till min EB-lojalitet.Klicka för att utvidga...
När vi vaknar imorgon innebär vouchern att man betalar 75% av ursprunglig poängkostnad ;-)squeezen skrev:Man kan också välja att se det som att en voucher ”ökar” i värde då 50% av 225 är mer än 50% av 190, dvs du ”sparar ännu mer” om du har voucher.Fast det är klen tröst ju nu....Klicka för att utvidga...
450 per bokning eller 450 per person?DanielKif skrev:Det är även bränsletilläggen som ändrats.Dessutom har en "service fee" på 450:- lagts till på en bokning som INTE är återbetalningsbar efter 24h.Helt rimlig förändring. Synd på avsaknaden av info bara.Klicka för att utvidga...
Per person som jag förstår det.Taggen skrev:450 per bokning eller 450 per person?Klicka för att utvidga...
Kika på dina avgifter. Ligger det med 2*450:- i service fee där?Plissken skrev:Ringde nyss och bokade en 2-4-1 i business till Sydostasien nästa år. Jodå, nya poängtabellen gäller - det gick på 165000. Om jag tolkar tråden rätt så började de nya tabellerna gälla under föregående dygn. Man kan väl lugnt säga att min tajmning var ganska dålig...Noterar att skatter/avgifter gick på runt 3800 spänn för två pers, vilket är ca 3000 mindre än jag betalade för en liknande tripp i våras.Klicka för att utvidga...
DanielKif skrev:Det är även bränsletilläggen som ändrats.Dessutom har en "service fee" på 450:- lagts till på en bokning som INTE är återbetalningsbar efter 24h.Helt rimlig förändring. Synd på avsaknaden av info bara.Klicka för att utvidga...
Ja, serviceavgiften ingår i det priset.DanielKif skrev:Kika på dina avgifter. Ligger det med 2*450:- i service fee där?Klicka för att utvidga...
Är det någon EBD som har fått 450 Service Fee?DanielKif skrev:Det är även bränsletilläggen som ändrats.Dessutom har en "service fee" på 450:- lagts till på en bokning som INTE är återbetalningsbar efter 24h.Helt rimlig förändring. Synd på avsaknaden av info bara.Klicka för att utvidga...
DanielKif skrev:Det är även bränsletilläggen som ändrats.Dessutom har en "service fee" på 450:- lagts till på en bokning som INTE är återbetalningsbar efter 24h.Helt rimlig förändring. Synd på avsaknaden av info bara.Klicka för att utvidga...
GalleyMaster skrev:Jag bokade precis också. nya tabellen gäller, men skatter & avgifter är betydligt lägre nu. För mig landade det på 2000 kr lägre per person och bokning för en returresa. Inte så dåligt ändåKlicka för att utvidga...