Känns inte som om man kommer ha mycket till val, om man ska kunna konkurrera med med framförallt Ryanair (som numera är såväl på Arlanda som inrikes) och Eurowings. Att konkurrera med kvalitet tycks inte ha fungerat på särskilt många platser i världen, så har svårt att se att SAS ska vara den "första" som löser dessa svårigheter på annat sätt än genom kostnadsbesparingar.
Tror att det är smart av SAS att fokusera på ATR, CRJ och E195 på tunnare linjer, för varken Ryanair eller Eurowings vill till synes gå den vägen. Blir man det enda allians-anslutna bolaget på dessa tunnare linjer så får man dels intäkter på givna linjer, men det hjälper såklart också till för att fylla sina egna A32X från hubbarna (ARN, CPH, OSL).
Möjligheten att konkurrera, på samma premisser som nämnda konkurrenter, tror jag är omöjligt. Ryanair slingar sina rutter ständigt mer effektivt (som Malta-Bergamo-Landvetter-Stockholm) och Eurowings drar fördelar av såväl geografisk placering, ingen kostnadsbas som ingående balans (gamla villkor och löner) samt möjliga stordriftsfördelar.
Nödvändigt (om än kanske tråkigt) för SAS, för annars misstänker jag att t.ex. Lufthansa-ägda Air Dolomiti gör gemensam sak med Eurowings. De ska nära dubblera sin flotta av E190/195 (tar över Citylines gamla ordrar) nästa år och de är ju redan inne och tassar med linjerna till/från Kalmar och Ronneby.