SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

090034208 skrev:Ser på Flyertalk en som åkt CPH-TRD kl 08 avgång med CRJ. Bild på "bricka" med morgonmål. Så borde vara businessclass serviceKlicka för att utvidga...

Jag sökte men kunde inte hitta, du råkar inte veta ungefär var du såg den?

Inte superviktigt, men plus har ju också någon sorts frukost såatte...

Never mind, man hittar alltid gejer efter man har bett om hjälp!

https://www.flyertalk.com/forum/37452175-post319.html

Vi ska till Svalbard i januari och har bokat SAS-premium.

Flygtiden OLS - LYR är dryga 3 timmar.

Vilken servicenivå kan man förvänta sig, inrikes (”premium”) eller europa (”business”)?

Inrikes skulle jag säga (utan erfarenhet från rutten). Premium är ju ett fastställt koncept och det finns ju ingen anledning att leverera något utöver vad de sålt det som.

Fråga;

Bokat LPA CPH economy. Är EBG bokat 11A och C för oss.

Är det värt buda drygt 1.600kr per person för uppgradering ?

Loungen ingår väl även för EBG i economy?

Är samtidigt nyfiken på business inom Europa för första gången, (bara jag slipper laxen och skumpan inte är slut)

Fru Ulagun menar vi får avsevärt mer för drygt 3.000kr vid restaurang besök.

Själv är jag ju lite BC skadad och nästan 6 timmar i economy är påfrestande tråkig

ulagun skrev:Fråga;Bokat LPA CPH economy. Är EBG bokat 11A och C för oss.Är det värt buda drygt 1.600kr per person för uppgradering ?Loungen ingår väl även för EBG i economy?Är samtidigt nyfiken på business inom Europa för första gången, (bara jag slipper laxen och skumpan inte är slut)Fru Ulagun menar vi får avsevärt mer för drygt 3.000kr vid restaurang besök.Själv är jag ju lite BC skadad och nästan 6 timmar i economy är påfrestande tråkigKlicka för att utvidga...

För 6 timmar är benutrymmet på nödutgång värt mycket mer i mitt tycke. Lounge har ni oavsett. Vill ni ha mat och dryck kan ni alltid köpa ombord eller på flygplatsen och ta med. Blir väldigt mycket mindre än 1600/person.

Ja det finns nog inte tillräckligt med champagne lastat för att du ska kunna dricka in 1600 per person.

Personligen skulle jag ställa frågan om vad som är värt mest - benutrymme vid nödutgång eller tomt mittensäte och kortare kö till toaletten... Har man inte alltför långa ben tycker jag tomma sätet är värt mycket mer än nödutgången -men frågan är om det är värt 2x1600.

ulagun skrev:Fråga;Bokat LPA CPH economy. Är EBG bokat 11A och C för oss.Är det värt buda drygt 1.600kr per person för uppgradering ?Loungen ingår väl även för EBG i economy?Är samtidigt nyfiken på business inom Europa för första gången, (bara jag slipper laxen och skumpan inte är slut)Fru Ulagun menar vi får avsevärt mer för drygt 3.000kr vid restaurang besök.Själv är jag ju lite BC skadad och nästan 6 timmar i economy är påfrestande tråkigKlicka för att utvidga...
Tomt mittensäte är guld värt i mina ögon på sådan lång flight. Förra året åkte vi dit i motvind, tog 7 timmar från Arlanda. Då lovade jag mig själv aldrig mer!

Tycker ni ska satsa på en uppgradering så en långbentstackare i 11B slipper spendera 6h på flyget mellan två personer som pratar och skålar över denne...

ebd skrev:För 6 timmar är benutrymmet på nödutgång värt mycket mer i mitt tycke. Lounge har ni oavsett. Vill ni ha mat och dryck kan ni alltid köpa ombord eller på flygplatsen och ta med. Blir väldigt mycket mindre än 1600/person.Klicka för att utvidga...
Håller med övriga - det är sällan som ett eget seatblock-försök lyckas numera på semesterdestinationerna, så räkna med full rad. Att slippa toalettkön där framme plus lediga mittsäten som ger mycket bättre plats, även i bagagehyllorna, är värt mycket. Plus brickan, champagne och den service man får. Dock inte säker på om 1600 SEK kommer räcka för uppgradering...

Malu skrev:Håller med övriga - det är sällan som ett eget seatblock-försök lyckas numera på semesterdestinationerna, så räkna med full rad. Att slippa toalettkön där framme plus lediga mittsäten som ger mycket bättre plats, även i bagagehyllorna, är värt mycket. Plus brickan, champagne och den service man får. Dock inte säker på om 1600 SEK kommer räcka för uppgradering...Klicka för att utvidga...
Väl talat.

SAS själva skriver att

"Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)
"Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)
Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)
Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?

OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny

är noggrant utvald för att ge näring –

inte bara till kroppen,

utan även till sinne och själ.
Ledigt mittensäte

utom på inrikesflyg
ExempelSkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagandeSkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänkSkandinavienAirbusKorrektKorrektLänkEuropaATRFelFinns ej mittensäteLänkEuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänkEuropaAirbusKorrektKorrektLänk

Om tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:

Airbus: Mittensäte å mat
CRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)
ATR: -

Gnopps skrev:SAS själva skriver att"Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)"Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny

inte bara till kroppen,

Ledigt mittensäte

utom på inrikesflyg
ExempelSkandinavienATRFelFelAntagandeSkandinavienCRJ / EmbraerFelFelLänkSkandinavienAirbusKorrektKorrektLänkEuropaATRFelFelLänkEuropaCRJ / EmbraerKorrektFelLänkEuropaAirbusKorrektKorrektLänkOm tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:Airbus: Mittensäte å matCRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)ATR: -Klicka för att utvidga...
Väljer man att kalla det ”ledigt mittsäte” så är det väl snarare N/A på ART/CRJ/Embraer, inte fel (även om jag tycker att man borde köra 1+1 i business).

I övrigt håller jag med.

eddo skrev:Väljer man att kalla det ”ledigt mittsäte” så är det väl snarare N/A på ART/CRJ/Embraer, inte fel (även om jag tycker att man borde köra 1+1 i business).I övrigt håller jag med.Klicka för att utvidga...
Bra poäng! De lovar ju inte ledigt grannsäte, utan ledigt mittensäte - så i princip har de rätt där. Jag uppdaterar tabellen.

Gnopps skrev:SAS själva skriver att"Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" ...Klicka för att utvidga...

När det är så tydligt skrivet och det inte stämmer alls med vad de levererar inser man att SAS menar "Business Class fares will be offered on..."

dvs de bedömer att de kan höja priser på samtliga dessa rutter men bara leverera en förbättrad produkt på vissa av dem.

Gnopps skrev:SAS själva skriver att"Business Class will be offered on all international European flights, including those within Scandinavia" (källa)"Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ." (källa)Ledigt mittensäte utom på inrikesflyg (källa)Hur ligger det till egentligen, stämmer tabellen nedan?OmrådeFlygplanVår uppdaterade, moderna meny

inte bara till kroppen,

Ledigt mittensäte

utom på inrikesflyg
ExempelSkandinavienATRFelFinns ej mittensäteAntagandeSkandinavienCRJ / EmbraerFelFinns ej mittensäteLänkSkandinavienAirbusKorrektKorrektLänkEuropaATRFelFinns ej mittensäteLänkEuropaCRJ / EmbraerKorrektFinns ej mittensäteLänkEuropaAirbusKorrektKorrektLänkOm tabellen stämmer, kunde SAS uppdatera sin information till att istället säga:Airbus: Mittensäte å matCRJ: Mat (men ej inom Skandinavien)ATR: -Klicka för att utvidga...
Det stämmer inte gällande Skandinavien CRJ.

På OSL-CPH fick jag full Business Class. PÅ CPH-SVG om sagt inte ett jota.

Så rätt svar är "kanske ibland beroende x y z", där x y och z är okända variabler.

Undrar om detta är en jätte-miss någonstans, eller bara tillfälligheter:

När man söker intra-europa-flyg i business på google flights då visas SAS-flyg bara med priser i C-klass. Söker man samma rutt men 'Ekonomi Premium' visas SAS-flyg med lägsta möjliga business klass pris.

Måste ju vara förödande för försäljningen i kanalen? Den som letar business kommer i stort sett aldrig att få SAS högt upp i sökresultaten. Den som däremot letar ekonomi premium kommer att se SAS, men eftersom nästan ingen erbjuder det intra-EU så är sas ofta helt ensamma i det sökresultatet åndå, och oavsett pris kommer man högst upp som billigast.

Inte kan det väl vara ett medvetet drag SAS att visa sin nya business-klass som premium?!

Exempel:

(Just denna dagen har SAS 2 avgångar med priset 5 639 och skulle alltså toppa listan)

ska%CC%88rmavbild-2025-12-06-kl-20-50-16-png.170644

Undrar om det inte är Google som inte ännu mappat om sina menyval mot korrekta klasser hos SAS. Är ganska övertygad att det även innan införandet av riktig businesskabin gick att välja business hos SAS och då alltid fick en väldigt dyr biljett.

För övrigt har även itasoftware (matrix) problem med mappningen om man väljer premium economy. Namnen på bokningsklasserna verkar följa de klasser som används ombord på långdistansflygen. Väljer du business får de betydligt dyrare biljetter än om du väljer premium economy även om du hamnar i samma kabin.

Matrix ägs väl för övrigt av Google numer?

Back