SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

Remington Steele skrev:...Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? ...Klicka för att utvidga...
Haneda stavas 羽田, dvs med tecknet för fjäder/plym/vinge och tecknet för ris-fält. Kort och gott flyg-fält i den mening som Bromma var 1936, och då öppnade Haneda redan 1931.

Och bortsett från att det inte finns några dåliga flygplatser i Japan är väl liknelsen inte helt fel. HND/NRT är lite som BMA/ARN. Jag gillar båda, det beror ju helt på vad man ska. Många lyfter fram den kortare resvägen till centrum från Haneda, men återigen, jag tycker det beror på vart man är på väg i Tokyo.

intuition skrev:Haneda stavas 羽田, dvs med tecknet för fjäder/plym/vinge och tecknet för ris-fält. Kort och gott flyg-fält i den mening som Bromma var 1936, och då öppnade Haneda redan 1931.Och bortsett från att det inte finns några dåliga flygplatser i Japan är väl liknelsen inte helt fel. HND/NRT är lite som BMA/ARN. Jag gillar båda, det beror ju helt på vad man ska. Många lyfter fram den kortare resvägen till centrum från Haneda, men återigen, jag tycker det beror på vart man är på väg i Tokyo.Klicka för att utvidga...
Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.

Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.

eliee skrev:Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.Klicka för att utvidga...
Tycker monorailen i alla fall är trevlig i form av utsikt osv, samt sjukt lätt att ta sig till och betala för.

eliee skrev:Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.Ska man vidare med flyg eller shinkansen inrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.Klicka för att utvidga...
Håller med om att Narita Express är smidigt om man ska till något av stoppen, speciellt om man åker vid rusningstid. Tunnelbana i Tokyo med resväska i rusning är halvkul... Dock tar Narita Express 1h och 20 min till Shinjuku samt kostar 3000 yen enkel... Då föredrar jag Haneda då det går mycket snabbare och är mycket billigare.

eliee skrev:Personligen föredrar jag Narita och Narita Express då man slipper att trängas på monorail och vanlig kollektivtrafik, även om det är lite längre restid.Ska man vidare med flyg eller shinkanseninrikes är ju Haneda helt klart det bättre alternativet vad gäller tidsåtgång.Klicka för att utvidga...

ang. Shinkansen, visst går det smidigt och snabbt om man tar Keikyu line till Shinagawa

men på den linjen gäller inte Japan Rail pass.

Att i stället åka till Tokyo st. och ta Shinkansen därifrån är krångligare och tar längre tid,

Shinagawa är en liten station där det går snabbt att byta, från Narita tar det lite mer än 1 timme dit med Narita Express,

och JR passet gäller.

access_train_map.gif

@Abbs Så är det. Drygt 21% ökning av kapaciteten, men jag räknar inte heller fyra mittensäten extra i plus som premium.

Positivt även för oss som gillar att flyga i C att ANA kommer. Knappast negativt för varken prisbilden eller tillgången till bonusplatser. Bättre för oss kunder än två SAS linjer vill jag påstå.

Jag undrar om de har haft en dialog kring detta då SAS under en längre tid nämnt en möjlig linje från ARN. Nu blir det inte så, troligen pga den svenska politiken, och A340 fasas istället ut helt enligt Q4 presentationen.

Johans00 skrev:Verkar vara lite annorlunda flygtider, kollar i Juli 2020 och då får jag framCPH-HND 14:05-07:55HND-CPH 11:50-16:10Klicka för att utvidga...

Tack, jag funderade just på hur den nya "attraktiva tidtabellen" såg ut.

Den nya rutten erbjuder en attraktiv tidtabell till Haneda, och kommer förhoppningsvis uppskattas av våra resenärer i Skandinavien och Japan, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.Klicka för att utvidga...

Den tidtabellen attraherar inte mig, jag kommer förmodligen att välja andra alternativ till Tokyo.

M.K skrev:@AbbsSå är det. Drygt 21% ökning av kapaciteten, men jag räknar inte heller fyra mittensäten extra i plus som premium.Positivt även för oss som gillar att flyga i C att ANA kommer. Knappast negativt för varken prisbilden eller tillgången till bonusplatser. Bättre för oss kunder än två SAS linjer vill jag påstå.Jag undrar om de har haft en dialog kring detta då SAS under en längre tid nämnt en möjlig linje från ARN. Nu blir det inte så, troligen pga den svenska politiken, och A340 fasas istället ut helt enligt Q4 presentationen.Klicka för att utvidga...
Kan man då också säga att ANA troligen börjar flyga arlanda tack vare "den svenska politiken"?

Isf, bra jobbat regering och riksdag!

@Johan Hbg Jag är förvånad att ANA kommer med tanke på alla nedlagda linjer från Sverige efter skattens införande.

Riktigt kul ändå att de vill göra ett försök med en billigare maskin än gamla A340 som drar mycket bränsle och har höga kostnader generellt. Dessutom tillämpas den högsta flygskattesatsen till Japan. SAS har självklart räknat noga på det, men inte sett en tillfredsställande lönsamhet från ARN med tanke på förutsättningarna.

M.K skrev:@Johan HbgJag är förvånad att ANA kommer med tanke på alla nedlagda linjer från Sverige efter skattens införande.Riktigt kul ändå att de vill göra ett försök med en billigare maskin än gamla A340 som drar mycket bränsle och har höga kostnader generellt. Dessutom tillämpas den högsta flygskattesatsen till Japan. SAS har självklart räknat noga på det, men inte sett en tillfredsställande lönsamhet från ARN med tanke på förutsättningarna.Klicka för att utvidga...
ANA och SAS har förmodligen gjort en överenskommelse och delat upp.

Cristoffer Cedergren skrev:Crewet måste bli glada av att slippa tråkiga övernattningar ute i Narita.Klicka för att utvidga...
Fast avtalet säger väl 5* hotel i "stan" och arbetstiden börjar ju räknas när de sätter sig i den privata transferbussen ? Inte ligger de på holiday inn ute brevid startbanan. Det grymtas nog bland crew kring denna "förbättring".

apknug skrev:Fast avtalet säger väl 5* hotel i "stan" och arbetstiden börjar ju räknas när de sätter sig i den privata transferbussen ? Inte ligger de på holiday inn ute brevid startbanan. Det grymtas nog bland crew kring denna "förbättring".Klicka för att utvidga...
Nåja, med ironifiltret avslaget kan det meddelas att på New York-linjen får crew bo i Newark, och inte så väldigt kosmopolitiskt.

fcx skrev:Verkar spontant konstigt att SAS skulle dumpa Narita helt, med tanke på anslutningsmöjligheterna där.Klicka för att utvidga...
Ser ut att vara hyfsade anslutningar från HND också. Några speciella du tänkte på från NRT?

apknug skrev:Fast avtalet säger väl 5* hotel i "stan" och arbetstiden börjar ju räknas när de sätter sig i den privata transferbussen ? Inte ligger de på holiday inn ute brevid startbanan. Det grymtas nog bland crew kring denna "förbättring".Klicka för att utvidga...

fcx skrev:Nåja, med ironifiltret avslaget kan det meddelas att på New York-linjen får crew bo i Newark, och inte så väldigt kosmopolitiskt.Klicka för att utvidga...

Och i Los Angeles bor det verkligen inte i stan... Det klagades ju, förståeligt, högljutt när SAS flyttade Crew-hotellet i början av förra året.

Tonton skrev:Och i Los Angeles bor det verkligen inte i stan... Det klagades ju, förståeligt, högljutt när SAS flyttade Crew-hotellet i början av förra året.Klicka för att utvidga...
Sen kan man ju diskutera vad som är stan i Los Angeles. Men klart de hellre bott kvar på första stället.

Jag tror att det är så att man idag presenterade den nya A350 maskinen i Köpenhamn och då passar man på att även kungöra denna nya linje till Haneda. Eftersom man var i Köpenhamn så fanns det ju ingen anledning att prata om Arlanda eller Oslo. Det sparar man säkert till morgondagen och i övermorgon. Så hela bilden kring detta har vi nog inte förrän om ett par dagar.

Back