Det där är rätt standard för många flyg mellan Europa och IndienScanwing skrev:Kul med ny destination och att SAS satsar. Men vad är det för hemsk tidtabell? Landa 01:30 i Mumbai och avgång 06:00 därifrån.Klicka för att utvidga...
Precis, och där kanske man kan konkurrera och få fördelar av Skyteam samarbeten. Det är många människor i rörelse mellan Mumbai och Nordamerika.Fredrik skrev:Utan att kolla tidtabellen så borde det väl, åtminstone i västlig riktning, betyda att det är smidiga byten för vidare färd mot USA.Klicka för att utvidga...
Man kan vända på det också, SAS kommer ha större kudde för att hålla utsatt avgångstid. Flera av ovanstående nattflyg har usel punctuality.Cristoffer Cedergren skrev:En liten jämförelse mellan olika Europeiska bolag som flyger på BOM:Turkish första ankommer 01.45, avgår 04.00, andra ankommer 05.00, avgår 06.40Virgin första ankommer 01.40, avgår 04.05, andra ankommer 08.15, avgår 10.00BAs första ankommer 07.30, avgår 08.30, andra ankommer 10.50, avgår 13.05, tredje ankommer 23.40, avgår 01.40Swiss ankommer 21.45, avgår 00.40LH från MUC ankommer 23.15, avgår 01.30AirFrance ankommer 23.20, avgår 01.20KLM ankommer 00.15, avgår 02.15LH från FRA ankommer 01.05, avgår 02.40SAS kommer alltså vara en av få som låter kärran stå längre än nödvändigt på marken, jämfört med de andra bolag med bara en flight per dag.Klicka för att utvidga...
Behövs nog för att inte få många strandade transerpax i icke-Schengen i Köpenhamn.JacobGBG skrev:Man kan vända på det också, SAS kommer ha större kudde för att hålla utsatt avgångstid. Flera av ovanstående nattflyg har usel punctuality.Klicka för att utvidga...
Så ser det verkligen ut på BOM om man kikar på FR24. Turn around på under 2h är inte många bolag som klarar i verkligheten.JacobGBG skrev:Man kan vända på det också, SAS kommer ha större kudde för att hålla utsatt avgångstid. Flera av ovanstående nattflyg har usel punctuality.Klicka för att utvidga...
5400 SEK för random datum ToR från Stockholm när jag testar nu. 12,8k i plus. Det skiljer någon hundralapp mellan New York och Bombay, så jag ser öppnandet av en ny destination snarare som ett sätt från SAS sida att sprida risken, än att håva in pengar.airac skrev:Behövs nog för att inte få många strandade transerpax i icke-Schengen i Köpenhamn.Annat tillägg, mina indiska kollegor säger att priserna Skandivanien-Indien har gått upp en hel del. Siffrorna som nämndes igår är att 11-12tkr för en retur till Mumbai i ekonomi är ganska normala nu, där de var villiga att betala och tidigare betalade 8tkr på mellanöstern bolagen. Även för resor längre fram (de bokar för att hälsa på familjen månader i förväg och är ofta någorlunda flexibel). Det finns säkert en sanning i detta som gör att SAS tror de kan begära ett tillräckligt bra pris.Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Transfer är väl lättare på BOM än på DEL?Klicka för att utvidga...
ARN01 skrev:Vad innebär detta gällande fördelning av maskiner? Är det någon på väg in eller kan vi förvänta oss neddragning på någon linje?Klicka för att utvidga...
Jag ser frasen "selskabet vil have flere widebodies i flåden, og derudover overvejer man også muligheden for at anskaffe flere A321LR" innan paywallen slår till - står det något om hur de ska fixa fram de flygplanen eller när de räknar med att det ska vara fixat? Det är ju i nuläget många års väntetid på nybeställda Airbus just nu; en annan marknadssituation än de E195 som SAS leasar. Jag gissar att SAS inte har ekonomiska möjligheter att köpa ut andra bolag från deras "köplats"? Eller hoppas de att det finns de bolag som kan avstå från beställda A321LR för att senare ta en A321XLR istället, nu när den är i luften, så SAS på något sätt kan snappa upp någon LR i samband med något sådant?Remington Steele skrev:SAS planlægger udvidelse af langdistanceflåden - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismecheck-in.dkKlicka för att utvidga...
Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?Tomas E skrev:Jag ser frasen "selskabet vil have flere widebodies i flåden, og derudover overvejer man også muligheden for at anskaffe flere A321LR" innan paywallen slår till - står det något om hur de ska fixa fram de flygplanen eller när de räknar med att det ska vara fixat? Det är ju i nuläget många års väntetid på nybeställda Airbus just nu; en annan marknadssituation än de E195 som SAS leasar. Jag gissar att SAS inte har ekonomiska möjligheter att köpa ut andra bolag från deras "köplats"? Eller hoppas de att det finns de bolag som kan avstå från beställda A321LR för att senare ta en A321XLR istället, nu när den är i luften, så SAS på något sätt kan snappa upp någon LR i samband med något sådant?Klicka för att utvidga...
Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?Remington Steele skrev:Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?Klicka för att utvidga...
Det är ju det optionerna är till för.Tomas E skrev:Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-warns-airlines-that-delays-will-last-three-years-sources-say-2025-05-28/Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveranstiden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:SAS initierar en plan att förnya långdistansflottan: Avsiktsförklaring undertecknad med Airbus om 12 nya flygplan - SASwww.sasgroup.netMed de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.Klicka för att utvidga...
Såg att pressmeddelandet från 2013 nämner option på sex ytterligare A350. Har inte sett något om detta de senaste åren, när SAS skrivit i årsredovisningar m.m. om de sista två, uppskjuta A350, att det skulle finnas några gällande optioner på ytterligare flygplan. Så min gissning är att optionerna i det kontraktet tyvärr har löpt ut för länge sedan.Remington Steele skrev:Det är ju det optionerna är till för.Klicka för att utvidga...
Tomas E skrev:Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-warns-airlines-that-delays-will-last-three-years-sources-say-2025-05-28/Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveransperioden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:SAS initierar en plan att förnya långdistansflottan: Avsiktsförklaring undertecknad med Airbus om 12 nya flygplan - SASwww.sasgroup.netMed de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.Klicka för att utvidga...
Remington Steele skrev:Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?90 (med optioner) nya A350 beställda. Ett par kanske SAS kanske kan få ta del av (mot betalning inom gruppen)The Air France-KLM Group will place an order for 50 Airbus A350 family aircraft - with purchase rights for 40 additional aircraft - to accelerate the renewal of its long-haul fleet | AIR FRANCE KLMwww.airfranceklm.comKlicka för att utvidga...