SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Michael Berggren skrev:Hur många dagar brukar en strejk på SAS vara? Jag funderar på att boka Stockholm - Hong Kong 18 September.Klicka för att utvidga...

Svensk pilotförening är överens med SAS och har skrivit på ett nytt treårigt avtal, så svenska piloter kommer ej strejka, och som jag förstått det är all långdistans undantagen vid eventuell konflikt?

Nu är det ett fackförbund i Danmark och två i Norge som inte kommit överens med SAS ännu.

Passagerer med en SAS-billet til d. 11. september kan foreløbigt ånde lettet op. Tidligere på ugenudsendte Dansk Pilotforening et strejkevarsel, hvori man planlagde at nedlægge arbejdet med effekt fra d. 11. september, men Berlingske erfarer nu, at DPF har tilbagetrukket sin varsling og samtidigt udsendt en ny med effekt fra d. 16. september. Dermed er den truende strejke blandt SAS-piloterne udskudt med fem dage.

Ifølge Berlingskes oplysninger bunder det nye strejkevarsel i, at der var uenighed mellem SAS og Dansk Pilotforening om, hvorvidt den førstindmeldte strejke var lovlig. SAS mente, at elementer i strejkevarslet gjorde det ulovligt i forhold til arbejdsretten. Det var Dansk Pilotforening uenig i, men man har alligevel valgt at trække sit første varsel tilbage og udsende en ny og tilpasset varsling, der altså først kan få effekt fra 16. september.

SAS-piloter udskyder strejke med fem dage | Berlingske Business

Gött, då kommer jag iväg iaf och sen får de ju se till att man kommer hem på något sätt

Hmm. Jag åker ARN->CPH 11/9 och CPH-ARN 15/9 och ARN-CPH 17/9 och CPH-ARN 22/9... Flighten den 17/9 är jäkligt viktig. Bör jag vara orolig?

Jag ska åka den 16e så det var ingen bra info för mig, men jag hoppas att de får iväg plan från Stockholm i alla fall.

MrDollar skrev:Hmm. Jag åker ARN->CPH 11/9 och CPH-ARN 15/9 och ARN-CPH 17/9 och CPH-ARN 22/9... Flighten den 17/9 är jäkligt viktig. Bör jag vara orolig?Klicka för att utvidga...
Jag tycker nog att du ska vara "orolig" men inte så mycket du kan göra just nu, nästa vecka kommer man att veta mer hur det ligger till. Det kan ju dock redan nu vara bra att börja titta på vilka alternativ som finns. Om det är superviktigt att komma iväg, boka något full flex med Norwegian eller liknande för att säkra att du kan åka, om du inte behöver den biljetten kan du ju i så fall avboka.

Så det är FRÅN cph som det kan bli problem? Inte arn-cph ? Har kvällsflighten 17/9 från ARN

MrDollar skrev:Så det är FRÅN cph som det kan bli problem? Inte arn-cph ? Har kvällsflighten 17/9 från ARNKlicka för att utvidga...
Du har väl den den 15:e? och nu är det start den 16...

Läste kanske fel på dina avgångar

jumbooze skrev:Du har väl den den 15:e? och nu är det start den 16...Klicka för att utvidga...
Jag flyger cph-arn 15/9 och sen arn-cph 17/9 på kvällen. måste vara i Sthlm 16/9 på kvällen och även dagen 17/9

Agö skrev:Din bästa chans står i att välja en avgång som trafikeras med en Boeing. Dessa plan är baserade i Stockholm eller Oslo. Men som sagt, du kan få en Boeing med Oslo-piloter...Klicka för att utvidga...
Redan bokat och det är givetvis A320-200 Sharklets (neo?) Har dock varje gång jag åkt nu haft svensk besättning på arn-cph och dansk på cph-arn

MrDollar skrev:Redan bokat och det är givetvis A320-200 Sharklets (neo?) Har dock varje gång jag åkt nu haft svensk besättning på arn-cph och dansk på cph-arnKlicka för att utvidga...
Neon är också baserad i Stockholm vad jag vet. Däremot inte övriga airbus.

Agö skrev:Det gäller inte alla NEO.SE-DOYverkar t.ex. vara i Köpenhamn för tillfället.Klicka för att utvidga...
Ha. De första var det och sedan har jag inte hållit koll.

Å andra sidan är många Boeing baserade i Oslo. Sällan man ser dem på ARN-CPH, men omöjligt är det ute.

Är det säkert att Köpenhamns-flygen till USA kommer gå ostört? Skall till NYC den 25 sep med anslutningar den 26:e? Är även piloterna på GOT-CPH berörda, min flight är med ATR 72:an.

Back