SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier

palmen skrev:Illojalitet mot sin arbetsgivare är i sig underlag för avskedKlicka för att utvidga...
Jag har påpekat det förut, men det där är inte en korrekt tolkning av svensk arbetsrätt. Illojalitet kan möjligen ligga till grund för uppsägning (= skiljande från anställning med uppsägningstid) men för avsked (= omedelbart skiljande från anställningen) krävs normalt brott mot arbetsgivaren.

"I was relieved from flight duty" låter heller inte som uppsägning utan omplacering till andra arbetsuppgifter?

Tomas E skrev:Jag har påpekat det förut, men det där är inte en korrekt tolkning av svensk arbetsrätt. Illojalitet kan möjligen ligga till grund för uppsägning (= skiljande från anställning med uppsägningstid) men för avsked (= omedelbart skiljande från anställningen) krävs normalt brott mot arbetsgivaren."I was relieved from flight duty" låter heller inte som uppsägning utan omplacering till andra arbetsuppgifter?Klicka för att utvidga...
Ja lite slarvigt uttryck från mig, menade att man får avsluta sin anställning. Sen vet ju inte någon av oss om det var ett avsked med omedelbar verkan eller uppsägning med 1 års uppsägningstid där man behåller lönen under denna tid men man har inga arbetsuppgifter att utföra framför tills dess att uppsägningstiden gått ut.

Jag är ju inte jurist, men beroende på skadan man åsamkat arbetsgivaren pga sin illojalitet så finns det säkert olika "straff" för detta också.

Man kan ju summera det som att prata skit om sin arbetsgivare offentligt till 100k personer kanske inte är det lämpligaste att göra.

palmen skrev:Ja lite slarvigt uttryck från mig, menade att man får avsluta sin anställning. Sen vet ju inte någon av oss om det var ett avsked med omedelbar verkan eller uppsägning med 1 års uppsägningstid där man behåller lönen under denna tid men man har inga arbetsuppgifter att utföra framför tills dess att uppsägningstiden gått ut.Jag är ju inte jurist, men beroende på skadan man åsamkat arbetsgivaren pga sin illojalitet så finns det säkert olika "straff" för detta också.Man kan ju summera det som att prata skit om sin arbetsgivare offentligt till 100k personer kanske inte är det lämpligaste att göra.Klicka för att utvidga...

Mest sannolikt är han bara arbetsbefriad till han går i pension - på så sätt slipper SAS och Björn några fler fighter.

igelkotten skrev:Mest sannolikt är han bara arbetsbefriad till han går i pension - på så sätt slipper SAS och Björn några fler fighter.Klicka för att utvidga...
Ja det är vad jag tror också, den enklaste "lösningen" på det hela istället för att driva andra processer.

taxvalp skrev:Expressen i dag:Björn Lundström själv vill inte kommentera bakgrunden till att han slutar flyga just nu.– Jag är bunden av lojalitetsklausulen så länge jag är anställd, säger han till Expressen.”Björn-Pilot” lämnar SAS efter lång tid av konflikterKlicka för att utvidga...
Intressant, för han har ju inte hållt igen på munlädret tidigare. Gissar på arbetsbefriad med lön, och om något om avtalet yppas så svider det till rejält för Björn.

Golfkillen skrev:Intressant, för han har ju inte hållt igen på munlädret tidigare. Gissar på arbetsbefriad med lön, och om något om avtalet yppas så svider det till rejält för Björn.Klicka för att utvidga...

Ja, han får ju lön fram till pension (14 månader enligt Expressen). Verkar vara en fin lösning för honom, så är väl bäst att följa avtalet till 110% för att inte bli av med det.

Jag tyckte mig kunna läsa en viss bitterhet i hans Instagram inlägg. Men det är nog det bästa för båda parter att de delar på sig.

Förstår inte riktigt, hade inte SAS förbjudit honom att posta något från arbetstid? Förra veckan kom det upp en video med 350 från NYC.

Golfkillen skrev:Förstår inte riktigt, hade inte SAS förbjudit honom att posta något från arbetstid? Förra veckan kom det upp en video med 350 från NYC.Klicka för att utvidga...
Han har laddat upp gammalt footage (som filmades innan förbudet) i ett tag.

Jobbprat på sociala medier är känsligt. Det kan lätt bli fel. För privatanställda går lojalitetsplikten mot arbetsgivaren före yttrandefriheten. SAS har varit oerhört tillåtande gentemot de anställda gällande sociala medier, vilket inte visat sig vara hållbart i längden. Att en pilot i uniform med osedvanligt många följare framför kritik mot arbetsgivaren gör ju bara ont värre. Förstår att SAS tröttnade och satte ner foten. Med det sagt så är det bättre om arbetsgivare kan dra nytta extroverta, self-made PR-begåvade bland de anställda. Men det gäller att hitta former som fungerar.

majoren skrev:Jobbprat på sociala medier är känsligt. Det kan lätt bli fel. För privatanställda går lojalitetsplikten mot arbetsgivaren före yttrandefriheten. SAS har varit oerhört tillåtande gentemot de anställda gällande sociala medier, vilket inte visat sig vara hållbart i längden. Att en pilot i uniform med osedvanligt många följare framför kritik mot arbetsgivaren gör ju bara ont värre. Förstår att SAS tröttnade och satte ner foten. Med det sagt så är det bättre om arbetsgivare kan dra nytta extroverta, self-made PR-begåvade bland de anställda. Men det gäller att hitta former som fungerar.Klicka för att utvidga...

Yttrandefriheten gäller censur från stat, inte arbetsgivare. Man blir inte långvarig på någon arbetsplats om man börjar vädra bolagets smutstvätt i offentligheten.

Thornado skrev:Idag var han med på Nyhetsmorgon på TV4.Landets mest populära pilot slutarKlicka för att utvidga...
Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...

Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.

Golfkillen skrev:Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.Klicka för att utvidga...
Haha, Kan bara instämma, tycker han skjöt sig själv i foten genom att vara bitter och tala ut i TV. Han sjönk som en sten i mina ögon.

Försöker hålla två tankar i huvudet samtidigt kring detta.

1. Tycker personligen det var helt rätt agerat av SAS. Den negativitet han spred nu sista månaderna var över den gräns jag hade accepterat som arbetsgivare.

2. Tråkigt att Björn försvinner. Tycker både hans videos, och små inslag om livet som pilot, har varit givande för mig som både kund och aktieägare. Det har också stärkt känslan av "närhet" till SAS som bolag.

Golfkillen skrev:Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.Klicka för att utvidga...
Tänker ungefär likadant.

Hans uttalande på slutet var rätt talande också. Det är viktigt i ett företag, som i en besättning, att ledaren säger ifrån och alla jobbar åt samma håll. Fast det gäller tydligen inte när det är någon annan som är ledare....

Både Expressen och TV4 säger "Landes mest populära pilot" vad har de för käla som de har men inte uppger?

Ingen av media säger att de har bjudit in SAS och om de har gjord det varför har SAS tackat nej.

Jag har aldrig sett något video med Björn Pilot, men han har fått 3 minuters gratis reklam i en kommersiell TV kanal och berätta vad han skall ordna för kurser framöver, till och med säger han att han erbjudit sina tjänster till SAS, vilket några tittare förmodligen känns tryckt att anmäla sig till hans kurser.

Jag häpnar över att media sväljer detta bete som har lagts ut av någon, verkar inte finnas någon undersökning varför han har fått lämna SAS, enligt honom så säger han ju självklart att han inte får nämna något, men det är inte förbjudet för en journalist att "gräva" varför.

Back