SAS premium kreditering till Flying Blue

jopo

New member
Jag har senare i oktober en resa bokad med SAS i Premium Flex till Seoul och från Tokyo båda via CPH. Utgår från Stockholm.



Behöver jag vara orolig, eller kommer jag få XP enligt FB, dvs 10 + 20 + 24 + 10?



(Premium; Medium, Long 2 och Long 3, Medium)



ARN - CPH blir så vitt jag förstår i SAS Business eftersom PLUS då inte längre finns på sträckan men biljetten är som sagt premium flex.
 
jopo skrev:Jag har senare i oktober en resa bokad med SAS i Premium Flex till Seoul och från Tokyo båda via CPH. Utgår från Stockholm.Behöver jag vara orolig, eller kommer jag få XP enligt FB, dvs 10 + 20 + 24 + 10?(Premium; Medium, Long 2 och Long 3, Medium)ARN - CPH blir så vitt jag förstår i SAS Business eftersom PLUS då inte längre finns på sträckan men biljetten är som sagt premium flex.Klicka för att utvidga...


Förutsatt att du är i business så stämmer det. Men jag är inte helt hundra på att du hamnar i business på SAS. När man bokar premium eco med AF/KLM hamnar man i vanlig eco på de korta flygen.
 
Hachans skrev:Förutsatt att du är i business så stämmer det. Men jag är inte helt hundra på att du hamnar i business på SAS. När man bokar premium eco med AF/KLM hamnar man i vanlig eco på de korta flygen.Klicka för att utvidga...


Kollade på lite resor i går och bokar man Premium (Flex i mitt fall) så blev man i alla fall seatad i business på anslutningsflygen. Bokningsklasserna blev S,S och B,B vilket båda, enligt SAS tabell, är Premium på long haul och Business på short haul. Blev lite förvånad själv faktiskt, var helt inställd på att man skulle hamna i Eco på anslutningar om man bokade Premium long haul. Kanske är någon övergångsperiod?
 
bvs skrev:Kollade på lite resor i går och bokar man Premium (Flex i mitt fall) så blev man i alla fall seatad i business på anslutningsflygen. Bokningsklasserna blev S,S och B,B vilket båda, enligt SAS tabell, är Premium på long haul och Business på short haul. Blev lite förvånad själv faktiskt, var helt inställd på att man skulle hamna i Eco på anslutningar om man bokade Premium long haul. Kanske är någon övergångsperiod?Klicka för att utvidga...


Det hade jag inte litat på för fem öre förrän det står beskrivet någonstans. Med tanke på hur begränsad kapaciteten kommer vara i SAS business med maxantal rader, så kommer det inte fungera om alla premium long haul resenärer ska sitta i business plus betalande businessresenärer. Det är också väldigt konstigt om man ska harmonisera med sina ägare att man skulle göra något sånt.



Jag tror det är mer på att informationen inte är helt korrekt uppdaterad.
 
Hachans skrev:Det hade jag inte litat på för fem öre förrän det står beskrivet någonstans. Med tanke på hur begränsad kapaciteten kommer vara i SAS business med maxantal rader, så kommer det inte fungera om alla premium long haul resenärer ska sitta i business plus betalande businessresenärer. Det är också väldigt konstigt om man ska harmonisera med sina ägare att man skulle göra något sånt.Jag tror det är mer på att informationen inte är helt korrekt uppdaterad.Klicka för att utvidga...
Jo, det är exakt så som det ska fungera enligt SAS själva:





1756159633499-png.167910







New ticket names and Business class on shorthaul<!-- --> | SAS sales information




icon.png


www.sassalesinfo.com
 
fcx skrev:Jo, det är exakt så som det ska fungera enligt SAS själva:Visa bifogad bild 167910New ticket names and Business class on shorthaul<!-- --> | SAS sales informationwww.sassalesinfo.comKlicka för att utvidga...
Där ser man. Det undrar jag om det kommer hålla.




Jannes skrev:Dehär blir intressant. Är det så SAS tänkt fylla upp shorthaul C?En A350 har 72 platser som i det fallet get Business på internationell shorthaul. Det kan blir en hel del rader fyllda så.Klicka för att utvidga...


Ja, de kommer behöva tänka om. Och det verkar som jag skrev konstigt om man ska harmonisera med sin ägare och sen går och gör detta. Hur ska de då kunna ha något JV? Kan se framför mig alla SAS resenärer som förväntar sig sitta i business på AF på något anslutningsflyg.
 
Jannes skrev:Dehär blir intressant. Är det så SAS tänkt fylla upp shorthaul C?En A350 har 72 platser som i det fallet get Business på internationell shorthaul. Det kan blir en hel del rader fyllda så.Klicka för att utvidga...
Med tanke på att det är max 8 rader C på shorthaul så kam man tänka sig att det blir problem på ARN-CPH på de avgångar som matar långlinjerna.
 
fcx skrev:Med tanke på att det är max 8 rader C på shorthaul så kam man tänka sig att det blir problem på ARN-CPH på de avgångar som matar långlinjerna.Klicka för att utvidga...
Exakt, huvudstadstriangeln kommer bli väldigt pressad. Sen är frågan hur det går ihop med ett JV där man flyger CDG/AMS-CPH matartrafik och får olika kabinklass beroende på om man flyger SAS eller AFKLM.
 
Har bokat en Premium på longhaul från Köpenhamn med anslutning från Stockholm efter den 1 oktober och jag kunde då välja säte i business på sträckan Stockholm - Köpenhamn. Det var 9 rader business på utresan Stockholm - Köpenhamn och 8 rader på returen.
 
fcx skrev:Med tanke på att det är max 8 rader C på shorthaul så kam man tänka sig att det blir problem på ARN-CPH på de avgångar som matar långlinjerna.Klicka för att utvidga...
Risken är väl att man får ta fakiren som connection istället för 9:55. Men personligen hade jag ju hellre tagit economy på connection flighten och åka med kort byte än långt byte med business på connect flighten.
 
Precis, blir väl inventory styrd som annat. Risken är att det driver upp vilka priser och tider man kan välja för en premium anslutning till Köpenhamn. Vi kan ju hoppas att biljettreglerna kommer tillåta eco och det går att boka kortare anslutning genom resebyråer sen.
 
jopo skrev:Jag har senare i oktober en resa bokad med SAS i Premium Flex till Seoul och från Tokyo båda via CPH. Utgår från Stockholm.Behöver jag vara orolig, eller kommer jag få XP enligt FB, dvs 10 + 20 + 24 + 10?(Premium; Medium, Long 2 och Long 3, Medium)ARN - CPH blir så vitt jag förstår i SAS Business eftersom PLUS då inte längre finns på sträckan men biljetten är som sagt premium flex.Klicka för att utvidga...
Nu kan jag svara på min egen fråga:



Intjäning enligt programmet, 10 XP/1000 poäng för ARN CPH. Full Business ombord men PREMIUM intjäning. CPH HND 24XP/~9000 poäng. Allt bokfört på mitt FB dagen efter.
 
Back
Top