SAS presenterar fem nya rutter från Århus

011430121 skrev:Läst att det är när sommar säsongen startar, om jag förstår det hela så är det en säsongslinje, jag har hittat avgångar från mitten av aprilKlicka för att utvidga...
Alla rutter startar i sommarprogrammet. Stockholm är en helårslinje, en avgång per dag.
 
Här är schemat:





bild-jpg.68066
 
Agö skrev:Stockholm fick väl tiden som blev över för det CRJ-plan som är baserat i Århus. Klassiskt pussel.Klicka för att utvidga...
Se ut som ett tufft dagsverke, en liten lucka mellan 13,25 och 14,35 får hoppas att det inte blir några förseningar, men det blir ju ingen större katastrof ombokas väl via CPH.
 
011430121 skrev:Se ut som ett tufft dagsverke, en liten lucka mellan 13,25 och 14,35 får hoppas att det inte blir några förseningar, men det blir ju ingen större katastrof ombokas väl via CPH.Klicka för att utvidga...
Det brukar ju bli det. Särskilt som den ska en sväng till München. Och nästa svaghet i systemet är ju förstås att man endast baserar en kärra i Århus. Pajar den är det ombokningar via Köpenhamn som gäller, med längre förseningar som följd trots att man bygger en luftbro med tio dagliga avgångar Århus-Köpenhamn.
 
Den här lösningen med Århus vore förstås intressant även för Göteborg. Problemet där är väl att de allra flesta intressanta linjer redan är tagna och väl inarbetade av andra (starkare) bolag.
 
Agö skrev:Den här lösningen med Århus vore förstås intressant även för Göteborg. Problemet där är väl att de allra flesta intressanta linjer redan är tagna och väl inarbetade av andra (starkare) bolag.Klicka för att utvidga...
Det var en liknande lösning med 737-600med Stansted,Paris och Bryssel men 120 platser var nog för mycket, kanske en maskin med 90 platser är mer optimal.
 
011430121 skrev:Det var en liknande lösning med 737-600med Stansted,Paris och Bryssel men 120 platser var nog för mycket, kanske en maskin med 90 platser är mer optimal.Klicka för att utvidga...
Exakt. Sedan kan man ju diskutera hur vettig just denna "lösning" var. Stansted var ju dömt att misslyckas och att konkurrera med Air France och Sabena på övriga rutter är nog inte det lättaste om man inte har ett bra schema. Men som du säger, en mindre kärra och vettigt planerade avgångstider och rutter...
 
Agö skrev:Den här lösningen med Århus vore förstås intressant även för Göteborg. Problemet där är väl att de allra flesta intressanta linjer redan är tagna och väl inarbetade av andra (starkare) bolag.Klicka för att utvidga...
*host* Berlin *host*


Agö skrev:att konkurrera med Air France och Sabena på övriga rutter är nog inte det lättaste om man inte har ett bra schema.Klicka för att utvidga...
Bryssel var ju helt kört, Paris gick nog okej. Det var en weekendlinje och med tanke på AFs överpriser så hade den goda chanser, även om returen från Paris på fredag lunch var nästan tom.
 
Agö skrev:Ja, inte blev det bättre för Köpenhamns del. Tappar tre dagliga avgångar till Berlin och får en meningslös tidig eftermiddagavgång.Klicka för att utvidga...
Även om majoriteten av de som åkte med air berlins fyra dagliga flighter från Göteborg kanske skulle vidare, borde behovet vara större än 1 flight/dag...



På Köpenhamn har väl Norwegian ångrat sig och blir kvar och easyJet lär säkrar sin andel. Där känns det som att allt kan hända.
 
Gustafson om Århus. Satsningen so far verkar ha slagit hyggligt ut.



”- Det ville være fantastisk, hvis vi kunne tilbyde en direkte rute mellem Aarhus og New York. Det er en mulighed, vi aktivt vil forfølge, sagde Rickard Gustafson, der på nytårs-briefingen udtrykte stor tilfreds med SAS's investering i ruter fra Aarhus Lufthavn.



- Vi ser et stort potentiale i Aarhus. Det er en spændende by, og udviklingen går rigtigt stærkt i øjeblikket. Satsningen i Aarhus er vigtig for SAS, og vi tror på videre udvikling og vækst i Aarhus Lufthavn. Vi ser en positiv udvikling i passagertal og tror på videre opbakning fra vores kunder i Aarhus, sagde Rickard Gustafson.”



Vild fremtid for Aarhus Lufthavn: Direkte rute til New York | Aarhus | stiften.dk
 
Back
Top