SAS säger upp codeshare med Turkish Airlines

011430121

New member
SAS och Turkish har gemensamt sagt upp chodeshare samarbetet det upphör den 1 september 2024

TK har haft samarbete på 20 destination i Norden med SAS



Enligt SAS VD hoppas man få på plats de nya chodeshare med SkyTeam under kommande sommar



Källa: CHECK-IN.dk bakom betalvägg






img_4612943816866924572.jpg




SAS afslutter codeshare med Star Alliance-selskab - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk
 
Cristoffer Cedergren skrev:SAS startar egen linje CPH-IST?Klicka för att utvidga...
Starta nya linjer när man inte ens kan gå plus med nuvarande linjenät.... Jag tror tyvärr att det måste blie fler och betydligt större besparingspaket innan det vänder. Har svårt att tro att nya ägarna "tillåter " minusresultat speciellt länge.



Tragiskt att en av de bästa vägarna österut med EB poäng nu försvinner.
 
SAS flyger ju redan till lite stränder i Turkiet. Känns tveksamt att Istanbul skulle dra tillräckligt för att orka en egen linje i konkurrens med Turkish. Utan code share så kommer man ju inte åt transfer trafiken och det är nog en rätt stor del av de linjerna.
 
Mikeswede skrev:Starta nya linjer när man inte ens kan gå plus med nuvarande linjenät.... Jag tror tyvärr att det måste blie fler och betydligt större besparingspaket innan det vänder. Har svårt att tro att nya ägarna "tillåter " minusresultat speciellt länge.Tragiskt att en av de bästa vägarna österut med EB poäng nu försvinner.Klicka för att utvidga...
Kan ju vara så annars att SAS tjänar mer på att folk flyger med dem än med andra bolag som tex TK //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
SAS förtjänst ligger väl att mata pax till TK linjer från huvudstäderna i Skandinavien, står artikel att det är från 20 destinationer,
 
Hoppas verkligen att Turkish fortsätter att flyga från Göteborg. Tillsammans med Lufthansa enda realistiska alternativer från Göteborg österut.
 
Mikeswede skrev:Hoppas verkligen att Turkish fortsätter att flyga från Göteborg. Tillsammans med Lufthansa enda realistiska alternativer från Göteborg österut.Klicka för att utvidga...
På vilket sätt är Lufthansa ett realistiskt flygbolag men inte AF/KLM när man reser österut?
 
Jag tror inte SAS kommer starta egna linjer till IST. Kanske nån mer charterlinje till Turkiet. Vi får åka med AFKLM när vi ska till Istanbul i framtiden.
 
Norwegian flyger från Arlanda till Istanbul 2ggr i veckan, även Pegasus flyger till Istanbul men jag vet inte till vilken flygplats
 
Mikeswede skrev:Hoppas verkligen att Turkish fortsätter att flyga från Göteborg. Tillsammans med Lufthansa enda realistiska alternativer från Göteborg österut.Klicka för att utvidga...
Tja, underlaget för Turkish från Göteborg är väl inte så beroende av att SAS är medlemmar av Star Alliance? Det är väl gissningsvis inte så många som flyger matartrafik med SAS för att sedan fortsätta från GOT? Det kanske finns enstaka som väljer TK för att de kan utnyttja sin Eurobonus-status, men gissningsvis inte så många? Det borde finnas "mer udda" Star Alliance-linjer till ARN, CPH och OSL som lever farligare.



Å andra sidan förstår jag inte vad som är problemet med att flyga Finnair österut, med tanke på att de flyger GOT-HEL.
 
Mikeswede skrev:Tragiskt att en av de bästa vägarna österut med EB poäng nu försvinner.Klicka för att utvidga...
Just denna nyhet med att man säger upp codeshareavtalet har ju ingen bäring på möjligheten att boka med poäng, men det är ju allmänt tragiskt att man lämnar Star Alliance och att då möjligheten att boka bonusresor med *A försvinner .
 
Denna codeshare var ganska meningslös i mina ögon. Enda som den gjorde var att SAS slapp erbjuda en egen linje till IST och ändå kunde visa IST som destination om någon sökte efter det på sajten/i appen. Men det var inte så att man kunda boka vettiga resor på TK metal via SAS (jag pratar inte om *A bonusresor), förrutom Sverige till IST (men även då var det ungefär samma pris som om man bokade med TK direkt).



Nu finns iaf en teoretisk chans att SAS kommer flyga till Istanbul direkt. Staden är helt klart en bra destination för en långweekend. Möjligtvis skulle de kunna få ihop det om de kombinerar IST och sommar-destinationerna Alanya och Antalya? Kanske till och med utöka med ännu fler destinationer, Izmir och Bodrum till ex? De skulle kunna flyga dit med en kort mellanlandning i IST (utan fifth freedom rättigheter) kanske, för att testa efterfrågan.
 
Förresten, läste i denna artikel från förra året att huvudflygplatsen i Istanbul (alltså IST) vill gärna ha mer point-to-point trafik. Så utifrån de borde det inte vara omöjligt att de kan erbjuda SAS en bra modell, även kostnadsmässig. https://airlineweekly.skift.com/202...r-among-15-new-airlines-helping-drive-growth/



Kanske vore det bästa om SAS och TK sluter ett nytt codesharing avtal utanför alliansen, för connections inom turkiet. I så fall kan TK fokusera på transit via IST till hela världen (som är ju ändå det de gör), och SAS kan transportera SkyTeam resenärer från Norden med slutdestination Turkiet, som flygs till IST, och därifrån kan resa vidare på TK metal.
 
Johan Hbg skrev:Trodde vi pratade om bra connections och bra destinationer från Göteborg. Ber så hemskt mycket om ursäkt.Klicka för att utvidga...
Precis det vi pratade om, men när man nämner Lufthansa och Turkish så tolkar åtminstone jag det som att det är österut till Asien vi pratar om och inte Östeuropa. Reser man till Östeuropa så är ju SAS fortsatt ett alternativ från Göteborg via Köpenhamn.
 
Back
Top