SAS sommarprogram 2020

ag%C3%B6

New member
Bari och Valencia är spännande tillskott! Sverige blir utan nya sommarlinjer.



SAS summer additions 2020 Sweden



From Stockholm:

Expanded and extended timetable to Beirut, in Lebanon.

The Luxembourg route is becoming a new year-round destination.



SAS summer additions 2020 Denmark



From Copenhagen:

Bari in Italy, Rhodes in Greece, Tivat in Montenegro, Zadar in Croatia.



From Aarhus:

SAS is launching new routes to Alicante in Spain and Chania on Crete in Greece, while also expanding its offering to Malaga and Palma (Majorca) in Spain.



SAS summer additions 2020 Norway



From Oslo:

Valencia in Spain.

The route from Oslo to Kyiv is becoming a new year-round destination.



Bergen:

New route to Bergen from Barcelona.



Haugesund:

New route from Haugesund to Copenhagen.



SAS presents its 2020 summer programme – 5 new destinations and 14 new direct routes – SAS
 
Det nämns även i texten att direkt rutten mellan Köpenhamn och Sankt Petersburg kommer att återinföras. Dock oklart när. Positivt med tanke på nya e-visumet som lanseras snart.
 
Ytterligare ett steg mot ett Arlanda utan egna SAS-direktlinjer - först internkontintentalt men nu tycks även europalinjerna så sakta börja koncentreras till CPH.
 
augu12345 skrev:Ytterligare ett steg mot ett Arlanda utan egna SAS-direktlinjer - först internkontintentalt men nu tycks även europalinjerna så sakta börja koncentreras till CPH.Klicka för att utvidga...


Exakt den utveckling jag förutspått och varnat för i bl a flygskattetråden i lång tid.



Snart borde det äntligen vara dags för nya linjer från Sverige. Matarlinjer till CPH.
 
M.K skrev:Exakt den utveckling jag förutspått och varnat för i bl a flygskattetråden i lång tid.Snart borde det äntligen vara dags för nya linjer från Sverige. Matarlinjer till CPH.Klicka för att utvidga...


Vilket ironiskt nog gör att svenskarna måste flyga mer för att komma till sin destination...



Lite OT, som vanligt, men för att hålla sig on-topic så tråkigt att ARN inte får några nya linjer, men kul med några nya (otippade) destinationer trots allt!
 
Jag hoppas verkligen på nya matarlinjer till CPH från Sverige! Jag bor i Umeå tycker att Arlanda är en våldigt tråkigtoch dåligt utvecklad flygplats för transfer resenärer som ska vidare till Europa / världen.
 
Stefan H. skrev:Jag hoppas verkligen på nya matarlinjer till CPH från Sverige! Jag bor i Umeå tycker att Arlanda är en våldigt tråkigtoch dåligt utvecklad flygplats för transfer resenärer som ska vidare till Europa / världen.Klicka för att utvidga...
Hade jag som du bott i Umeå hade jag också heller nytt flyg i Copenhagen än på Arlanda när jag ska till Spanien eller dylikt.



Men de antal frekvenser på eventuella matarflyg med SAS på linjen UME-CPH som kan bli aktuellt blir troligen få, du kommer troligtvis att få sämre tidtabell och eller övernattning.



Endast Skåne torde vara vinnare när SAS även lägger sina Europa linjer från cph.
 
Upptagningsområdet för en ny linje blir ju betydligt större från Kastrup så det är fullt förståeligt tycker jag. Det stör mig inte, jag gillar att mellanlanda och insupa lite hygge på väg till min destination.
 
@HCas Stockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!





a3224705-87f8-4097-9fce-0a19d6c17fbf-jpeg.98020
 
Om man tittar på vinterprogrammet blev ju CPH mer eller mindre utan nya linjer, om man bortser från flytten av LAX.

Året innan satsades det mycket på ARN och OSL blev nästan utan.

Jag skulle inte dra för höga växla av vad som antagligen är låg frekventa leisure-destinationer under en begränsad tidsperiod.

Sommarlinjerna finns ju till som ett komplement när business-resandet är lågt.
 
Mr.cake skrev:Valencia är högst trevligtKlicka för att utvidga...


Ja, Valencia är en alldeles utmärkt weekend-stad. Betydligt lugnare och mer familjevänligt än Barcelona. Kommer säkert att bli en hit, även om SEK/EUR gör det lite trist.



Blev mycket glad när jag såg nyheten.
 
M.K skrev:@HCasStockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!Visa bifogad bild 98020Klicka för att utvidga...


Upptagningsområdet har säkert inte minskat, men det har väl inte ökat heller. Så antingen har man hittat precis rätt nivå på utbud och efterfrågan så att det inte finns mer utrymme att öka, eller så är det till och med så att resandet minskat. Jag har inte svaret på det, men jag tror inte att upptagningsområdet spelar så stor roll i det här sammanhanget.



När det gäller Köpenhamn så har man redan från början haft ett större upptagningsområde, dvs. det i sig är ingen ny förutsättning, men här har man väl antingen inte nått "rätt balans" ännu, eller så har man inte sett minskade resandevolymer på samma sätt.



Jag lutar väl åt att situationen i Stockholm beror på minskade resandevolymer, som säkert till viss del kan tillskrivas flygskatten, men inte enbart. Många gör säkert också ett aktivt val av övertygelse, alltså inte enbart på grund av pengarna.
 
M.K skrev:@HCasStockholms upptagningsområde har minskat menar du? Ser vi på åren innan flygskatten satsades det på ARN från branschen. Vakna!Klicka för att utvidga...


Varför SAS fattar visas beslut och inte andra om sitt linjenät kan vi ju bara spekulera i. Säkert är att man disponerar planen på det sätt man tror kommer att vara mest lönsamt och där kan både flygskatt och andra saker spela in. Min poäng var bara att det är geografiskt rationellt att ha den största hubben på Kastrup.
 
HCas skrev:Varför SAS fattar visas beslut och inte andra om sitt linjenät kan vi ju bara spekulera i. Säkert är att man disponerar planen på det sätt man tror kommer att vara mest lönsamt och där kan både flygskatt och andra saker spela in. Min poäng var bara att det är geografiskt rationellt att ha den största hubben på Kastrup.Klicka för att utvidga...
Pauck Hansen säger ungefär samma sak, efterfrågan och lönsamhet.



”»Vi følger løbende udviklingen på vores tre hovedmarkeder: Danmark, Norge og Sverige. Det er ikke sådan, at vi har valgt at fokusere på f.eks. Danmark frem for Sverige og Norge. Det her er alene et spørgsmål om efterspørgsel og lønsomhed,« siger Simon Pauck Hansen.”



Danmark slår Norge og Sverige stort i kampen om nye SAS-ruter i 2020
 
Jag kunde inte sagt det bättre själv än min favoritanalytiker till SAS i artikeln. Tack @Agö



»København står stærkere end mange af de øvrige lufthavne i det her område. Det skyldes SAS, men også at mange andre selskaber søger lufthavnen,« siger Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank.



Han siger, at blandt andet den svenske skat på flyrejser spiller ind.



»København har været omdrejningspunkt for SAS’ trafikprogram i en lang periode. Det har været hjulpet af, at vi ikke har fly- og miljøskatter på samme måde. Og så handler det om, at stigende trafik i sig selv bare avler mere trafik,« siger Pedersen.
 
Hej! SAS. Verkar utöka Beirut. Kanske det kommer nya linjer, till Erbil och Sulumaniya? I norra Irak. Kurdiska delen. Många nu som flyger via Doha, Qatar. Kan inte ta mer än 5.5 timmar direkt? Man får ej flyga direkt nu enligt lagen? Som jag förstår det.
 
Back
Top