SAS startar ny bas på Köpenhamn istället för Malaga

mha321 skrev:Den stora frågan blir ju om de vågar hota eller gå ut i strejk igen över det. Eller om förutsättningarna nu är så annorlunda att sas bara kan köra på utan den risken...Klicka för att utvidga...
Fast enligt inlägg #10 ovan så har SAS tecknat kollektivavtal som möjliggör denna etablering. Sen torde det råda fredsplikt under gällande kollektivavtal.



Nä de "gamla" pilotfacket sitter nog lungt i båten de vet att de hinner gå in i sina feta pensionsavtal innan något påverkar dem.



Fast skälla lite i media det måste man förstås göra.
 
Alf skrev:Det fungerar ju bra för de flesta andra flygbolagen i Europa både med riktig business inom Europa och till konkurrensmässiga priser.Klicka för att utvidga...
Man ska komma ihåg att de bolag du tänker på generellt har väldigt stort ruttnät utanför Europas där det blir en hel del connecting passengers till/från longhaul business/first. Det är en stor skillnad mot sas.

Vissa marknader är också mindre känsligare för pris än vad vi är inom Norden.

Senaste sas hade business inom Europa så var det inte ovanligt att vissa linjer hade en halv rad Business med en passagerare. Det försvann ju av en anledning, efterfrågan fanns inte. I dagsläget fyller ju sas rätt många avgångar med massa rader med plus som verkar gå bra.

Ska även gardinen tillbaka då i Business? Känns som att sas hitta en bra väg framåt finns ju trots allt andra bolag some erbjuder business till de som är villiga att betala som du säger, bara att rösta med fötterna i de lägena.
 
palmen skrev:Senaste sas hade business inom Europa så var det inte ovanligt att vissa linjer hade en halv rad Business med en passagerare.Det försvann ju av en anledning, efterfrågan fanns inte. I dagsläget fyller ju sas rätt många avgångar med massa rader med plus som verkar gå bra..Klicka för att utvidga...




SAS Business inom Europa var en ohyggligt dyr flexibel biljett.

Det som Alf efterlyser, rimligt prissatta Business class biljetter med restriktioner, som många andra bolag säljer,

provade de inte ens att sälja så det går ju inte att säga att det inte fanns någon efterfrågan för sådana.



Dessutom hade ju SAS som vanligt sin egen unika lösning, med 3 klasser inom Europa.

Många(de flesta?) affärsresenärer valde Economy extra, inte så många var beredda/

(fick för arbetsgivaren) resa i mycket dyrare Business.

Även economy extra var en dyr produkt som jag tvivlar på lockade speciellt många fritidsresenärer.
 
Mr Basic skrev:Säger inte att du har fel men om det är SAIL vi pratar om så är min subjektiva upplevelse att service/bemötande är bättre där än på mainline, tyvärr.Klicka för att utvidga...
Helt enig, på alla SAIL-flighter så är min upplevelse att jag som minst fått exakt den service som SAS säger att man ska få. Ibland har det till och med varit bättre och mer "personligt".



På mainline... svajigt, milt uttryckt.
 
Homer skrev:SAS Business inom Europa var en ohyggligt dyr flexibel biljett.Det som Alf efterlyser, rimligt prissatta Business class biljetter med restriktioner, som många andra bolag säljer,provade de inte ens att sälja så det går ju inte att säga att det inte fanns någon efterfrågan för sådana.Dessutom hade ju SAS som vanligt sin egen unika lösning, med 3 klasser inom Europa.Många(de flesta?) affärsresenärer valde Economy extra, inte så många var beredda/(fick för arbetsgivaren) resa i mycket dyrare Business.Även economy extra var en dyr produkt som jag tvivlar på lockade speciellt många fritidsresenärer.Klicka för att utvidga...


Även i normala tider känns plus biljetten totalt meningslös med tanke på vad man får!
 
FPU sikrer dansk overenskomst, når SAS’ irske datterselskab opretter base i København


Post published:27. maj 2021
Post category:Nyheder / Nyheder 2021




Ny aftale mellem FPU og SAS-datterselskabet SAIL sikrer, at piloter og kabineansatte får danske, overenskomstdækkede vilkår, når SAIL opretter dansk base. Aftalen sætter kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS, siger FPU-formand Thilde Waast.



Når SAS’ irske datterselskab SAIL opretter base i København, vil der fra begyndelsen blive fløjet på ordnede forhold. Det har FPU sikret med en aftale med SAIL.



SAIL har i en årrække opereret fra baser i London og Spanien, hvilket har umuliggjort danske overenskomster. Nu sikrer den nye aftale, at piloter og kabineansatte på en dansk base får direkte, danske ansættelser på gode skandinaviske løn- og arbejdsvilkår.



Den nye overenskomstaftale skal være med til at afholde SAS fra at bruge selskaber, der ikke har skandinaviske vilkår, forklarer FPUs formand, Thilde Waast.



”Med aftalen sætter vi en kæp i hjulet for mere outsourcing på udenlandske vilkår i SAS. Nu har vi sørget for, at en dansk SAIL-base bliver på ordentlige vilkår fra begyndelsen. Det betyder, at vi ikke skal have samme kamp, som vi haft med at få overenskomstdækket SAS’ underleverandører,” siger Thilde Waast.



Thilde Waast henviser til estiske Xfly og spanske Air Nostrum, der opererede med udenlandske vilkår i Danmark for SAS, indtil FPU fik dem overenskomstdækket.



Frygtede at SAIL ville fortsætte uden skandinaviske vilkår



Under forhandling af pilotoverenskomsten har FPU fået assistance fra en gruppe nuværende og opsagte SAS-piloter, som er en del af bestyrelsen i FPUs lokale forening, SPU.



”Vi frygtede, at SAIL ville fortsætte med at flyve uden ordentlige vilkår. Nu har vi fået en aftale, som løser et problem med outsourcing, og som samtidig skaber mulighed for gode jobs til mange af vores medlemmer og andre opsagte i branchen,” siger Michael Olesen, der er formand i SPU.



SAS forventer, at basen vil åbne i den kommende vintersæson og oplyser, at de planlægger at begynde med 3-5 fly, hvilket vil svare til et sted mellem 90 og 150 arbejdspladser.



”Vi har været ret bastante i vores krav. Der skal være overenskomst, fra det øjeblik SAIL hyrer ansatte i Danmark, og overenskomsten skal sikre attraktive arbejdsvilkår på lang sigt. Det er lykkedes” siger Thilde Waast, formand for FPU.





OM AFTALEN



Overenskomst lavet af FPU med assistance fra den lokale FPU-forening, SAS Pilot Union



Basen er planlagt til at åbne med 3-5 fly. Det betyder, at SAIL skal ansætte et sted mellem 90 og 150 kabineansatte og piloter



De første flyvninger er planlagt til at begynde i den kommende vintersæson



SAIL har siden 2017 opereret fra baser i London og Malaga på spanske og britiske arbejdsvilkår med indirekte ansættelser via et rekrutteringsbureau



I 2018 sendte FPU overenskomstkravet til SAIL



FPU har overenskomst for SAS-underleverandørerne Xfly og Cityjet, Air Nostrum samt for SAS’ Midsize-platform




FPU sikrer dansk overenskomst, når SAS’ irske datterselskab opretter base i København - FPU - Flyvebranchens Personale Union
 
Back
Top