SAS tar bort gratis plats vid nödutgång för EBG

Man hade ju hoppats att differentieringen mellan EBG och EBD skulle bestå av förbättringar för EBD, inte försämringar för EBG. Hoppas att det inte är en bestående trend.
 
Mattias Holmén skrev:Man hade ju hoppats att differentieringen mellan EBG och EBD skulle bestå av förbättringar för EBD, inte försämringar för EBG. Hoppas att det inte är en bestående trend.Klicka för att utvidga...
Jag skulle säga att det var ganska väntat att det skulle ske just genom neddragningar på EBG, med tanke på hur många som finns och hur relativt lätt det är att nå. Det känns nästan som vi ska vara glada att det bara var nödutgång som försvann, och inte mer.
 
Även om det objektivt är en försämring, så kan man dock också se det i relativa termer: Värdet på förmånen att kunna välja säte gratis har ökat iom att både SAS och andra fd premium bolag har blivit väldigt restriktiva vad det gäller gratis-platsval för icke-status innehavare som reser i den billigaste biljettkategorin. Först var det att man fick vänta med att kunna boka gratis säte till checkin. Sedan blev det automatisk platstilldelning, om man inte betalade (vet faktiskt inte om det är så hos SAS just nu - men upplevde det sist när jag flög med Austrian, t.ex.). Så även om det nu är en nedjustering för EBG, så är det relativa värdet fortfarande bra.
 
Mattias Holmén skrev:Man hade ju hoppats att differentieringen mellan EBG och EBD skulle bestå av förbättringar för EBD, inte försämringar för EBG. Hoppas att det inte är en bestående trend.Klicka för att utvidga...


Håller med! Känns dock som att många förmåner egentligen handlar om att inte bli drabbad av de försämringar andra får stå ut med. Går man tillbaks i tiden ingick gratis dryck, sätesval, bagage på alla biljetter.
 
ebd skrev:Håller med! Känns dock som att många förmåner egentligen handlar om att inte bli drabbad av de försämringar andra får stå ut med. Går man tillbaks i tiden ingick gratis dryck, sätesval, bagage på alla biljetter.Klicka för att utvidga...
Och man fick måltid på porslin, med metallbestick och fri dryck i ekonomi...
 
Mattias Holmén skrev:Man hade ju hoppats att differentieringen mellan EBG och EBD skulle bestå av förbättringar för EBD, inte försämringar för EBG. Hoppas att det inte är en bestående trend.Klicka för att utvidga...


Det är ju såklart en försämring för EBG, men eftersom nödutgångsplatser är en väldigt begränsad tillgång så är det ju faktiskt även en konkret förbättring för EBD då konkurrensen om att välja dessa platser sänks och sannolikheten att en sådan plats finns ledig definitivt kommer att öka.



Så det är ju åtminstone en viss skillnad jämfört med "förbättringar" av EBD-statusen i stil med att man skulle ta bort extra baggage för EBG eller liknande.
 
SAS-Plane.png




SAS Removes Free Exit Row Seating For EuroBonus Gold Members

SAS has removed EuroBonus Gold members’ free exit row seating benefit on short-haul flights that now comes with a fee.


ll-icon-ios-152x152-60x60.png


loyaltylobby.com






SAS har helt tyst gjort en förändring från cirka 1. oktober – SAS Gold-medlemmar måste nu betala för sittplatser vid nödutgång på kortdistansflyg. SAS Diamond-medlemmar har fortfarande möjlighet att välja nödutgångsplats utan kostnad.
 
LarsCph skrev:SAS Removes Free Exit Row Seating For EuroBonus Gold MembersSAS has removed EuroBonus Gold members’ free exit row seating benefit on short-haul flights that now comes with a fee.loyaltylobby.comSAS har helt tyst gjort en förändring från cirka 1. oktober – SAS Gold-medlemmar måste nu betala för sittplatser vid nödutgång på kortdistansflyg. SAS Diamond-medlemmar har fortfarande möjlighet att välja nödutgångsplats utan kostnad.Klicka för att utvidga...
Yes, lite mer diskussion om det för dem som missat:



Thread 'SAS tar bort gratis plats vid nödutgång för EBG'

https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-tar-bort-gratis-plats-vid-nödutgång-för-ebg.107334/
 
Jag brukar numera undvika nödutgång på SAS a320. Tycker jag suttit obekvämt med dåligt stöd för låren. Vet inte om det är inbillning eller om sätena är annorlunda utformade. Så väljer inte dessa även om det är kostnadsfritt.
 
BAS skrev:Jag brukar numera undvika nödutgång på SAS a320. Tycker jag suttit obekvämt med dåligt stöd för låren. Vet inte om det är inbillning eller om sätena är annorlunda utformade. Så väljer inte dessa även om det är kostnadsfritt.Klicka för att utvidga...


Jag gör faktiskt likadant – undviker vanligtvis nödutgång. Jag är inte särskilt lång (177 cm) och sitter bekvämt på en vanlig plats.
 
JacobGBG skrev:Liten udda ändring, sällan jag upplevt att det var särskilt trångt på Exit Row på kort-distansflygen.Klicka för att utvidga...
Jag tänker som så att tomt säte bredvid är viktigare, men exit+tomt säte är kung.

Så många som reser solo kollar och flyttar runt fram tills check-in och även efter. Tror EBD kommer få det glassigare nu när man inte ”tävlar” med alla EBG också.
 
Undrar hus SAS har resonerat kring flighter där det inte finns minst 4 EBD eller andra som är villa att betala, för då kommer de behöva flytta folk till exit rows som alltid måste ha en passagerare vid varje dörr. Det sker ibland redan idag, men med denna ändring borde det öka markant och medföra lite mer krångel vid boarding.
 
ebd skrev:Undrar hus SAS har resonerat kring flighter där det inte finns minst 4 EBD eller andra som är villa att betala, för då kommer de behöva flytta folk till exit rows som alltid måste ha en passagerare vid varje dörr. Det sker ibland redan idag, men med denna ändring borde det öka markant och medföra lite mer krångel vid boarding.Klicka för att utvidga...
Är väl fortfarande fritt fram för alla EB medlemmar oavsett nivå när check-in öppnar?
 
Back
Top