SAS tar bort gratis plats vid nödutgång för EBG

ebd skrev:Undrar hus SAS har resonerat kring flighter där det inte finns minst 4 EBD eller andra som är villa att betala, för då kommer de behöva flytta folk till exit rows som alltid måste ha en passagerare vid varje dörr. Det sker ibland redan idag, men med denna ändring borde det öka markant och medföra lite mer krångel vid boarding.Klicka för att utvidga...
Går ju att tilldela vid checkin så de slipper göra det ombord, ser inte hur detta skulle vara ett problem.
 
airac skrev:Är väl fortfarande fritt fram för alla EB medlemmar oavsett nivå när check-in öppnar?Klicka för att utvidga...


Hjälpte min mor (EBS) att checka in härom dagen och då kunde hon välja alla platser förutom nödutgångarna som kostade extra. Detta vara kanske 10 timmar innan avgång. Möjligt att EBG får tillgång då.
 
Som kille med ganska långa ben är det verkligen en försämring som kan komma påverka mina framtida val av flygbolag. Nu närmaste året är jag förvisso Diamant så då är det inget problem. Men därefter kommer jag nog ramla ned på guldnivå (LTG) och då skulle det kunna vara en faktor som skulle kunna få mig att välja exempelvis Norwegian i stället om jag nu står i valet och kvalet kring en specifik resa. Mycket annat kan jag leva utan. Men just utrymme för benen är nog en av de viktigaste parametrar som jag väljer bolag utifrån.
 
obs skrev:Som kille med ganska långa ben är det verkligen en försämring som kan komma påverka mina framtida val av flygbolag. Nu närmaste året är jag förvisso Diamant så då är det inget problem. Men därefter kommer jag nog ramla ned på guldnivå (LTG) och då skulle det kunna vara en faktor som skulle kunna få mig att välja exempelvis Norwegian i stället om jag nu står i valet och kvalet kring en specifik resa. Mycket annat kan jag leva utan. Men just utrymme för benen är nog en av de viktigaste parametrar som jag väljer bolag utifrån.Klicka för att utvidga...
Alltså du kan fortfarande betala för det? Antar det inte är gratis på Norwegian heller så blir ju ingen skillnad där.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Alltså du kan fortfarande betala för det? Antar det inte är gratis på Norwegian heller så blir ju ingen skillnad där.Klicka för att utvidga...
Vill minnas att det är gratis på Norwegian när man nått deras högsta status nivå. Som är betydligt enklare att nå än sas diamond.
 
mha321 skrev:Vill minnas att det är gratis på Norwegian när man nått deras högsta status nivå. Som är betydligt enklare att nå än sas diamond.Klicka för att utvidga...
Precis, och dessutom tar de flesta LCC bolag mindre betalt för sittplatser än SAS och AF-KLM.
 
airac skrev:Precis, och dessutom tar de flesta LCC bolag mindre betalt för sittplatser än SAS och AF-KLM.Klicka för att utvidga...
Alla kör ju någonstans dynamisk pricing. Norwegian säger 9.9-45 eur för seating -man kan gissa att 45 är för exit row på deras längsta rutter. Motsvarande (exit row på Europa - longhaul är ju något annat) på sas kostar 28-36 eur, så 36 I jämförelsen. Norwegian är alltså 25% dyrare.
 
mha321 skrev:Alla kör ju någonstans dynamisk pricing. Norwegian säger 9.9-45 eur för seating -man kan gissa att 45 är för exit row på deras längsta rutter. Motsvarande (exit row på Europa - longhaul är ju något annat) på sas kostar 28-36 eur, så 36 I jämförelsen. Norwegian är alltså 25% dyrare.Klicka för att utvidga...
Har flyg bokat till Las Palmas med Norwegian ena vägen och SAS andra. Exit row kostar 449 respektive 299 kr, så Norwegian är i detta fall dyrare. Min erfarenhet är att Norwegian generellt tar mycket mer för tilläggstjänster än SAS. Just gällande exit row-säten tar Norwegian dessutom fullpris även om man köper deras plus-biljetter.
 
BAS skrev:Har flyg bokat till Las Palmas med Norwegian ena vägen och SAS andra. Exit row kostar 449 respektive 299 kr, så Norwegian är i detta fall dyrare. Min erfarenhet är att Norwegian generellt tar mycket mer för tilläggstjänster än SAS. Just gällande exit row-säten tar Norwegian dessutom fullpris även om man köper deras plus-biljetter.Klicka för att utvidga...
Ah det glömde jag fråga, men tack för svaret utan fråga! Jag hittade ingen specifikation på deras site av skillnaden på "standard säten".



Däremot ingår väl även exit row om man bokar flex? Vilket det inte för på sas.
 
mha321 skrev:Däremot ingår väl även exit row om man bokar flex? Vilket det inte för på sas.Klicka för att utvidga...
Ja, det ingår i deras Flex biljetter. Använde det själv senast jag flög till Gran Canaria och vad skönt det var att ha gott om plats under de sex timmars flygning.
 
palmen skrev:Går ju att tilldela vid checkin så de slipper göra det ombord, ser inte hur detta skulle vara ett problem.Klicka för att utvidga...
Hade precis situationen på en extrem tom flygning från Berlin. De frågade folk på planet om de ville byta plats till exit row. Så iaf i detta fall ingen tilldelning vid checkin verkar det som.
 
imartin skrev:Hade precis situationen på en extrem tom flygning från Berlin. De frågade folk på planet om de ville byta plats till exit row. Så iaf i detta fall ingen tilldelning vid checkin verkar det som.Klicka för att utvidga...
Att de inte tilldelar plats vid nödutgång när folk checkar in betyder inte att de inte kan det. Gissar att det inte finns något pm om att checkin personal alltid ska placera folk där, dessutom kan det ju varit så att alla själva valt andra säten, framförallt om det är väldigt glest ombord som du upplevde.



Möjligheten finns dock att de manuellt sätter folk där när man checkar in, men annars får man göra det ombord, sällan ett problem att få någon att gratis få en egen sätesrad.
 
palmen skrev:Att de inte tilldelar plats vid nödutgång när folk checkar in betyder inte att de inte kan det. Gissar att det inte finns något pm om att checkin personal alltid ska placera folk där, dessutom kan det ju varit så att alla själva valt andra säten, framförallt om det är väldigt glest ombord som du upplevde.Möjligheten finns dock att de manuellt sätter folk där när man checkar in, men annars får man göra det ombord, sällan ett problem att få någon att gratis få en egen sätesrad.Klicka för att utvidga...
Är lite speciellt dock när alla passagerare faktiskt har en egen sätesrad ändå, som var fallet på min flygning igår. Det var 2 eller 3 st som behövde flyttas till nödutgången, och jag hörde en som faktiskt tackade nej (och gick sedan vidare till sin plats längre bak på planet). Men när planet är så pass tomt, har besättningen ändå ingenting att göra, så nej, nog inte ens då ett större problem.
 
imartin skrev:Är lite speciellt dock när alla passagerare faktiskt har en egen sätesrad ändå, som var fallet på min flygning igår. Det var 2 eller 3 st som behövde flyttas till nödutgången, och jag hörde en som faktiskt tackade nej (och gick sedan vidare till sin plats längre bak på planet). Men när planet är så pass tomt, har besättningen ändå ingenting att göra, så nej, nog inte ens då ett större problem.Klicka för att utvidga...
Tror det hänt mig 2 gånger på över 500 flyg att det inte suttit någon där, en gång på CRJ med SAS när det var glest, 2 större personer blev glada att slippa sitta ihopträngda och den ena tog nödutgång. Andra gången var med AA till HNL när de redan i gate sökte efter 2 personer som kunde tänka sig ta nödutgång på 6h flight, det fanns många frivilliga.



Det har hänt betydligt fler ggr att de behövt flytta folk FRÅN nödutgång då de inte förstått engelska eller av andra anled inte varit lämpade att sitta där.
 
Är EBS och har alltid kunna välja exit row vid check in men idag när jag sedvanligt skulle placera in mig på 11A tog det stopp. Alla andra lediga platser gick att välja men icke exit. Är detta ett led i nedbumpningen av EBG?
 
Back
Top