SAS varslar 5000 pga corona

Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.
 
pep skrev:Tak,@Homer- Artiklen er desvaeere laast?Klicka för att utvidga...


Jag ser det, men det var den inte när jag la upp länken



här är en annan artikel som inte är låst för ögonblicket

Analytiker spår ökad SAS-satsning i Danmark | SvD




Agö skrev:Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.Klicka för att utvidga...


och glöm inte det här

Expressen: SAS-ledningens hemliga plan: Stycka flygbolaget | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Agö skrev:Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.Klicka för att utvidga...
Fick mail idag om ändrad bokning i oktober. Var bokad OSL-MIA men nu via ARN. Verkar som de tagit bort OSL-MIA.
 
Brandforce skrev:Med all respekt, men du jämför inte ens päron och äpplen - du hasplar fram en veritabel fruktsallad. Såhär:För SAS: Säljer fortfarande poäng till webshoppar, Amex, osv. EuroBonus-programmet är allltså i högsta grad lönsamt. Att poängen knappt går att använda - pga inga flyg, samt begränsingar om 5000 poäng/dag - gör EuroBonusännumer lönsamt, och viktigt, för SAS i det korta perspektivet.= EuroBonus är extremt positivt för SAS i dagsläget.För EuroBonus-medlemmen: Kan fortfarande dra in poäng, men knappt använda dem. Om SAS slutar flyga på intressanta destinationer eller försämrar värdet på poängen så blir programmet än mindre intressant. I det långa loppet kanske folk slutar jaga EuroBonus-poäng, och det skadar SAS (lönsamhet).= EuroBonus är i dagsläget ganska blekt för den enskilde medlemmenmen förhoppningsvis så reser sig SAS som fågel Fenix.Som flera skribenter har noterat: SAS säljer poäng för pengar (svårt behövda likvida medel), och behöver knappt motprestera. Varför skulle SAS ta livet av sin egen guldkalv?Klicka för att utvidga...
Okej, då prövar vi igen.



SAS säljer poäng till Amex. Som säljer dem vidare till konsumenten genom att man använder sitt kort.



När konsumenterna köper mindre poäng, för de är hemma, inte längre gillar erbjudandet eller för att de inte vill samla på sig poäng för de inte kan använda dem så köper de färre poäng. Då sitter Amex med en hög poäng som tar längre tid än vanligt att bli av med. Då köper Amex också färre poäng hos SAS eftersom inte åtgången är lika stor.



I korthet blir det alltså så att om konsumenten inte kan använda sina poäng till något vettigt, så slår det tillbaka mot SAS. Allt hänger ihop. Jag tror inte en enda person - med undantag för vissa på det här forumet möjligen - har SAS olika kreditkort för att det är bra för SAS. När man inte kan använda kortet som det är tänkt, så är det ganska självklart att man drar öronen åt sig och kanske börjar använda andra kort tills dess att det finns något att boka och faktiskt resa på.
 
Någon som vet/har någon gissning hur detta kan komma att påverka framtida flygningar?

Ser på SAS hemsida att det går att boka ARN - LLA (Luleå) from. 12/5.

Hade tänkt flyga nämnda sträcka 21/5, är det värt att boka en sån resa eller är det klokare att avvakta?

Har dom sagt något om när/hur/var dom tänker flyga?
 
Oscar Lundström skrev:Någon som vet/har någon gissning hur detta kan komma att påverka framtida flygningar?Ser på SAS hemsida att det går att boka ARN - LLA (Luleå) from. 12/5.Hade tänkt flyga nämnda sträcka 21/5, är det värt att boka en sån resa eller är det klokare att avvakta?Har dom sagt något om när/hur/var dom tänker flyga?Klicka för att utvidga...
Att boka 17.50-flyget borde ju vara hyfsat safe. Det flyger de ju just nu när de bara kör en tur om dagen.
 
Hachans skrev:Så här är det.Lönsamheten i bonusprogrammen finns bara, och endast, om de används. De har inget inneboende värde. Det är tillgång och efterfrågan där som överallt annars. Värdet påverkas av världsmarknaden, och just nu är det monetära värdet noll på EuroBonus. Möjligen kan SAS ha någon nytta av statistiken för att veta vilka linjer de ska starta först och så, men i resultaträkningen är det just nu enbart en belastning och inte en tillgång.De rapporterna som du liksom jag läst gäller bara under normala omständigheter när inte världen står still som den gör nu.Förstår jag det rätt att du tänker att om du har en bil som går på diesel, och diesel skulle gå från jättebilligt till att inte finnas så skulle bilen fortfarande vara värd lika mycket?Klicka för att utvidga...


Menar du att bilen i ditt exempel skulle ha det monetära värdet noll eller vara värd mindre?
 
pswe skrev:Menar du att bilen i ditt exempel skulle ha det monetära värdet noll eller vara värd mindre?Klicka för att utvidga...
Inte noll kanske, men något som inte någon annan har användning för är svårt att sätta ett högt pris på. Hur mycket man själv än värdesätter det.
 
Kan vi ta diskussion om värdet på eurobonus eller om man ska lägga ner eurobonus i en annan mer lämplig tråd och hålla denna tråd till ämnet som är att SAS varslar 5000 personer.



//Moderator
 
Sim skrev:Det vore lättare att hålla med dig om det inte vore så att yngre personer har det ganska mycket sämre. Den som är 50+ med relativt bra inkomst har de senaste åren kunnat dra nytta av uppgången på bostadsmarknaden, skattsänkningar på inkomstsidan och avregleringar av saker som sjukvård. Så ser det inte ut för de som är "yngre", <30. Det som istället ofta möter den som ska börja livet är utbildningskrav, studieskulder, bemanningsföretag, andrahandskontrakt och bostadslån. Har man inte tillgångar i familjen kan många redan nu mest drömma om fritidshus och kanske t.o.m. en värdig pension. Det mesta pekar tyvärr på att det här kommer gå jättedåligt för många yngre, men kanske inte så dåligt för de äldre som har tillgångar och bra villkor.Klicka för att utvidga...


Hej Sim, håller inte med dig rakt av och ska berätta varför, framför allt inte att ni har det "ganska mycket sämre". Många "yngre personer" kommer nu få uppleva sin första recession. Finanskrisen 2008-09 som de flesta av oss här var med om blåste ganska snart över, och handlade mer om att förmögenheter växlade ägare (t.ex. Swedbank som Folksam fyndköpte). Jag fyller 45 i år, och när jag 91-94 gick i gymnasiet minns jag att det var 5-6 st av 25 i klassen som lyckades fixa ett sommarjobb. De var dessutom i allmänhet anställda av sina föräldrar i familjeföretag, vi övriga drällde omkring fastän vi inte ville. Kommer också ihåg något år innan dess när farsan stolt kom hem efter ett bankbesök och berättade att han förhandlat ner räntan till 10,90% på vår fastighet. Det var alltså en djup och ganska lång lågkonjunktur att växa upp i, vilket jag tror präglat mig, och de beslut jag tagit. Mitt första jobb var via något slags arbetsmarknadsprogram som man körde -94. Jobbade heltid, ersättningen var ca 6.000 kr/månad före skatt... Tur man fick bo hemma ett par innan det började ordna upp sig.



Jag har flera syskonbarn som är 90-talister, och har fram till nu varit rätt imponerad av hur framåt de är, hur de snabbt fixar jobb, vilken tillförsikt de har, och samtidigt hinner resa och unna sig. Men de har också varit skonade från arbetsmarknadskriser och dåliga tider generellt under sin uppväxt, vilket säkert präglat dem.



Hur som helst för efter en lång OT så hoppas jag, och tror, att SAS reser sig igen!
 
apknug skrev:Med turordningsreglerna följer att de som är sist anställda får gå från jobbet först således drabbas de yngre, sist anställda, "mest" av uppsägningarna.Vore intressant att se en, i övrigt anonymiserad, turordningslista med födelsedatum brevid en anställningslista.Jag har tyvärr mött flest äldre crew på SAS där elden verkar ha slocknat.Klicka för att utvidga...


Har ju inte egentligen inte med ålder att göra utan om att under en längre tid ha präglats av en miljö där man uppnår förmåner genom att strejka

inte genom att vara duktig.
 
Homer skrev:Har ju inte egentligen inte med ålder att göra utan om att under en längre tid ha präglats av en miljö där man uppnår förmåner genom att strejkainte genom att vara duktig.Klicka för att utvidga...
Så skulle det kunna vara, men min uppfattning är att det kommer in nya yngre idealister med lågan tänd, av vilka en del då kanske med åren dras med i den kultur som du nämner.



Sen när hälften av de anställda har fått sparken så står SAS kvar med en 50+ personal som kanske mest vill ha förmåner, som vilorum inne i kabinen, o strejka.



Hemska tanke.....
 
Martin Andersson skrev:Hej Sim, håller inte med dig rakt av och ska berätta varför, framför allt inte att ni har det "ganska mycket sämre". Många "yngre personer" kommer nu få uppleva sin första recession. Finanskrisen 2008-09 som de flesta av oss här var med om blåste ganska snart över, och handlade mer om att förmögenheter växlade ägare (t.ex. Swedbank som Folksam fyndköpte). Jag fyller 45 i år, och när jag 91-94 gick i gymnasiet minns jag att det var 5-6 st av 25 i klassen som lyckades fixa ett sommarjobb. De var dessutom i allmänhet anställda av sina föräldrar i familjeföretag, vi övriga drällde omkring fastän vi inte ville. Kommer också ihåg något år innan dess när farsan stolt kom hem efter ett bankbesök och berättade att han förhandlat ner räntan till 10,90% på vår fastighet. Det var alltså en djup och ganska lång lågkonjunktur att växa upp i, vilket jag tror präglat mig, och de beslut jag tagit. Mitt första jobb var via något slags arbetsmarknadsprogram som man körde -94. Jobbade heltid, ersättningen var ca 6.000 kr/månad före skatt... Tur man fick bo hemma ett par innan det började ordna upp sig.Jag har flera syskonbarn som är 90-talister, och har fram till nu varit rätt imponerad av hur framåt de är, hur de snabbt fixar jobb, vilken tillförsikt de har, och samtidigt hinner resa och unna sig. Men de har också varit skonade från arbetsmarknadskriser och dåliga tider generellt under sin uppväxt, vilket säkert präglat dem.Hur som helst för efter en lång OT så hoppas jag, och tror, att SAS reser sig igen!Klicka för att utvidga...


Nu är jag som tur inte yngre, utan mittemellan. Jag önskar verkligen att jag kunde hålla med dig, men när man kollar på siffrorna ser det snarare ut som att 90-talskrisen är konstant för de yngre. Ungdomsarbetslösheten har de senaste 15 åren varit på nivåer närmare 90-talskrisen än innan, runt 20%. Räntorna må varit höga på 90-talet, men priserna var istället låga. Sedan dess har priserna i många fall ökat med mer än 500% vilket gör att man idag betalar 2% på 5 miljoner istället för 10% på 1 miljon. "Bostadskraschen" bestod av att priserna sjönk ~20% mot åren innan, men sedan steg 100% nästföljande 10 år. Vad jag kan läsa mig till så får den som är över 25 år och går på arbetsmarknadspraktik utan att kvalificerat sig för a-kassa idag 223 kr per dag (ca 4500 i månaden) före skatt. Jag tror dig att det inte var så muntra tider på 90-talet, men likväl så ser jag ingen realistisk väg där yngre idag kommer ha i närheten av samma utveckling som de som är äldre har haft de senaste 20 åren.



Sen om avtalspensionering löser SAS problem vet jag inte, men många äldre kommer klara sig bra mycket bättre än de som är yngre och inte har några marginaler. Nu har man visserligen gjort ganska betydelsefulla ändringar i arbetslöshetsförsäkringen, men det är ju fortfarande en kostnad som ska betalas.
 
Agö skrev:Japp, här finns ju nu möjligheter att faktiskt ägna sig åt större strukturella förändringar.Klicka för att utvidga...




Utmärkt tillfälle att göra en grundlig rekonstruktion av eländet nu när nästan alla plan står på backen,

de bortskämda piloterna och kabinanställda kan strejka så mycket det vill utan att det har någon betydelse.
 
Back
Top