SAS vill inte ge Eurobonus

kim-spol%C3%A9n

New member
Hej,

Åkte för några veckor sedan med SAS till Tallinn och åter från Riga. på hemresan kunde jag inte checka in i appen eller välja säte. På flygplatsen märkte jag att det var en Air Baltic kärra som vi skulle åka med.

Min fråga: jag har bokat SAS och de bekräftar "Operated by Scandinavian Airlines" (båda sträckor), detta syns fortfarande om jag går in och kontrollerar min biljett.

Trotts detta vill de inte ge mig varken sträckan eller poängen med hänvisning "Please kindly note the flight was taken under a code-share agreement where the operating carrier was Air Baltic (BT), which is not participating in the EuroBonus program."

Kan de göra så när de bekräftat att det ÄR en SAS-flight?





riga-wrong-jpg.98786
 
Kim Spolén skrev:Hej,Åkte för några veckor sedan med SAS till Tallinn och åter från Riga. på hemresan kunde jag inte checka in i appen eller välja säte. På flygplatsen märkte jag att det var en Air Baltic kärra som vi skulle åka med.Min fråga: jag har bokat SAS och de bekräftar "Operated by Scandinavian Airlines" (båda sträckor), detta syns fortfarande om jag går in och kontrollerar min biljett.Trotts detta vill de inte ge mig varken sträckan eller poängen med hänvisning "Please kindly note the flight was taken under a code-share agreement where the operating carrier was Air Baltic (BT), which is not participating in the EuroBonus program."Kan de göra så när de bekräftat att det ÄR en SAS-flight?Visa bifogad bild 98786Klicka för att utvidga...


Om du orkar stå på dig för de där poängen så borde du ha ett case. Det står helt enkelt fel i bokningsbekräftelsen, SK 9xxx är code share, så något annat bolag trafikerar.
 
SK9607 opereres af Air Baltic BT109. Du optjener ikke point på Air Baltic. Desværre tager SAS udgangspunkt i operating carrier, hvorfor du ikke får point på denne strækning.

Som sagt ovenfor, det er en fejl i booking systemet at der står operated by SAS!
 
Det står 737-300, några sådana har inte SAS vad jag vet. SK9xxx är väl dessutom alltid codeshare.
 
Jay skrev:Det står 737-300, några sådana har inte SAS vad jag vet. SK9xxx är väl dessutom alltid codeshare.Klicka för att utvidga...
Jo, men att kräva att en vanlig person vet det är lite väl. Står det operated by sas måste man kunna lita på det.
 
Kim Spolén skrev:Jag har skickat in en överklagan men inte fått svar ännu....Klicka för att utvidga...
Berätta hur det går sen! Kan bli tufft då det står på EB sidorna gällande codeshare,

"Codeshare flights: Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights operated by a SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights, you’ll earn Basic or Extra points. No points are earned for flights operated by an airline not participating in EuroBonus."
 
Silferlood skrev:Berätta hur det går sen! Kan bli tufft då det står på EB sidorna gällande codeshare,"Codeshare flights: Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights operated by a SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights, you’ll earn Basic or Extra points.No points are earned for flights operated by an airline not participating in EuroBonus."Klicka för att utvidga...
Utan att vara jurist men tror nog att man skulle vinna ett sånt mål om man tog det vidare, då det finsn bevis på att SAS skriver att det är en flight operated by SAS. Alla flighter operated by sas ska ge poäng (om det inte är charter vilket detta inte är).

SAS har självklart rätt i sak att denan flight inte ska ge poäng, men när de skriver att det är en sas flight och dessa ger poäng så är det dubbelt budskap och skulle gissa på att det "döms" till fördel för konsumenten.

Det lär dock vara en rejäl uppförsbacke för detta.



Detta har nog redan kostat SAS mer i tid/pengar att inte göra det "rätta" och bara ge dessa poäng på en gång och be om ursäkt för att informationen inte var korrekt. Det hade varit den billigaste lösningen än att ha ett ärende som drivs vidare och där kunden kanske blir missnöjd i slutändan. VI pratar om några hundra poäng här.
 
Tack för kommentarer, skall återkomma.

Då jag i mitt nya jobb reser mycket och jag gärna skulle vilja komma till guldnivå detta år så räknas varje resa verkligen.

Jag prioriterar ju SAS-flighter just därför och är ganska noggrann vid bokning. Därför retar det mig att de ger fel information och sedan hänvisar till sin egen (felaktiga) information.
 
palmen skrev:VI pratar om några hundra poäng här.Klicka för att utvidga...



Kim Spolén skrev:Då jag i mitt nya jobb reser mycket och jag gärna skulle vilja komma till guldnivå detta år så räknas varje resa verkligen.Klicka för att utvidga...
Kommer segmentet att räknas eller räknas det ej heller i detta fall? Tänker att om du har många resor med lite poäng är det kanske segmentkvalificering som är mest aktuellt för dig.
 
Delayed skrev:Kommer segmentet att räknas eller räknas det ej heller i detta fall? Tänker att om du har många resor med lite poäng är det kanske segmentkvalificering som är mest aktuellt för dig.Klicka för att utvidga...
Segment är ju även det enbart på SK flighter så det måste ju även krävas in i detta fall.
 
Eftersom SAS inte uppgett korrekt operating air carrier så har de också brutit mot grundläggande air safety rules, och eu-förordning 2111/2005

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32005R2111&from=EN

Märkligt då att SAS tjafsar om några hundra eurobonuspoäng när de på detta vis skapar uppmärksamhet på sitt fatala misstag. Detta renderar skadestånd som ska vara ”effective, proportionate and dissuasive” enligt artikel 13. Vem anmäler till #Trafikstyrelsen ?
 
palmen skrev:Jo, men att kräva att en vanlig person vet det är lite väl. Står det operated by sas måste man kunna lita på det.Klicka för att utvidga...
Även om jag såklart håller med dig i sak om att man måste kunna lita på vad SAS säger så finns det ju en massa information på hemsidan som man oftast inte kan lita på. T.ex att boka "SAS Plus" som är operated av ett annat bolag och hamna i ekonomi, är väl lite magstarkt att kräva att en vanlig person har koll på det.
 
Jay skrev:Även om jag såklart håller med dig i sak om att man måste kunna lita på vad SAS säger så finns det ju en massa information på hemsidan som man oftast inte kan lita på. T.ex att boka "SAS Plus" som är operated av ett annat bolag och hamna i ekonomi, är väl lite magstarkt att kräva att en vanlig person har koll på det.Klicka för att utvidga...
SAS är ju kända för att inte vara direkt bra på kommunikation och ofta ge fel eller missvisande info. Två fel gör ju inte ett rätt.
 
Jag har råkat ut för samma sak. Jag bokade med, vad jag trodde, SAS men det var Air Baltic som flög sträckan. Nu vägrar SAS ge mig poäng...
 
Adam Gustafsson skrev:Jag har råkat ut för samma sak. Jag bokade med, vad jag trodde, SAS men det var Air Baltic som flög sträckan. Nu vägrar SAS ge mig poäng...Klicka för att utvidga...
Ja, det är tyvärr helt korrekt. Men om du har screenshot som visar att du skulle få X poäng från från hemsidan så borde de hedra detta och betala ut.
 
Canadien skrev:Ja, det är tyvärr helt korrekt. Men om du har screenshot som visar att du skulle få X poäng från från hemsidan så borde de hedra detta och betala ut.Klicka för att utvidga...
Eller om du har likartat screenshot från bokningen där det står "Operated by Scandinavian Airlines".
 
Back
Top