[SEMI LIVE]Nu skall guldet bärgas - min första milagerun

Andreas.Net skrev:Jag fattar dock varför ingen svarar när man ringer till sas ?Klicka för att utvidga...
Kanske fullt upp med EuroBonus, men där inte sagt att dom inte ska svara om dom har öppet "24/7".



Nu vet ju inte jag hela orsaken till att du missade din flight, men om du inte "låg och sov" eller liknande tror du inte amex/solid sponsrar på en övernattning och lite käk via ditt Amex?
 
Andreas.Net skrev:Jag frågade mest för att se om någon hade något tips hur jag skall göra, just kan man inte ringa till sas.Klicka för att utvidga...
Har du ringt det danska SAS numret ( hittar inte det just nu) där svarar de 24/7 jag tror att du hamnar i Tallin.

Nu slår det mig det är nog bara guld som kan ringa det.
 
Nu kollade jag i appen och där står det att jag är bokad på flighten imorgon samma klass och min connection till GBG, så jag behöver nog inte jaga SAS utan bara se till att jag är på flygplatsen i god tid.
 
Jag är tillbaka på Hilton Garden Inn Mong Kok, fick ett rum på samma våning som igår dock 600 HK$ billigare så det var ju bra.
 
Själva anledningen till att jag missade flyget var till största delen att min taxi fastnade i trafik, det var en trafikolycka och långa köer som följd, det är väl möjligt att jag lämnade hotellet lite sent men vi borde ha hunnit med god marginal.



När jag kom in till incheckningen så hade dom precis stängt, då var det ändå ca 45 min innan planet skulle lyfta men när jag frågade i servicedisken som i sin tur ringde gaten så sa dem att det redan var för sent, lite märkligt kan man tycka när jag inte hade något incheckat baggage.



Summeringen blir väl att jag har ett hyfsat case mot försäkringsbolaget.



Vi får se vad som händer, jag måste invänta svenska öppettider.



Jag får se det positivt, jag har en dag till Hong Kong.
 
Andreas.Net skrev:Själva anledningen till att jag missade flyget var till största delen att min taxi fastnade i trafik, det var en trafikolycka och långa köer som följd, det är väl möjligt att jag lämnade hotellet lite sent men vi borde ha hunnit med god marginal.När jag kom in till incheckningen så hade dom precis stängt, då var det ändå ca 45 min innan planet skulle lyfta men när jag frågade i servicedisken som i sin tur ringde gaten så sa dem att det redan var för sent, lite märkligt kan man tycka när jag inte hade något incheckat baggage.Summeringen blir väl att jag har ett hyfsat case mot försäkringsbolaget.Vi får se vad som händer, jag måste invänta svenska öppettider.Jag får se det positivt, jag har en dag till Hong Kong.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte hur tidigt/sent du lämnade hotellet för flygplatsen, men ifall du inte har planerat så att du skulle ha kommit till flygplatsen ca 2 timmar före avgång (utan någon olycka), kan det bli svårt att hävda att du åkte till flygplatsen i god tid (vilket det står i försäkringsvillkor).
 
Andreas.Net skrev:När jag kom in till incheckningen så hade dom precis stängt, då var det ändå ca 45 min innan planet skulle lyfta men när jag frågade i servicedisken som i sin tur ringde gaten så sa dem att det redan var för sent, lite märkligt kan man tycka när jag inte hade något incheckat baggage.Klicka för att utvidga...
En annan sak.



Om du reser endast med handbagaget (ej incheckad väska), kan du checka in på SAS appen och gå till säkerhetskontrollen direkt utan att checka in på disken. Det kan @palmen bekräfta när det gäller avgång från Hong Kong.



Du behövde alltså inte att gå till check in disk. Du hade kanske kunnat att åka med planet idag.
 
Andreas.Net skrev:Nu behöver jag verkligen er hjälp, jag missade mitt flyg hem och jag försöker ringa till SAS men ingen svarar på grund av EB uppgraderingen.Jag sitter just nu på flygplatsen, där sa dom bara i gaten att jag var ombokad till morgondagens flight men dom kunde inte säga något mer.Finns det någon annanstans man kan ringa ?Klicka för att utvidga...


Har de bokat om dig till nästa dag tycker jag du bör vara glad för det.
 
Direktorn skrev:Har de bokat om dig till nästa dag tycker jag du bör vara glad för det.Klicka för att utvidga...
Om det var en riktig stor trafikolycka så att många inte kunde komma till flygplatsen i tid, brukar flygbolaget att ha överseende och bokar om passagerarna till nästa flight utan extra kostnad. I alla fall så de flesta flygbolag gör i Japan.
 
Dr. Miles skrev:En annan sak.Om du reser endast med handbagaget (ej incheckad väska), kan du checka in på SAS appen och gå till säkerhetskontrollen direkt utan att checka in på disken. Det kan@palmenbekräfta när det gäller avgång från Hong Kong.Du behövde alltså inte att gå till check in disk. Du hade kanske kunnat att åka med planet idag.Klicka för att utvidga...


Såvitt jag minns checkade jag utan problem in via SAS appen när jag var där för drygt 1 år sedan och använde det som boardingpass utan problem i säkerhetskontrollen.
 
mjulven skrev:Såvitt jag minns checkade jag utan problem in via SAS appen när jag var där för drygt 1 år sedan och använde det som boardingpass utan problem i säkerhetskontrollen.Klicka för att utvidga...
Kan bekräfta detsamma att det gick utmärkt att checka-in samt få boardingkort via appen. Flög både i februari och mars detta året.
 
Dr. Miles skrev:Om det varen riktig stor trafikolyckaså att många inte kunde komma till flygplatsen i tid, brukar flygbolaget att ha överseende och bokar om passagerarna till nästa flight utan extra kostnad. I alla fall så de flesta flygbolag gör i Japan.Klicka för att utvidga...
Jag har ingen direkt uppfattning om hur stor själva olyckan var och hur många andra den drabbade.

Än så länge ser det ju ut som att dom har bokat om mig utan extra kostnad, men det återstår ju att se.



/A
 
IPC_Mataveri skrev:Ta tåget imorgon!Klicka för att utvidga...
Ja så kommer det att bli, även om det innefattar 2 byten på vägen så är nog tåget säkrare, om jag går från hotellet kl 06:15 imorgon så borde jag vara på flygplatsen kl 07:00 och det är ju mer än 2 timmar innan.



Idag åkte jag ungefär kl 07:00 från hotellet lite väl optimistiskt av mig.



/Andreas
 
Back
Top