SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

apknug skrev:Läs gärna hela ovan innan du ställer frågor så finner du svaret.Klicka för att utvidga...
Tack. Har läst. Du menar att man bokar för en och den andra bokar billigast möjliga sittvagnsplats men att det är helt fine att den andre bor i kupén. Du är därtill säker på att allt därför också är iordningställt för två trots att kupén är bokad för en (och trots mina vittnesmål).



Är det någon sport i detta istället för att boka in två personer i kupén från början?
 
Agö skrev:Tack. Har läst. Du menar att man bokar för en och den andra bokar billigast möjliga sittvagnsplats men att det är helt fine att den andre bor i kupén. Du är därtill säker på att allt därför också är iordningställt för två trots att kupén är bokad för en (och trots mina vittnesmål).Är det någon sport i detta istället för att boka in två personer i kupén från början?Klicka för att utvidga...
Det är alltid en sport att få saker att funka med SJ......



Min polare hade förmånen att få arbetsgivaren att pröjsa 1 klass singel kupé. Det var smutt att kunna haka på där till bra pris, är man två som skall dela på kostnaden så sparar man nog inget...
 
Givetvis hade SJ fel - en bäddad överslaf fanns i kupen. Hade inte varit några problem - hon gjorde det helt enkelt bekvämt för sig. Orkar dock knappast reklamera.



Apropå att göra det bekvämt för sig så har jag precis klivit på x2000 i Lund mot Stockholm. Fick köpa 1kl då allt annat var slut. Mitt emot mig sitter en kvinna med sin son och käkar (ljudligt smaskande) varm kinamat direkt ur folieformarna. Enligt tågvärden finns det inga regler mot detta ens i 1kl. Jag är däremot allergisk mot sådant när jag reser - lukten, smaskandet, hela upplevelsen. Det stör mig så att jag nu sitter i bistron och försöker lugna mig med en starköl och Caesar-wrap. Här borde banne mig SJ ha regler - åtminstonde i 1kl??



Eller är jag bara gnällig?



Ruined my day. Stannar i Bistron.
 
gusten skrev:Givetvis hade SJ fel - en bäddad överslaf fanns i kupen. Hade inte varit några problem - hon gjorde det helt enkelt bekvämt för sig. Orkar dock knappast reklamera.Apropå att göra det bekvämt för sig så har jag precis klivit på x2000 i Lund mot Stockholm. Fick köpa 1kl då allt annat var slut. Mitt emot mig sitter en kvinna med sin son och käkar (ljudligt smaskande) varm kinamat direkt ur folieformarna. Enligt tågvärden finns det inga regler mot detta ens i 1kl. Jag är däremot allergisk mot sådant när jag reser - lukten, smaskandet, hela upplevelsen. Det stör mig så att jag nu sitter i bistron och försöker lugna mig med en starköl och Caesar-wrap. Här borde banne mig SJ ha regler - åtminstonde i 1kl??Eller är jag bara gnällig?Ruined my day. Stannar i Bistron.Klicka för att utvidga...


Det känns som den eviga debatten om huruvida barn bör tillåtas i första klass på flyg. Vissa kommer hålla med dig, andra kommer argumentera att personerna som åt mat också har köpt biljett. Personligen tycker jag man får acceptera saker som att folk äter mat (!) eller att små barn ibland skriker i perioder (!) när man åker kollektivt.
 
nollbit skrev:Det känns som den eviga debatten om huruvida barn bör tillåtas i första klass på flyg. Vissa kommer hålla med dig, andra kommer argumentera att personerna som åt mat också har köpt biljett. Personligen tycker jag man får acceptera saker som att folk äter mat (!) eller att små barn ibland skriker i perioder (!) när man åker kollektivt.Klicka för att utvidga...


Du har rätt I att det kanske är en vattendelare. Men min personliga åsikt står likväl fast. Man kan i en förstaklasskupé iakkta någon form av hänsyn och diskretion och inte sitta och bokstavligt talat glufsa i sig en rykande, starkt luktande Chinese takeaway. De må ha köpt biljetter - men det har också de omgivande passagerarna gjort och hänsyn bör tagas främst till dem och inte till de som breder ut sig på det sättet. Säkert en 50/50 fråga i opinionen. Ungefär som huruvida linne och sandaler är ok i flygplan en varm sommardag.
 
gusten skrev:Du har rätt I att det kanske är en vattendelare. Men min personliga åsikt står likväl fast. Man kan i en förstaklasskupé iakkta någon form av hänsyn och diskretion och inte sitta och bokstavligt talat glufsa i sig en rykande, starkt luktande Chinese takeaway. De må ha köpt biljetter - men det har också de omgivande passagerarna gjort och hänsyn bör tagas främst till dem och inte till de som breder ut sig på det sättet. Säkert en 50/50 fråga i opinionen. Ungefär som huruvida linne och sandaler är ok i flygplan en varm sommardag.Klicka för att utvidga...


Man kan ju inte dela en 1kl kupé med någon annan utomstående resenär. Och man kan inte känna doften i de angränsande kupeerna. Däremot på resterande tåg som X2, X55, X40 samt de RC dragna tågen där alla 1kl resenärer sitter i en och samma öppna vagn bör man av hänsyn till medresenärerna tacka nej till sådant.
 
Alexander P skrev:Man kan ju inte dela en 1kl kupé med någon annan utomstående resenär. Och man kan inte känna doften i de angränsande kupeerna. Däremot på resterande tåg som X2, X55, X40 samt de RC dragna tågen där alla 1kl resenärer sitter i en och samma öppna vagn bör man av hänsyn till medresenärerna tacka nej till sådant.Klicka för att utvidga...


Jag förstår helt att folk köper mat med sig. Har man varit med på tåg som inte blivit fournerade ordentligt så chansar man inte på att det finns mat ombord en gång till.



Åker ofta med 12.21 från Stockholm till Malmö, också mer känt som Burger king express...
 
Hachans skrev:Jag förstår helt att folk köper mat med sig. Har man varit med på tåg som inte blivit fournerade ordentligt så chansar man inte på att det finns mat ombord en gång till.Åker ofta med 12.21 från Stockholm till Malmö, också mer känt som Burger king express...Klicka för att utvidga...


Tycker nog ändå att det är en skillnad på att en vuxen människa som klarar av att äta utan att låta äter en hamburgare och att någon ouppfostrad människa utan stil sörplar i sig något som doftar extremt starkt, men jag är kanske känslig?



Det första hade jag inte reagerat på, det andra hade irriterat mig oavsett var i tåget jag satt.
 
Jag tycker nog att folk bör undvika att släpa med sig takeaway på tågen, av hänsyn till andra passagerare. Äta kan man göra på stationen innan avgång eller i för ändamålet avsedd bistro/restaurangvagn. Sen förstår jag självklart att det ibland blir bråttom o.s.v., och skulle aldrig klaga på folk som ändå gör det. Men helt ok tycker jag inte att det är, särskilt inte i 1 klass.
 
Mycket intressant tråd, som började med sovvagn och slutade i hämtmat i sittvagn.

Jag åkte iaf 1-klass sovvagn i augusti 2017 Malmö-Sthlm och läste på en hel del innan jag vågade boka.

Här lägger jag in några korta kommentarer från den turen.



Bokning​Jag skulle boka en hytt för två personer, men det slutade med en hytt åt oss var. Jag upptäckte inte misstaget förrän några dagar innan avfärd, men fick boka om den utan problem. Jag kan tänka mig att dela skulden för den missen 50% med SJ.



Incheckning​Avgång Malmö C 22:08.

Tåget stod inne och vi pratade med konduktören som stod på perrongen innan vi gick ombord. Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.



Ombord​Lite trångt, eftersom vi kom med varsin större resväska. Ingen av väskorna gick att placera under nedre brits.

Toalett+dusch var helt OK. Inget att klaga på där.

Några vatten-tetror hade vi fått också.

Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.



Ankomst Stockholm​Ankomst Stockholm Central 05:54, med möjlighet att ligga kvar till strax innan 7.

Har på inga sätt sovit ut under natten, men kan inte klaga på komforten. Det kanske är en vanesak att kunna sova på tåg/flyg.

Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.



Summerat​Det här gör jag gärna igen. Tycker det är ett fenomenalt sätt att resa, men det kommer att krävas en del för att göra det till mer attraktivt än flyg. Totalkostnaden för tågresan var högre än om vi hade flugit direkt, men inte tillräckligt mycket dyrare för att avskräcka den här gången.

Jag provar gärna andra sträckor också, men det behöver verkligen vara god standard för att man ska planera in det som en del av en semester.

Under 2017 kunde vi läsa att ÖBB är det enda bolag som verkar på allvar satsa på nattåg i Europa. Ska bli spännande att se hur det går...


SJ behöver lyfta fram och informera tydligare om nattågens 1-klass. Den bästa informationen fick jag från forum - inte från sj.se
Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.
Stockholm-Malmö är för kort tid för att hinna bädda ner sig och sova ut. Jag skulle kunna tänka mig att kliva ombord vid 20-tiden, äta enklare eller bättre middag, läsa lite, sova 7-8h, duscha och äta frukost och sen vara framme vid 8-10-tiden, eller ännu senare om det finns uppkoppling så man kan jobba.
 
Er der nogen som har kørt Stockholm -> Björkliden med nattåg? Vi funderer på at rejse derop i Julen 2018 og rejse med tog t/r fra Malmö via Stockholm på nattåg med privat kupé til 3 personer (2 voksne + 1 barn). Vi har aldrig rejst med nattåg før, men tænkte at det var faktisk en fin anledning til at prøve det.
 
FrankGrimes skrev:Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.Klicka för att utvidga...
Det finns ett försök att förenkla bokningen på Europe by train made easy | Loco2 Det betyder dock inte att det finns direkttåg Stockholm-Berlin/Hamburg/Amsterdam/Paris utan idag är det måånga byten längs vägen.
 
FrankGrimes skrev:Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.Klicka för att utvidga...


Anledning till att inga utrop görs under resan gång är för att folk kan ju gå och lägga sig innan avgång.






FrankGrimes skrev:Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.Klicka för att utvidga...


Nattågen mellan Malmö och Stockholm har en tidtabell som ligger på ca 100 km/h. Nattåget står still i Linköping ca 45 min så föraren kan få lite rast.






FrankGrimes skrev:Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.Klicka för att utvidga...


Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.
 
[QUOTE="Dreamliner787]



Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.[/QUOTE]



Det står ju annars på biljett eller bokningsbekräftelse vill jag minnas.
 
Återupplivar en gammal tråd och frågar om någon vet hur den sista (första?) kupen skiljer sig från de övriga i SJs sovvagn 1:a klass?



Vagnguide - Sovvagn WL4 - järnväg.net - alltså kupen med plats 34/36. Den _ser_ rymligare ut på skissen.



Tänkte boka en kupé för lilla familjen, inkl. spädbarn, och om det är mer/mindre plats i den kupén kan man ju försöka få/undvika den.
 
seat56f skrev:Återupplivar en gammal tråd och frågar om någon vet hur den sista (första?) kupen skiljer sig från de övriga i SJs sovvagn 1:a klass?Vagnguide - Sovvagn WL4 - järnväg.net- alltså kupen med plats 34/36. Den _ser_ rymligare ut på skissen.Tänkte boka en kupé för lilla familjen, inkl. spädbarn, och om det är mer/mindre plats i den kupén kan man ju försöka få/undvika den.Klicka för att utvidga...
Platsmässigt är det som din observation enbart "plats" 34/36 som är avsevärd större. Detta är för den är reserverad för handikappade, toaletten är dubbel i storlek och även den anpassad.



Utöver det kanske man vill hoppa kupe 4/6 platserna då du sover vägg i vägg med kompressorskåpet + varmvattenbredaren. De är väldigt ljudisolerat men typ det som är de egentliga jag skulle kunna utmärka på dessa WL4 vagnar.
 
simon_says91 skrev:Platsmässigt är det som din observation enbart "plats" 34/36 som är avsevärd större. Detta är för den är reserverad för handikappade, toaletten är dubbel i storlek och även den anpassad.Utöver det kanske man vill hoppa kupe 4/6 platserna då du sover vägg i vägg med kompressorskåpet + varmvattenbredaren. De är väldigt ljudisolerat men typ det som är de egentliga jag skulle kunna utmärka på dessa WL4 vagnar.Klicka för att utvidga...
Kan också rekommendera att hålla sig borta från boggierna. Mycket tystare i mitten av vagnen.
 
Väcker upp en tråd från det döda nu när jag i veckan äntligen fått chansen att prova den här. När tåget väl kom iväg så måste jag säga att det var riktigt riktigt bra. Trevlig personal ombord, sov riktigt bra, och med egen toalett och dusch blir det en helt annan resa. För att inte tala om att kliva av 645 på Lund C och hänvisas till Grand Hotel för en riktigt bra frukost, med cool go order omelett osv (och dessutom var typ hälften av alla i restaurangen från nattåget).



Att man körde in förseningen var dåligt för antalet timmars sömn men klart bra för att hinna med frukost före heldagsmöte...



Däremot är upplevelsen på stationen för avgång fortsatt usel. Stå och småfrysa några i 10 minuter strax före avgång för att sedan bara få en pling och "invänta ny tid". Stå kvar i en kvart innan det kom en ny tid - med en dryg timmes försening. Pallra sig tillbaka in på stationen där loungen såklart stängde för många timmar sedan, och allt annat också är stängt. Så man får spå sig ner på en bänk som delas med diverse kraftigt överförfriskade individer som garanterat inte skulle åka tåg. Men jag klarade mig iaf lite bättre än de som satt ett par bänkar bort där väktare fick plocka bort några som började bråka. Inte direkt en första klass upplevelse.



Utrop om förseningen kom strax efter att jag satt mig ner så åtminstone 10 minuter efter ordinarie avgångstid, inklusive förväntad by tid. Därefter kom ett utrop om nytt spår. Däremot inget utrop när förväntad tid ändrades till en kvart *tidigare* än gissningen. Så det gäller att ha koll på appen.



Summan är att ombord och vid ankomst är riktigt riktigt bra och avgång är riktigt riktigt dåligt.



En bra start kunde vara att loungen faktiskt håller öppet under tiden man kör tåg. Behöver inte ens ha servering utöver vatten. Det skulle fixa det för första klass, men stationsupplevelsen duger inte för andra klass heller. Jag undrar om de hade kunnat få till en bättre leverans om de tex ändrade så att åtminstone delar av centralen vara var tillgänglig om man faktiskt hade biljett. Så gör man ju på en del ställen utomlands.
 
Back
Top