SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Tack för tråden @palmen, blev SAS och Ryan till Malmö om några veckor istället för tåget (dessutom bra mycket billigare).
 
SJ går från klarhet till klarhet...

Tänkte jag skulle ringa in angående förra veckans tillkortakommanden i deras transport i en vagn som har AC.



Det går dock inte ringa in, för många som ringer just nu så vi har stängt ner kundtjänsten för dessa typer av ärenden. Vänligen återkom senare...
 
kollade priser malmö i september;

bromma med bra ToR handbagage knappt 2 tkr, sedan skumpa in till malmö på bussen, visst, men tåget kostade nästa 3 tkr…. sj har utmaningar aom bara växer
 
plover skrev:kollade priser malmö i september;bromma med bra ToR handbagage knappt 2 tkr, sedan skumpa in till malmö på bussen, visst, men tåget kostade nästa 3 tkr…. sj har utmaningar aom bara växerKlicka för att utvidga...
Just det är väl inte en utmaning för sj. De fyller tågen till ett pris som är 50% högre än flyget. De har ingen anledning att anstränga sig...



Däremot är det ett mer samhällsmässigt problem. Och det går stick i stäv med landets "gröna omställning". Men det är, principiellt, inte SJs provlem.
 
Skulle flyga idag i tjänsten, och då min arbetsgivare tycker om Greta så förväntas jag ta tåg till flyget. Så för ngn vecka sen bokade jag tåg till Arlanda, mitt tåg som skulle gå 11 isch och vara framme 14 isch blev inställt. Bokade om så att jag skulle vara framme 16 isch. Imorse började sms hagla in, första delen av resan ersatt av buss. Så då tänkte jag ta bilen de 4 milen, sen kom nästa sms, annat tågsätt med fri sittning, då börjar varningsklockorna ringa, sen ytterligare ett sms, nedriven kontaktledning Södertälje.



Då inser jag att detta går åt hvete, bestämmer mig för att bil till Arlanda, mitt tåg som skulle vara framme 16 isch kom fram 1930. Jag hade missat mitt flyg så jag tog rätt beslut. Hann med både Pontus och loungen.



I bilen så ringde jag SJ för avbokning, 130 personer före i kön.......

La på ringde SJ affärsresor, 130 i kö, 10 sekunder senare plats tre i kön. Så det numret var prioriterat. Avbokning problemfritt

Så SJ är inte på plus nu.
 
jonten skrev:I bilen så ringde jag SJ för avbokning, 130 personer före i kön.......La på ringde SJ affärsresor, 130 i kö, 10 sekunder senare plats tre i kön. Så det numret var prioriterat. Avbokning problemfrittSå SJ är inte på plus nu.Klicka för att utvidga...


Har man svart prio brukar det gå snabbt om rätt telefonnummer ligger inne.
 
rsimon skrev:+1Vänta dig inte svar i första taget. Har ett ärende från 10 juni som fortfarande inte behandlats.Klicka för att utvidga...


Mitt ärende ligger sen mars!



Edit: Sen januari. Jag fick svar på ena delen av ärendet i mars. Det delades i två. Ett för förseningsersättningen och ett för alternativresan. Alternativresan har jag fortfarande inte fått betalt för. Det är inte så mycket pengarna utan mer principen.
 
Lite perspektiv, jag håller med om att SJ kan bli bättre, men i sommar har jag mest åkt Öresundståg och Krösatåg i Småland/Blekinge/Skåne och det är minst lika mycket strul. Elfel, personalbrist, fordonsfel och olyckor.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Lite perspektiv, jag håller med om att SJ kan bli bättre, men i sommar har jag mest åkt Öresundståg och Krösatåg i Småland/Blekinge/Skåne och det är minst lika mycket strul. Elfel, personalbrist, fordonsfel och olyckor.Klicka för att utvidga...
Helt sant, men länstrafiken har mer rimlig förseningsersättning. Fick 75% i retur på en försening med krösatåg, samma försening med SJ hade gett 0.

Servering vid sittplatsen på krösatåg 1.a klass var bra också
 
intuition skrev:Helt sant, med länstrafiken har mer rimlig förseningsersättning. Fick 75% i retur på en försening med krösatåg, samma försening med SJ hade gett 0.Servering vid sittplatsen på krösatåg 1.a klass var bra ocksåKlicka för att utvidga...


Allt fler tågbolag gömmer sig ju nu bakom att tågen kör långa omlopp. När du blir sen mellan Stockholm och Uppsala med SJ så får du betalt upp till 1200 kr för alternativt färdsätt samt förseningsersättning beroende på hur sen du blir.



Kör tåget mer än 16 mil så reduceras ersättningen kraftigt. Detta utnyttjas av bolagen, t.ex. Mälartåg. De tog över stora delar av trafiken Stockholm-Uppsala men eftersom deras tåg omfattas av andra regleringar då de kör hela vägen från Arboga, så betalar de inte ersättning för alternativ resa och liknande. Deras operatör får fortfarande betala vite till dem, men det kommer inte resenärerna till gagn. Vilket gör att det blir attraktivt för dem då de har kunder som är tvingade att åka deras tåg och kontrakten blir billigare pga alla viten. Operatören i sin tur kan hävda att de minsann kört ett visst antal tåg i tid till nästa upphandling. Att dessa tåg körs på tider då färre vill åka spelar ingen roll.



Som vanligt är resenärerna i kläm och att bolagen skulle komma undan ersättning var inte tanken med lagen på 16 mils avstånd. Tanken med lagen var att långdistanståg med resenärer som också rest långt, alltså Malmö-Stockholm eller typ Umeå-Linköping skulle få lite mer givmilda villkor än regionaltrafiken då det i regel finns mer tid att styra upp grejer och man inte ville folk skulle ta en taxi för några tusen och skicka räkningen till bolaget i normalomständigheterna. Det gjorde också att lagen för pendlarna kunde bli mer generös, med att man exempelvis inte behöver faktiskt bli 20 minuter sen för att få ersättning för annat ressätt utan det räcker att det finns en risk.



Men tanken var aldrig att en pendlar som åker Stockholm-Uppsala eller Malmö-Lund inte skulle få ersättning om de är sena, bara för att tåget råkar komma långt bortifrån.
 
rsimon skrev:Du kan kontakta SJ Kundservice och göra ett ärende om kvalitetsbrist enligt derasallmänna resevillkor, §15.1.Visa bifogad bild 132749Klicka för att utvidga...
Försökte hänvisa till detta med SJ kundtjänst står fast vid att trasig AC inte är en så allvarlig kvalitetsbrist att mer än 50% av biljetten ska betalas tillbaka. Var man inte nöjd med svaret fick man skicka in ett mail till kundtjänst och vänta 6-7 veckor på ett svar. Ska bli kul att se vad SJ säger i oktober/november.
 
jonten skrev:Den visste jag inte om, har haft svart prio i många år. Alltid varit så?Klicka för att utvidga...


För flera år sedan tror jag att det fanns en speciellt nummer för svart prio, men är numret du ringer ifrån kopplat till dit nummer som är angett på din Prio-sida så seglar du förbi kön. Jag hade ett ärende för att tag sedan och det var massa folk före i kön och en minut senare var jag framme.
 
henrik l skrev:För flera år sedan tror jag att det fanns en speciellt nummer för svart prio, men är numret du ringer ifrån kopplat till dit nummer som är angett på din Prio-sida så seglar du förbi kön. Jag hade ett ärende för att tag sedan och det var massa folk före i kön och en minut senare var jag framme.Klicka för att utvidga...




Detta funkar väldigt bra måste jag säga. Väntetiden är väldigt kort som Svart Prio medlem.
 
Fick ett mail från SJ:


Hej!Vi har sedan i höstas haft ett ovanligt stort tryck på vår kundservice och beklagar att du ännu inte fått svar på ditt mejl med ärendenummer 1-nnnnnnn.I och med den långa svarstiden kan din resa redan ha skett och din fråga kanske inte längre är aktuell. Om ditt ärende fortfarande är aktuellt ber vi dig svara JA på detta mejl så hanterar vi ditt ärende inom kort. I annat fall stängs ärendet utan att du behöver svara.Klicka för att utvidga...


Grejen är bara hur ska jag veta vad ärendet ens gäller? För den enda referens de ger är ett nummer från deras interna system. Jag kan spåra i min egen mailbox vilket datum de bekräftade att de mottog ärendet, men det finns ingen klartext om vad det gäller. Enda lösningen är alltså att svara "JA" och se vad som händer.



PS

De har alltså haft "stort tryck" i ett år nu. Ärligt talat, så svårt är det inte att skala upp sina kundtjänst-resurser.
 
Back
Top