Johlai skrev:Från premiärturen:Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Linjen förlängs till Berlin fr.om. 31:a Mars, om inga ändringar görs. Ryktet har funnits sedan något ögnade en tysk ansökan för någon vecka sedan, och idag lades den upp i SJs sökmotor (ej ännu bokningsbar).Avgår Stockholm 17.34 på vardagar och ankommer Berlin 09.00. På helgdagar ankommer den först 12.00 trots samma avgångstid. Från Berlin avgår man 18.37 och ankommer Stockholm 09.55. Malmö får en rejält obekväm ankomsttid på returen, med 03.52.Rykten gör också gällande att tåget kanske kommer splittas till två grenar framgent, där en del går Hamburg-Berlin och en Hamburg-Köln.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Enligt intervju i DN så är det tydligen så att det i dagsläget inte blir någon sträckning till Köln utan man hade sökt till 3-4 destinationer där enkom Berlin gav acceptabla avgångstider för att hinna vända tåget inom ett dygn.Köln var dock den egentliga prioriteringen och Berlin bli det troligen bara mellan April och September. Köln hade däremot varit relevant på årsbasis, så får hoppas att det går att få till från tidtabellen som inleds 9 December 2023.Klicka för att utvidga...
Ja, det är en stor knutpunkt för trafik till Bryssel, Paris, Amsterdam och i förlängningen Storbritannien. Köln i sig är inget stort mål men med en vettig ankomsttid hade du varit framme tidigt på dagen i många europeiska städerlunne skrev:För mig som bor i Berlin så är det ju här en fantastisk nyhet. Jag blir dock väldigt nyfiken på vad det som gör Köln så eftertraktat att SJ skulle vilja köra helårstrafik. Är det vidare anslutningar?Klicka för att utvidga...
lunne skrev:För mig som bor i Berlin så är det ju här en fantastisk nyhet. Jag blir dock väldigt nyfiken på vad det som gör Köln så eftertraktat att SJ skulle vilja köra helårstrafik. Är det vidare anslutningar?Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Nu är linjen bokningsbar, med trafkstart 31:a Mars.I ett pilot-projekt ska tydligen även Flixtrain starta trafik från Stockholm-Leipzig, via Berlin.Så det ser snart ut att finnas tre tåglinjer mellan Stockholm och Berlin. SJ, Snälltåget och Flixtrain.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Leipzig-Stockholm ska vara ett dagtåg, liksom linjen Hamburg-Göteborg och Prag-Köpenhamn.Europeiska unionen ger stöd till tio europeiska gränsöverskridande järnvägsprojektKommissionen tillkännagav nyligen stöd till 10 pilotprojekt med vilka nya gränsöverskridande järnvägsförbindelser ska upprättas eller befintliga förbättras.www.infrastrukturnyheter.seSpännande tider minst sagt!Klicka för att utvidga...
Kan ju hoppas på en rejält tidig morgonavgång och sen ankomst sent på kvällen. Så länge man inte reser en tid när man faktiskt behöver ligga så går det väl an med Flixtrains tåg.Palazzi skrev:Japp, men tidsmässigt kanske både dag och natt? Lär ju ta minst 17 timmar mellan Stockholm och LeipzigKlicka för att utvidga...
Hachans skrev:Kan ju hoppas på en rejält tidig morgonavgång och sen ankomst sent på kvällen. Så länge man inte reser en tid när man faktiskt behöver ligga så går det väl an med Flixtrains tåg.Klicka för att utvidga...
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Innebär antagligen att Flixtrain kommer köra Malmö-Stockholm också. Uppskattat tillskot.Klicka för att utvidga...
Det kan nog gå snabbare än så. Om man söker på Stockholm C - Leipzig Hbf på bahn.de för resa om en vecka (8/2) får man följande resultat:Palazzi skrev:Ja, du har rätt. 05.45 med ankomst 23 borde vara möjligt.Tror de lade ner ett försök med att köra ett ”nattåg” mellan Hamburg och Basel (via omvägen Berlin) där de bara erbjöd säten.Man bokades med blockat säte jämte sig och kunde därmed halvligga med ryggen åt fönster/vägg sidan.Säkert mer bekvämt än buss, men vet inte om jag personligen är sugen på att testaKlicka för att utvidga...
SK989 skrev:Det kan nog gå snabbare än så. Om man söker på Stockholm C - Leipzig Hbf på bahn.de för resa om en vecka (8/2) får man följande resultat:Stockholm - Köpenhamn avg. 05.21 ank. 10.25 (X2000)Köpenhamn - Hamburg avg. 11.26 ank. 16.01 (IC)Hamburg - Leipzig avg. 16.34 ank. 19.32 (ICE)Pris från 99 euro.Även om Flixtrain kör långsammare än X2000 och ICE så sparar man in väntetiderna vid tågbyten på över 1,5 timmar enligt exemplet ovan.Klicka för att utvidga...
Jag tänkte också att Flixtrains tåg går "fel" väg via Berlin till Leipzig men ICE-tåget mellan Hamburg och Leipzig går via Berlin det också.Palazzi skrev:”Problemet” är väl att de ska ”fel” väg via Berlin, påväg till Leipzig, samt att de troligen ej kommer få så fördelaktiga tider i Tyskland. Tyskarna prioriterar de regionala tågens gångtider då de har ett än mer pressat järnvägsnät än hos oss.SJs och Snälltågets nattåg mellan Stockholm-Berlin tar mellan 15h20min -16h30min enligt tabell. Sedan 1h30min Berlin-Leipzig.Möjligen får dagtåget lite mer fördelaktiga tider om det kan nyttjas regionalt i Tyskland, samt lite högre hastighet. Dock inte jämfört med X2000 (på delsträckan i Sverige).16h30min om man får till det riktigt bra , men det ger ju iofs en rätt stor påverkan (då man kan ankomma 22 med rimlig morgonavgång).Klicka för att utvidga...
SK989 skrev:Jag tänkte också att Flixtrains tåg går "fel" väg via Berlin till Leipzig men ICE-tåget mellan Hamburg och Leipzig går via Berlin det också.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Oj tusan, det hade jag ingen aning om. Då får jag pudla helt enkeltDå återstår det att se hur mycket av den 3-4 timmar stora tidsskillnaden som beror på ofördelaktigt tilldelade tider (vissa kanske med flit, så att man slipper kliva på långt efter man egentligen velat sova) för nattåg, samt hastighetsskillnaden mellan tågtyperna (X2000 har rätt stor tidsvinst bara på svensk sträckning).Om det förstnämnda är lejonparten av tidsförlusten för nattågen, och Tyskland inte "straffar" även detta långdistanståg (kanske bättre förutsättningar nu, med EU i ryggen) så ser det ju teoretiskt möjligt att kapa en del tid. Avgång 06 och ankomst 21 vore ju riktigt bra (förutom att det oavsett blir otroligt obekvämt).Alldeles oavsett är det kul att det händer saker. Nu börjar det snart bli möjligt att ta sig långt söder om Alperna, med ett byte, under ett dygn.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Hur stor blir tidsvinsten för X2000 när nu Flixtrains vagnar också får köra i 200? Till Göteborg är ju tidsvinsten för X2000 bara 10-15 minuter. Avgångarna på Flix klockar in på 3h14m x:et kör på 3h06m (sen finns extremerna på precis under tre timmar och de som tar längre tid på 3h15m men de kan vi bortse från).Klicka för att utvidga...