Alf skrev:Jag har sagt att den data som presenteras i Flightradar skall tas med en nypa salt. Jag har sett data i informationen vid flera tillfällen som har varit av den karaktären att det är avkodningen i Flightradar som skett på felaktigt sätt. Jag är inte speciellt orolig i för den data som flygplanet lämnar eftersom den utrustningen är certifierad. Om det nu är mycket fel där är det ju ett underhållsproblem som får tas upp så utrustningen kontrolleras bättre och kanske med tätare intervaller.Klicka för att utvidga...
Om nån är ointresserad så finns möjlighet att hoppa över tråden. Detta är en tråd om FR24 fel och jag skulle gärna vilja veta mer då jag inte känner igen det du skriver om FR24. Varje gång FR24 kommer upp så är din standardkommentar att FR24 data är felaktigt och ska tas med en nya salt. Du hävdar hela tiden att FR24 är källan till felen så det skulle vara mycket intressant att få reda på mer. I början av tråden skrev du
Det förekommer en hel del fel med knytning av rätt callsign till rätt flygplan. Jag tror inte man har någon avancerad kvalitetskontroll av sin databas.Klicka för att utvidga...
FYI. FR24 har 2 databaser. 1 med flygplan. 1 med rutter.
Callsign matchas med rutter och flightnummer, d.v.s. Callsign SAS401 matchas mot SK401 och CPH-ARN.
Flygplan matchas på transponder koden, d.v.s. 47834B = SAS LN-TUK
FR24 har aldrig någonsin gjort någon koppling mellan callsign och flygplan då dessa ej är kopplade till varandra, d.v.s. mellan SAS401 och LN-TUK då ingen sådan koppling finns.
Alltså är det inte FR24 som brister i sin kvalitetskontroll utan du i din tro på kopplingar som ej finns.
Vad gäller transponderkoden så är det ytterst vanligt att flygplan har nått fel på sin transponder, vilket var anledningen till felet som genererade denna tråd.
Google - Aircraft Electronics Association Report: ADS-B and FDM among Top Issues for ... - Aviation... | Recreational Flying
During ADS-B sessions at the AEA show, FAA officials revealed there have been problems with some installations, as measured by the FAA’s ADS-B Compliance Monitor system.About 754 of the aircraft 2,034 aircraftequipped for 1090ES ADS-B out (for flights above FL180) and 94 of the 1,106 aircraft equipped for 978UATare sending inaccurate ADS-B out position, velocity and time informationto the ADS-B ground infrastructure.Klicka för att utvidga...
Alltså ca 30% av dom transponderar du kallar "certiferade" skickar fel data.
Som hämnts tidigare i tråden har en SAS A340 flugit runt i 7 år med trasig transponder och skickat ut felaktiga värden för speed, heading och vspeed. Så det du hoppas ska fixas i löpande underhåll har inte fixats i X antal C och D checkar under 7 år.
Så för att summera.
* Felet du skyllde på Flightradar24 var ett transponderfel.
* Databaskopplingen du skyller felen på finns inte.
* Transpondrarna som du hävdar är certiferade, hävdar FAA är felaktiga.
* Transponderfelen som du hävdar lagas i löpande service har ej lagats under 7 år.
Alf skrev:Jag tror inte vi skall gå längre i denna diskussion för då hamnar på ett tekniskt djup som är ointressant för de flesta läsarna. Jag avslutar därför mina inlägg i tråden.Klicka för att utvidga...
Eller så kanske du känner att du inte riktigt kan det tekniska som du beskyller FR24 för?
Oavsett så skulle jag verkligen jättegärna vilja få ett exempel på det som du kryptiskt kallar "avkodningen i Flightradar".
P.S.
Jag hävdar inte att FR24 är felfritt. Men jag börjar bli trött på dina grundlösa och felaktiga kommentarer om FR24.