Det är alltid en bra idé om du frågar mig, iallafall så länge det är möjligt att boka direkt hos hotellet.konsumtion skrev:eller ska man undvika dem heltKlicka för att utvidga...
Det är alltid en bra idé om du frågar mig, iallafall så länge det är möjligt att boka direkt hos hotellet.konsumtion skrev:eller ska man undvika dem heltKlicka för att utvidga...
sweflyer skrev:Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.Klicka för att utvidga...
Jag kör med Expedia, men de har ju samma upplägg. Döm om min förvåning i somras när jag var ute på resande fot, ändrar planerna för några kommande nätter och bokar av två hotell (ej förbetalda). Hotellet drar ändå en summa motsvarande första nattens bokning varpå jag hör av mig till Expedia som i sin tur säger att detta är en transaktion mellan mig och hotellet som de inte har något att göra med, men de kunde bekräfta att jag avbokat i rätt tid och gav mig tidpunkterna då hotellet bekräftat detta till dem.dino_81 skrev:Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.Klicka för att utvidga...
Och då jag sett att åtminstone med vissa hotell så skickas bokningen med e-post från Hotels.com, så börjar jag bli ordentligt orolig..teknik skrev:Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen."Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.Klicka för att utvidga...
Ibland går det inte att välja utan det går bara att betala på hotellet.Peter Hagander skrev:Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.Klicka för att utvidga...
Det är nog så jag får börja att göradino_81 skrev:Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.Klicka för att utvidga...
Visst är det så. Dock är det delt så att tredjepartssajter en bra sammanställning av vilka hotell som finns på orten. Jag hade exempelvis absolut ingen aning om vad som fanns att välja på när jag skulle till Füssen i Bayern. Där finns inte heller jättemånga internationella kedjor, så jag undrar om det verkligen är säkrare att boka direkt med ett litet hotell i det läget. Av den anledningen fortsätter jag använda tredjepartssajterCristoffer Cedergren skrev:För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.Klicka för att utvidga...
Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Cristoffer Cedergren skrev:För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.Klicka för att utvidga...
I sådana fall kan det vara att hotellet/en i fråga har glömt att stänga deras försäljningsbara rum mot Booking/Hotels.com/liknande sajter. Och då hamnar ju hotellet i problem när det blir överbeläggning. Inte något större problem för dig som en gäst som i värsta fall kommer att turnas till ett annat hotell men kommer ändå ha ett rum att sova i.jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
I det läget skulle jag inte boka alls, risk för överbeläggning.jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
Jag har varit med om det två gånger. Ena gången fungerade det klockrent.jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
Jag ville ju eg. boka direkt med accor men i detta fallet misstänker jag att hotels.com "köpt" på sig några rum om inte annat så lär jag märka det...crown skrev:Jag läste på något forum att Booking.com/Hotels.com i vissa fall köper upp många rum och därmed kan få ner priset mot hotellet. Samtidigt så får de ta risken ifall de inte lyckas sälja rummet. Om det fungerar så eller inte vet jag inte, men det skulle förklara varför Booking.com/Hotels.com kan erbjuda rum på hotell där hotellen själva hävdar att det är slutsålt. Just detta fenomen har jag även sett flera gånger, jag brukar nämligen använda just dessa sajter för att hitta hotell och när jag väl hittat något så brukar jag kolla pris med hotellet direkt innan jag bokar. Flera gånger så har det även varit rejält billigare att boka direkt.Klicka för att utvidga...