Skimmat kort efter att ha använt hotels.com

Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.

Frågan är om detta är specifikt för Hotels.com, eller om det gäller alla möjliga bokningssajter där det går att endast reservera ett rum garanterat med kort och sedan betala på plats?
 
Nej, det är inget unikt för hotels.com. Det kan lika gärna hända ifall du ringer och bokar en flygbiljett - alla bolag som har någon form av manuell hantering av kreditkortsuppgifter någonstans i kedjan kan drabbas av att anställda stjäl uppgifterna. Sitter man på ett stort bolag som har många transaktioner och är försiktig med hur man gör det lär det vara väldigt svårt för företaget att upptäcka innan det pågått ett tag.
 
sweflyer skrev:Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.Klicka för att utvidga...


Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.



Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.



Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.
 
dino_81 skrev:Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.Klicka för att utvidga...
Jag kör med Expedia, men de har ju samma upplägg. Döm om min förvåning i somras när jag var ute på resande fot, ändrar planerna för några kommande nätter och bokar av två hotell (ej förbetalda). Hotellet drar ändå en summa motsvarande första nattens bokning varpå jag hör av mig till Expedia som i sin tur säger att detta är en transaktion mellan mig och hotellet som de inte har något att göra med, men de kunde bekräfta att jag avbokat i rätt tid och gav mig tidpunkterna då hotellet bekräftat detta till dem.

Jag försökte på alla vis få tag i hotellet, men de svarade inte i telefon och hade ingen mailadress, så jag hörde av mig till Expedia igen som till slut öppnade ett reklamationsärende. Efter drygt en månad fick jag tillbaka pengarna från Expedia, med kommentaren att de gjorde ett undantag i mitt fall (typ goodwillåterbetalning)... (och ja, jag kunde reklamerat till amex som jag betalat med, men ville gå på expedia först)



Jag trodde precis som du, i min enfald, att Expedia stod för säkerheten gentemot hotellen och att det är de som debiterar om man inte dyker upp, men så är det ju uppenbarligen inte. Nu får jag överväga om jag inte ska förbetala hotellbokningar via tredjepartssidor i framtiden, även om det är surt att ligga ute med pengar i onödan...
 
För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.
 
Hej igen,



Kollade mitt konto på hotels.com och ser att jag sen 2012 tagit ut 27 frinätter, vilket betyder att jag bokat åtminstone 270 nätter hos dem sen 2012, vilket har fungerat utmärkt fram till i oktober 2016.





I de allra flesta fallen så har jag betalt direkt, jag har endast valt alternativet att betala vid hotellet när det inte varit möjligt att betala direkt.



Jag har ingen som helst anledning att tro att det är hotels.com som skimmat mitt kort utan jag tror som flera andra här att uppgifterna kommit på avvägar eftersom kortuppgifterna skickas till hotellet, det behöver ju inte heller vara hotellet utan det kan vara någon extraanställd som säljer uppgifterna vidare eller vad som helst.



Alternativet skulle väl vara att boka via t.ex. AMEX eller via hotellet direkt, men vad skulle egentligen skillnaden vara eftersom de förmodligen också ger kortuppgifterna till hotellet.



Vet faktiskt inte vad som är bäst, funderar på att skaffa mig ett kort som går att spärra helt förutom när jag låser upp det för användning.



Kanske är det kortföretagen som måste hitta bättre lösningar....
 
Låter som en dålig bugg i deras system. I vanliga fall så ser aldrig hotellet numret på kortet. Man ser typ sista fem, vilket kort det är, namn och lite annat men inte hela numret. Jag har råkat ut för felaktiga transaktioner ett fåtal gånger under alla år. För mig känns det inte som ett problem eftersom jag använder kort där endast ett telefonsamtal behövs vid problem och sedan är allt klart (mest Amex).
 
Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.



Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen. "Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.
 
teknik skrev:Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen."Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.Klicka för att utvidga...
Och då jag sett att åtminstone med vissa hotell så skickas bokningen med e-post från Hotels.com, så börjar jag bli ordentligt orolig..
 
Peter Hagander skrev:Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.Klicka för att utvidga...
Ibland går det inte att välja utan det går bara att betala på hotellet.
 
dino_81 skrev:Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.Klicka för att utvidga...
Det är nog så jag får börja att göra




Cristoffer Cedergren skrev:För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.Klicka för att utvidga...
Visst är det så. Dock är det delt så att tredjepartssajter en bra sammanställning av vilka hotell som finns på orten. Jag hade exempelvis absolut ingen aning om vad som fanns att välja på när jag skulle till Füssen i Bayern. Där finns inte heller jättemånga internationella kedjor, så jag undrar om det verkligen är säkrare att boka direkt med ett litet hotell i det läget. Av den anledningen fortsätter jag använda tredjepartssajter
 
Gällande kortuppgifterna,

De finns tillgängliga till och med avresedagen för hotellet om jag inte är helt ute och cyklar, och du får upp exakt all info som personen i fråga matat in.

Kan vara så att vissa hotell haft virus i sina datorer som delat ut ens uppgifter. Hotellen har som regel excel ark med ALLA bokningskanalernas uppgifter.

Men det förvånar mig inte ett dugg då jag sätt olika anställda för olika hotell trycka in sina smartphones eller gästers usb minnen i deras arbetsdatorer.



kan bifoga en bild senare med alla uppgifter utsuddade så kan ni se hur det ser ut.
 
Cristoffer Cedergren skrev:För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.Klicka för att utvidga...
Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.
 
Så där ser expedia grejen ut, de har lagt till en flik som heter visa CVV kod nu också sen behöver man mata in ett lösenord för att få tillgång till informationen.
 
jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
I sådana fall kan det vara att hotellet/en i fråga har glömt att stänga deras försäljningsbara rum mot Booking/Hotels.com/liknande sajter. Och då hamnar ju hotellet i problem när det blir överbeläggning. Inte något större problem för dig som en gäst som i värsta fall kommer att turnas till ett annat hotell men kommer ändå ha ett rum att sova i.



Annars medhåller starkt med @Cristoffer Cedergren, kontakta hotellet direkt, särskilt om du är med i deras lojalitetsprogram.
 
jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
I det läget skulle jag inte boka alls, risk för överbeläggning.
 
jumbooze skrev:Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.Klicka för att utvidga...
Jag har varit med om det två gånger. Ena gången fungerade det klockrent.



Andra gången fick vi bo på ett annat hotell i samma kedja och då med sämre läge. Hotellet vi skulle bott på kontaktade oss 3 dagar innan där vi kunde godta det eller få pengarna tillbaka (var förbetalt pris via Hotels och ej avbokningsbart). Så körde på det och det var ju helt ok även om läget var sämre.



Jag läste på något forum att Booking.com/Hotels.com i vissa fall köper upp många rum och därmed kan få ner priset mot hotellet. Samtidigt så får de ta risken ifall de inte lyckas sälja rummet. Om det fungerar så eller inte vet jag inte, men det skulle förklara varför Booking.com/Hotels.com kan erbjuda rum på hotell där hotellen själva hävdar att det är slutsålt. Just detta fenomen har jag även sett flera gånger, jag brukar nämligen använda just dessa sajter för att hitta hotell och när jag väl hittat något så brukar jag kolla pris med hotellet direkt innan jag bokar. Flera gånger så har det även varit rejält billigare att boka direkt.
 
crown skrev:Jag läste på något forum att Booking.com/Hotels.com i vissa fall köper upp många rum och därmed kan få ner priset mot hotellet. Samtidigt så får de ta risken ifall de inte lyckas sälja rummet. Om det fungerar så eller inte vet jag inte, men det skulle förklara varför Booking.com/Hotels.com kan erbjuda rum på hotell där hotellen själva hävdar att det är slutsålt. Just detta fenomen har jag även sett flera gånger, jag brukar nämligen använda just dessa sajter för att hitta hotell och när jag väl hittat något så brukar jag kolla pris med hotellet direkt innan jag bokar. Flera gånger så har det även varit rejält billigare att boka direkt.Klicka för att utvidga...
Jag ville ju eg. boka direkt med accor men i detta fallet misstänker jag att hotels.com "köpt" på sig några rum om inte annat så lär jag märka det...

Nåja, i slutet på månaden får jag se hur det går...
 
Vissa hotell har ju som praxis att boka upp med väldigt attraktiva priser via bokningssajter, sen hamnar man i något annex (som de kallar systerhotell) eller liknande. Dessa hittar man väldigt lätt via omdömen på tex TripAdvisor.
 
Back
Top