Slut på gratismånader hos Amex Platinum

Delayed skrev:Det är lite olika men det kan ju vara värt eventuell "duschavgift" men då måste man ju först komma in.Ett annat alternativ är att skaffa Eurocard Platinum för 1500 kronor per år, vilket ger Priority Pass med obegränsat antal besök, och faktiskt behålla det. Vem vet, det kanske dyker upp ett loungebehov även efter denna månad.Då missar man Pontus men Norrsken kan kanske bjuda på en "upplevelse".Klicka för att utvidga...
Men då får inte mitt resesällskap följa med in gratis? Med Amex Platinum är det ju +1 på nästan alla lounger

Caelus skrev:Men då får inte mitt resesällskap följa med in gratis? Med Amex Platinum är det ju +1 på nästan alla loungerKlicka för att utvidga...
Ingår ett gratis extrakort med tillhörande PP. Dock inget digitalt kort och tar ett tag att få PP till extrakortet.

Caelus skrev:Sant. Dock accepterar många lounger det digitala kortet via appen. Eller måste man få hem sitt fysiska kort för att kunna aktivera det digitala?Klicka för att utvidga...

Var ett tag sedan jag gjorde detta. Vill minnas att man behövde en aktiveringskod för att aktivera det digitala kortet och att den aktiveringskoden skickades ut med det fysiska kortet - här kan jag dock minnas fel.

Delayed skrev:Ger Amex Platinum ett Priority Pass som inkluderar en gäst utan kostnad?Klicka för att utvidga...

Ja, både till huvud och extrakorts innehavaren.

Perfekt för en familj med två vuxna och två barn.

EK

Delayed skrev:Ger Amex Platinum ett Priority Pass som inkluderar en gäst utan kostnad?Klicka för att utvidga...

Ja. Det ingår även ett separat Priority Pass till den som har ett extrakort till ditt Platinum, och den personen får också ta med en gäst. Upp till fyra personer alltså på ett Platinum.

Edit: Tvåa...

OK. Tack. Det hade jag ingen aning om. Man får alltså ett bättre PP via Amex än vad som är möjligt att köpa direkt!

screenshot-from-2019-12-06-14-16-42-png.101136

PP förmånen och Hilton Gold förmånens värde motsvarar lätt kortavgiften för en familj.

EK

Delayed skrev:OK. Tack. Det hade jag ingen aning om. Man får alltså ett bättre PP via Amex än vad som är möjligt att köpa direkt!Klicka för att utvidga...

Sen finns det ytterligare en dimension då det PP man får genom Amex inte längre inkluderar "non-lounge experiences" (i praktiken de restauranger där man får $26 (eller nåt sånt) avdrag på notan). Detta gör att Amex-PP är väldigt bra om man ofta vill ha med sig en gäst in i "vanliga" PP-lounger, men om man för det mesta reser själv så är faktiskt det PP man får genom Eurocard Platinum bättre (billigare och inkluderar även restaurangbesök).

Jag noterade att man med Amex Gold får fyra gratis loungebesök, dock utan +1. Men med ett extrakort (som är gratis) får denne två gratisbesök. Amex Gold är även gratis de tre första månaderna just nu.

Caelus skrev:Jag tänkte skaffa kortet och ha det under en månad då jag ska resa en hel del under den månaden och besöka minst 6 lounger.Nu vill jag såklart optimera så jag enbart behöver betala en månadsavgift för kortet. Någon som vet hur månadsavgiften fungerar? Räknar de exakt 1 månad från att man ansökt? Jag flyger den 20e på kvällen och kommer hem igen den 14e månaden efter. Jag skulle givetvis kunna chansa och beställa kortet den 14e men då är risken att jag inte hinner få det innan jag åker..Klicka för att utvidga...
Frågade faktiskt Amex igår om just när de börjar räkna månadsavgift. Det är när kontot upprättas, så nånstans efter ansökningsdag men innan kortet kommer.

Ber om ursäkt för att låna tråden. Jag har idag SAS Elite men vill byte till Platinum eftersom det passar mitt resande. Finns det några värvningskampanjer nu ? Till min o en annans fördel ?

Back