Smartaste rutten till Seattle?

double-trouble

New member
Hej,



Behöver ta mig till Seattle 7-9 Maj och funderar på lämpligaste rutten. Jobbet pröjsar inte business i detta fall men om premium economy inte är för dyrt (relativt economy) kan jag boka det.



Jag resonerar lite såhär, har dock inte räknat siffror ännu:



1. Boka SAS Plus via Chicago och hoppas på uppgradering (med poäng). Jag är EBG.

2. Boka Lufthansa PE och strunta i uppgradering. Behöver nog få till bokningsklass G eller E i så fall för att få till bra poängintjäning.


Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Göteborg (måste dock komma till Stockholm på hemresan)
Var är din destination? Seattle
När vill/behöver du resa ut? 6 Maj (ej flexibelt)
När vill/behöver du komma hem? Flexibelt, måste vara i Seattle 7-9 Maj.
Hur länge vill du vara borta? --
Hur många personer som skall resa? 1 Vuxen
I vilken kabinklass? --
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
Vad är din budget? (per person) 10.000 SEK
Vad är det viktigaste för dig? Poängintjäning, komfort, uppgraderingsmöjligheter, tid


Hur hade ni gjort denna resa? Samt, några bra öltips @palmen?



Mvh
 
Med SAS måste du vara borta till Lördagen/ Söndagen efter, eftersom du reser ut på en Söndag och de kräver 6 nätter eller lördagsnatt för att det ska bli prisvärt (under 15k i Plus)
 
Canadien skrev:Med SAS måste du vara borta till Lördagen/ Söndagen efter, eftersom du reser ut på en Söndag och de kräver 6 nätter eller lördagsnatt för att det ska bli prisvärt (under 15k i Plus)Klicka för att utvidga...


Tack för svaret! Jag skulle kunna vara borta 6 nätter, behöver bara ta ut 1 semsterdag för det (pga kristi himmelsfärd)
 
Det här är över din budget men SAS via Newark på utresan och via Chicago på hemresan i SAS Plus.







screenshot20180209-02-sk-png.72792




Jag vet inte i vilken kabinklass man hamnar i på United flight när man bokar United operated flight med SKxxxx flightnummer i P klass.

P klass på United är för Business class (inrikes First, om det är tvåkabins konfig) men det är ingen garanti att man hamnar i Business class.
 
Med Lufthansa riskerar du inte att hamna i 6h ekonomi inrikes USA.

Hittade Eklass ut och Nklass hem för 12900. Om du ringer in och bokar kan du nog få Eklass även hem för ca 500 SEK extra. Du bör då få 5200*1.5=7800 eurobonus per atlantflygning, plus anslutningarna till Frankfurt som i Yklass bör ge 2*1250p. Totalt 18100p



Sas plus saver enl Dr Miles förslag är lite svårare att gissa eftersom det är codeshare, men SAS-delen ger 9000*1.25 EBGbonus = 11250p

Tror knappast du får business inrikes på United, utan en halvhög ekonomiklass vilket borde ge ca 4300p EWR-SEA-ORD, totalt 15550p



Så jag hade siktat på Lufthansa om det är poäng du vill ha, och slippa åka långa sträckor inrikes i US ekonomi, och slippa göra immigration i samband med byte på ditresan.



Eklass har tidigare gått fint att uppgradera för 35000 eurobonus via star alliance upgrade, när det finns award-space tillgängligt på flighten (I-klass). Nu var det ett tag sedan jag gjorde det senast så det kanske har stoppats.
 
Jag har testat några olika och fastnat för Sas till SFO och sedan vidare. Lite kortare inrikesben också slipper du byta i helvetet-på-jorden (Chicago).
 
Lounge Lizard skrev:Jag har testat några olika och fastnat för Sas till SFO och sedan vidare. Lite kortare inrikesben också slipper du byta i helvetet-på-jorden (Chicago).Klicka för att utvidga...
Från Stockholm är ju isåfall ARN-LAX-SEA bättre. Finns för 11843 SEK ut Söndag hem Lördag Fortfarande byte i US vilket är trist.



Lufthansa har fördelen att den faren jag beskrev ovan funkar för Söndag-Torsdag t ex. Med SAS så kostar Sön-Torsd 14171 SEK (via LAX)
 
Beroende på vart man ska, vad man ska göra och prisläget i övrigt kanske man kan överväga att flyga in till Vancouver istället, och ta hyrbil två timmar till Seattle?
 
Åtminstone förr var det nästan alltid billigare att resa till Seattle än till Vancouver (pga konkurrens?). Vet inte hur det är idag dock.



Nu vet jag inte hur du ska bo. Men kolla upp vad hotell kostar de dagar utöver vad jobbet betalar. För jag antar att de inte kommer betala alla nätter, eller?
 
fcx skrev:Beroende på vart man ska, vad man ska göra och prisläget i övrigt kanske man kan överväga att flyga in till Vancouver istället, och ta hyrbil två timmar till Seattle?Klicka för att utvidga...



AABack2ARN skrev:Åtminstone förr var det nästan alltid billigare att resa till Seattle än till Vancouver (pga konkurrens?). Vet inte hur det är idag dock.Nu vet jag inte hur du ska bo. Men kolla upp vad hotell kostar de dagar utöver vad jobbet betalar. För jag antar att de inte kommer betala alla nätter, eller?Klicka för att utvidga...
Vad sägs om att boka via Vancouver? Boka på Air Canada hemsida med (*host*) codeshare Lufthansa. Stockholm - Frankfurt - Vancouver - Seattle. Premium economy ~ 10.500 SEK 6-11maj. 100% intjäning till Eurobonus.
 
https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_2169-png.72822/

Canadien skrev:Med Lufthansa riskerar du inte att hamna i 6h ekonomi inrikes USA.Hittade Eklass ut och Nklass hem för 12900. Om du ringer in och bokar kan du nog få Eklass även hem för ca 500 SEK extra. Du bör då få 5200*1.5=7800 eurobonus per atlantflygning, plus anslutningarna till Frankfurt som i Yklass bör ge 2*1250p. Totalt 18100pSas plus saver enl Dr Miles förslag är lite svårare att gissa eftersom det är codeshare, men SAS-delen ger 9000*1.25 EBGbonus = 11250pTror knappast du får business inrikes på United, utan en halvhög ekonomiklass vilket borde ge ca 4300p EWR-SEA-ORD, totalt 15550pSå jag hade siktat på Lufthansa om det är poäng du vill ha, och slippa åka långa sträckor inrikes i US ekonomi, och slippa göra immigration i samband med byte på ditresan.Eklass har tidigare gått fint att uppgradera för 35000 eurobonus via star alliance upgrade, när det finns award-space tillgängligt på flighten (I-klass). Nu var det ett tag sedan jag gjorde det senast så det kanske har stoppats.Klicka för att utvidga...
E-klass longhaul både ut och hem, Y-klass shorthaul. Lufthansa 10.431 SEK.
 
Stort tack för att tips och bra idéer! Ska försöka boka nästa helg när jag har säkrat alla detaljer. Det som spontant känns bäst nu är att ha connection i Europa!
 
Double Trouble skrev:Stort tack för att tips och bra idéer! Ska försöka boka nästa helg när jag har säkrat alla detaljer. Det som spontant känns bäst nu är att ha connection i Europa!Klicka för att utvidga...


Kanada är inte lika jobbigt som USA att ha connection i, men du måste ha Kanadensiskt ETA även för transfer.
 
Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!
 
agehall skrev:Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!Klicka för att utvidga...
Antagligen för att tiden som immigration tar är väldigt oberäknelig och man därigenom riskerar att missa sitt anslutande flyg, som ibland kan vara sista för dagen...?
 
agehall skrev:Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!Klicka för att utvidga...


Några anledningar som är krångligare med byte i US jämfört med t ex Zürich eller Frankfurt.



1) Bagage måste plockas ut och förtullas och sedan checkas in igen under bytet

2) Immigration i US gör det omöjligt med korta 1h-byten. (Zürich går fint med ännu kortare tid)

3) I princip alltid en helt annan terminal för inrikesresan i US så långa promenader för att ta sig mellan ankomst/avgång

4) Alltid ny reguljär säkerhetskontroll på inrikesterminalen i US, med oberäknelig kösituation. Inom EU är det antingen ingen alls (Zurich) eller en dedikerad transfer security som oftast är <5 min kö.

5) Kassa inrikeslounger istället för helt OK lounger i Europa

6) svårt att undvika codeshare på anslutningsflygen i US (om man bokar t ex SAS online)

7) Långa anslutningar i narrowbody inom US istället för kort anslutning i narrowbody i EU.

8) Ska man inte till US utan t ex Kanada eller Mexico så är det helt bortkastat med immigration





Sedan finns det några enstaka fördelar som t ex att det i US ofta går många senare plan om man missar en anslutning, medan det vid byte i EU kan bli nästa dygn.



Vilka fördelar ser du med byte i US jämfört med att ta en direktflight från Europeisk bytesflygplats?
 
Back
Top