Snart möjligt att boka award med Singapore Airlines igen

Mikeswede skrev:Dock verkar ju Singapore släppa till andra bolag. Mest irriterande är väl som vanligt SAS totala oförmåga att kommunicera. Men det är klart hela problemet beror ju på tekniska problem som det står på hemsidan. Sanningen är väl att Singapore ser inget värde i att släppa platser till SAS.Klicka för att utvidga...
De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.

Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.



Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.



Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.
 
palmen skrev:De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.Klicka för att utvidga...


Palmen, klart det inte finns någon skyldighet men en stor del av (antar jag) folk som skaffat amex förväntar sig att kunna boka biljetter med SQ då det oftast varit möjligt och erbjuder stora möjligheter. Jag kan, personligen, tycka att det borde finnas något sätt att sätta press på antingen amex eller SAS för att få till en förändring på detta då själva programmet devalueras då möjligheter försvinner. Att boka LX F har aldrig varit möjligt och jag sol konsument förväntar mig inte heller att det ska gå att boka
 
filip23 skrev:Palmen, klart det inte finns någon skyldighet men en stor del av (antar jag) folk som skaffat amex förväntar sig att kunna boka biljetter med SQ då det oftast varit möjligt och erbjuder stora möjligheter. Jag kan, personligen, tycka att det borde finnas något sätt att sätta press på antingen amex eller SAS för att få till en förändring på detta då själva programmet devalueras då möjligheter försvinner. Att boka LX F har aldrig varit möjligt och jag sol konsument förväntar mig inte heller att det ska gå att bokaKlicka för att utvidga...
Amex har inget med detta att göra. Självklart kan du ju klaga till amex och säga upp kortet för att sas inte erbjuder SQ flighter, om 1000 personer säger upp kortet kommer de säkert reagera.



Jag som konsument förväntar mig inte kunna boka SQ alls då den möjligheten försvann för alla i nästan 2 år. Tillgänglighet kommer och går mellan bolagen, ska sas klara sig undan KK måste de skära i kostnader och jag kan gissa att bokningar av awards varit en förlustaffär för sas då det varit så extremt bra regler på awards jämfört med i stort sett alla andra bolag där det är extremt mycket sämre.



Är man inte nöjd med amex pga att sas inte kan boka SQ awards så ska man självklart omedelbart säga upp kortet och skaffa ett bättre kort. Jag kan dock lova dig att det finns inget annat kort som är bättre om mana tittar generellt.
 
Man kan ju ha ett Amex som ger flyttbara poäng, skaffa ett Krisflyerkonto, föra över poängen dit och boka awards med SQ.
 
Johan Gott skrev:Sist jag kollade var inte Krisflyer transfer partner med svenska Amex. Har jag missat något?Klicka för att utvidga...
Du har säkert rätt när det gäller svenska Amex...jag läste bara detta på OMAAT och fattade som att det funka:



Review: Singapore Airlines A380 Suites (FRA-JFK) - One Mile at a Time



"Singapore KrisFlyer miles are easy to come by, as the program partners with all major transferable points currencies, including Amex Membership Rewards...."
 
Cristoffer Cedergren skrev:Du har säkert rätt när det gäller svenska Amex...jag läste bara detta på OMAAT och fattade som att det funka:Review: Singapore Airlines A380 Suites (FRA-JFK) - One Mile at a Time"Singapore KrisFlyer miles are easy to come by, as the program partners with all major transferable points currencies, including Amex Membership Rewards...."Klicka för att utvidga...
Stor skillnad på amex beroende på vilket land kortet ges ut. Vi har inte samma partners som finns i USA.
 
palmen skrev:ska sas klara sig undan KK måste de skära i kostnader och jag kan gissa att bokningar av awards varit en förlustaffär för sas då det varit så extremt bra regler på awards jämfört med i stort sett alla andra bolag där det är extremt mycket sämreKlicka för att utvidga...
Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.
 
ekf skrev:Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.Klicka för att utvidga...
Det var väl vad som skedde förra våren när de delade in Sydostasien i två zoner och höjde priserna kraftigt på Oceanien.
 
palmen skrev:De blockade alla andra bolag länge under pandemin så inga kunde boka då.Nu verkar det dock vara öppet för några partners men inte för sas. Tekniska problem har det ju aldrig varit, är ju bara ett sas-påhitt.Min gissning är att Singapore kräver X kronor för en award till partner, SAS är bara billiga att betala X-Y (Y är ett positivt tal) och därmed kommer man inte överens om det ekonomiska. Som sagt är detta en gissning och kan vara helt fel.Det finns i alla fall ingen skyldighet att man ska kunna boka flyg med alla inom alliansen som award.Klicka för att utvidga...
Hej Palmen, jag håller med dig om det mesta. Dock några saker



- Även SAS kan ha fel/förbättra sig

- Du säger att awards med SAS varit mycket fördelatigare med SAS än med andra. Det enda jag kan se är AMEX vouchern . I övrigt tycker jag att all bolags awardprogram har sina för och nackdelar.
 
Det var glada dagar när vi kunde boka SQ First från CPH och champagnen flödade ombord. De dagarna är förbi.
 
Mikeswede skrev:Hej Palmen, jag håller med dig om det mesta. Dock några saker- Även SAS kan ha fel/förbättra sig- Du säger att awards med SAS varit mycket fördelatigare med SAS än med andra. Det enda jag kan se är AMEX vouchern . I övrigt tycker jag att all bolags awardprogram har sina för och nackdelar.Klicka för att utvidga...
Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.


British Airways - Man betalar poäng för varje segment
Aegean - Max 2 segment i en award bokning
Miles & More - Väldigt dyra skatter, runt 5000 för en award i Business bara i skatter.
SAS - 8 segment per bokning, skatter på ca 1500 per väg.
Vill vi att eurobonus ska gå mer åt några av dessa program? Det är löjligt enkelt att tjäna eurobonuspoäng jämfört med de andra bolagen nämnda ovan.



Självklart kan sas ha fel och det är mycket som de gör uruselt. Men just att man för tillfället inte kan boka SQ Awards när det varit pandemi 2 år och nu har ett krig runt knuten också (som på alla sätt påverkar SQ till Europa) så ser jag set inte som någon katastrof.

Vi vet ju inte ens när det blir möjligt att åka till stora delar av Asien som tidigare. Det kan ta månader eller år. Thai släpper bara awards 90 dagar innan. ANA släpper som vanligt men vi blir inte insläppta i landet. Utifrån de perspektiven ser jag det inte som något allvarligt att asiatiska bolag inte är så bokningsbara med Eurobonus.




ekf skrev:Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.Klicka för att utvidga...
Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.
 
palmen skrev:Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.British Airways - Man betalar poäng för varje segmentAegean - Max 2 segment i en award bokningMiles & More - Väldigt dyra skatter, runt 5000 för en award i Business bara i skatter.SAS - 8 segment per bokning, skatter på ca 1500 per väg.Vill vi att eurobonus ska gå mer åt några av dessa program? Det är löjligt enkelt att tjäna eurobonuspoäng jämfört med de andra bolagen nämnda ovan.Självklart kan sas ha fel och det är mycket som de gör uruselt. Men just att man för tillfället inte kan boka SQ Awards när det varit pandemi 2 år och nu har ett krig runt knuten också (som på alla sätt påverkar SQ till Europa) så ser jag set inte som någon katastrof.Vi vet ju inte ens när det blir möjligt att åka till stora delar av Asien som tidigare. Det kan ta månader eller år. Thai släpper bara awards 90 dagar innan. ANA släpper som vanligt men vi blir inte insläppta i landet. Utifrån de perspektiven ser jag det inte som något allvarligt att asiatiska bolag inte är så bokningsbara med Eurobonus.Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.Klicka för att utvidga...
En kommentar till höga skatter på Miles & More. De sjunker betydligt om Du betalar mer poäng. Betalar du t.ex. 155 000 poäng istället för 112 000 poäng till USA så går skatterna ner till runt 1200. Så det är bara att räkna på anskaffningsvärdet på dina poäng för att se om det lönar sig.
 
Taggen skrev:En kommentar till höga skatter på Miles & More. De sjunker betydligt om Du betalar mer poäng. Betalar du t.ex. 155 000 poäng istället för 112 000 poäng till USA så går skatterna ner till runt 1200. Så det är bara att räkna på anskaffningsvärdet på dina poäng för att se om det lönar sig.Klicka för att utvidga...
Ja, förvisso sant. Men en M&M poäng har betydligt högre inskaffningskostnad än en eurobonuspoäng. Värdet för egen de ligger runt 20 öre poängen så för mig blir det en väldigt dålig deal.
 
Ett tillägg till Miles&More: Det är bara LH-gruppens egna flyg som har så dyra skatter och avgifter. För övriga Star Alliance betalar man mer rimliga nivåer på skatter och avgifter.
 
palmen skrev:Ja, förvisso sant. Men en M&M poäng har betydligt högre inskaffningskostnad än en eurobonuspoäng. Värdet för egen de ligger runt 20 öre poängen så för mig blir det en väldigt dålig deal.Klicka för att utvidga...
Visst, om du anskaffar M&M poäng till så höga priser per poäng så förstår jag att det inte lönar sig. Har svårt att se att M&M MC premium har högre anskaffningskostnad per poäng än AMEX Elite då årsavgiften för M&M kortet är 1188 och AMEX tar 4800 och de ger båda 0,2 poäng per krona. AMEX Premium kostar väl 1000 per år men då får du enbart 0,15 per krona vilket är 25% lägre än Elite. Visst, om du enbart skall flyga in poängen så får du väl mer på en SAS-flight beroende på bokningsklass. Sedan krävs det en voucher för att nå maximalt värde på EB-poängen eller ett MC-premium med ett anskaffat antal poäng för rabatterna. Sedan skall det gärna finnas något att boka och där är M&M överlägset just nu iaf.
 
marbe166 skrev:Ett tillägg till Miles&More: Det är bara LH-gruppens egna flyg som har så dyra skatter och avgifter. För övriga Star Alliance betalar man mer rimliga nivåer på skatter och avgifter.Klicka för att utvidga...


Bokar man awards med ex SQ med miles and more kan skatterna hamna på typ 500 kr så det är snarare som du skriver väldigt fördelaktigt.

Samt att LH har extremt mkt bättre utbud av awardplatser än Eurobonus. Men visst det är mkt lättare att tjäna in EB än MM (tycker jag)
 
Taggen skrev:Visst, om du anskaffar M&M poäng till så höga priser per poäng så förstår jag att det inte lönar sig. Har svårt att se att M&M MC premium har högre anskaffningskostnad per poäng än AMEX Elite då årsavgiften för M&M kortet är 1188 och AMEX tar 4800 och de ger båda 0,2 poäng per krona. AMEX Premium kostar väl 1000 per år men då får du enbart 0,15 per krona vilket är 25% lägre än Elite. Visst, om du enbart skall flyga in poängen så får du väl mer på en SAS-flight beroende på bokningsklass. Sedan krävs det en voucher för att nå maximalt värde på EB-poängen eller ett MC-premium med ett anskaffat antal poäng för rabatterna. Sedan skall det gärna finnas något att boka och där är M&M överlägset just nu iaf.Klicka för att utvidga...
För egen del är det en väldigt liten del som kommer från kreditkort spend, både på eurobonus och M&M. Jag har inga problem att dra in några 100k poäng per år till Eurobonus, vilket jag dock inte har möjlighet att göra till M&M. Men allt beror ju på hur man själv reser och nyttjar kort mm.
 
palmen skrev:Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.British Airways - Man betalar poäng för varje segmentAegean - Max 2 segment i en award bokningMiles & More - Väldigt dyra skatter, runt 5000 för en award i Business bara i skatter.SAS - 8 segment per bokning, skatter på ca 1500 per väg.Vill vi att eurobonus ska gå mer åt några av dessa program? Det är löjligt enkelt att tjäna eurobonuspoäng jämfört med de andra bolagen nämnda ovan.Självklart kan sas ha fel och det är mycket som de gör uruselt. Men just att man för tillfället inte kan boka SQ Awards när det varit pandemi 2 år och nu har ett krig runt knuten också (som på alla sätt påverkar SQ till Europa) så ser jag set inte som någon katastrof.Vi vet ju inte ens när det blir möjligt att åka till stora delar av Asien som tidigare. Det kan ta månader eller år. Thai släpper bara awards 90 dagar innan. ANA släpper som vanligt men vi blir inte insläppta i landet. Utifrån de perspektiven ser jag det inte som något allvarligt att asiatiska bolag inte är så bokningsbara med Eurobonus.Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.Klicka för att utvidga...


Vad brukade Sydostasien vara? Nu är det 165 000 för *A?
 
Back
Top