Söker: Arlanda-Buenos Aires i Business class i Jan-Feb 2017.

andreas-nyberg

New member
Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
Var är din destination? Buenos Aires
När vill/behöver du resa ut? Jan-Feb
När vill/behöver du komma hem? Senast slutet av Mars
Hur länge vill du vara borta? 4veckor
Hur många personer som skall resa? 2st vuxna
I vilken kabinklass? Businessclass
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppen för förslag
Vad är din budget? (per person) 20k/st.




Vad är det viktigaste för dig? 1.Biljettpris 2.Upplevelsen ombord 3.Kort restid



Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 
Vid en snabbsökning på ITA matrix just nu visar det Turkish för ca 16000 via IST och GRU (ca 30-35 h per väg) och American för ca 17500 via HEL och JFK eller LHR och JFK (ca 25-30h per väg). Jag sökte ut från 15 JAN med stay på 25-32 dagar. Går att göra om sökningen lite...



Just nu ser jag inga bra priser på smidiga resvägar. Typ BA via LHR, KL/AF eller LH eller de Sydamerikanska bolagen. KL/AF ligger på 25k, BA 28k och LH 30k. Kan ju dock komma en del kampanjer innan dess.



edit: Med dessa förutsättningar skulle jag välja AA trots transit i USA med vad det nu innebär. Dock är jag van vid det, och med re-entry ESTA är det ganska smidigt på många ställen. Dessutom är både Finnairs och AAs hårda produkter bra på dessa sträckor. Ser att tajmingen på returen är kass (36h restid), men ger en heldag i NYC som kanske kan vara trevligt (och bagaget är ju incheckat hela vägen).



Ett alternativ att överväga är AF om man vill ha kort restid och bra mat/vin ombord. Men det spräcker som sagt budgeten med marginal.
 
nota bene skrev:Ser att tajmingen på returen är kass (36h restid), men ger en heldag i NYC som kanske kan vara trevligt (och bagaget är ju incheckat hela vägen).Klicka för att utvidga...
Måste man inte hämta bagaget och checka in igen när man har transit i USA?
 
Dr. Miles skrev:Måste man inte hämta bagaget och checka in igen när man har transit i USA?Klicka för att utvidga...
Du hämtar det och slänger på ett band för "re-check" förutsatt att det är taggat hela vägen. Detta bör innebära att du slänger bagaget på det bandet och sedan är av med det för resten av dagen.
 
nota bene skrev:Du hämtar det och slänger på ett band för "re-check" förutsatt att det är taggat hela vägen. Detta bör innebära att du slänger bagaget på det bandet och sedan är av med det för resten av dagen.Klicka för att utvidga...
Ja, då är det inte samma som "vanliga" checka in hela vägen.
 
Dr. Miles skrev:Ja, då är det inte samma som "vanliga" checka in hela vägen.Klicka för att utvidga...
Nej är inte exakt samma förfarande, men du behöver inte släpa runt på bagaget, så slutresultatet är samma. Efter tullen slänger du det på ett band och det försvinner iväg och du slipper se det resten av dagen. Du behöver inte ta dig till någon incheckningsdisk som ska vara öppen. (Men det är iofs inte ett problem med AA på T8 JFK i alla fall som denna transit skulle gälla - du kan lämna bagaget där mer än 3 timmar innan flighten oavsett när det är AA-metall)
 
nota bene skrev:Ser att tajmingen på returen är kass (36h restid), men ger en heldag i NYC som kanske kan vara trevligt (och bagaget är ju incheckat hela vägen).Klicka för att utvidga...


Hur många timmar pratar vi om i NYC ? Ser inga problem med en dagsutflykt i the big apple , snarare positivt.
 
Andreas Nyberg skrev:Hur många timmar pratar vi om i NYC ? Ser inga problem med en dagsutflykt i the big apple , snarare positivt.Klicka för att utvidga...
I det förslaget jag fick upp var det landning 06.22 från EZE och vidare fär mot LHR 18.30, men det går säkert att leka runt med LHR-flighten till senare om man vill. Dock är så mycket tidigare tveksamt eftersom nästan alla flighter är nattflyg.
 
Generellt så har priserna till Buenos Aires varit lägre för resor efter 10 jan dom gånger jag har åkt.
 
Back
Top