Spaning från SJ X2000 - nytt tilltugg i 1 klass

plissken

New member
Noterade när jag åkte Stockholm-Göteborg idag att de har uppdaterat tilltugget i 1 klass. Crostini, tapenade och oliver stod framdukat på buffébordet. Inte superlyxigt, men en trevlig omväxling till de muffins som normalt erbjuds. Någon annan som sett något liknande på andra SJ-tåg?
 
Plissken skrev:Noterade när jag åkte Stockholm-Göteborg idag att de har uppdaterat tilltugget i 1 klass. Crostini, tapenade och oliver stod framdukat på buffébordet. Inte superlyxigt, men en trevlig omväxling till de muffins som normalt erbjuds. Någon annan som sett något liknande på andra SJ-tåg?Klicka för att utvidga...
Är en drive dom kör mellan Göteborg och Stockholm vissa dagar i veckan. Är tillfälligt nu under hösten. Kommer inte ihåg exakt mellan vilka datum.
 
Upptäckte också det när vi stod i Katrineholm och väntade på att elfelet i Hallsberg skulle bli avhjälpt. Åkte 14.25 från Sthlm.
 
Ja, SJ behöver behöver se över sin produkt i 1:a klass. Tidigare kändes den förbeställda 3-rätters middagen man kunde förbeställa mer matrik och "lyxigare" än vad man fick ombord på SAS eller BA's business class. Idag känns en chartermåltid rena rama lyxen jämfört med motsvarande "Dagens rätt" som man kan kombinera med sin 1:a klass biljett. I mitt tycke, svensk skolmat serverat på porslin från "Statens Järnväg AB". Lägg därtill kaffe i pumptermos!!?? Och halvinspirerad frukt och oätbar muffins i sin buffé. Bara för att MTR Express har kommit på den briljanta idén att servera gott Nespresso kaffe betyder ju inte det att SJ kan anamma detsamma. Det som ger mig mervärde när jag reser med SJ's 1:a klass är något bekvämare säten och avsaknaden utav småbarn (oftast)
 
Mattias Edstrom skrev:Ja, SJ behöver behöver se över sin produkt i 1:a klass. Tidigare kändes den förbeställda 3-rätters middagen man kunde förbeställa mer matrik och "lyxigare" än vad man fick ombord på SAS eller BA's business class. Idag känns en chartermåltid rena rama lyxen jämfört med motsvarande "Dagens rätt" som man kan kombinera med sin 1:a klass biljett. I mitt tycke, svensk skolmat serverat på porslin från "Statens Järnväg AB".Lägg därtill kaffe i pumptermos!!?? Och halvinspirerad frukt och oätbar muffins i sin buffé. Bara för att MTR Express har kommit på den briljanta idén att servera gott Nespresso kaffe betyder ju inte det att SJ kan anamma detsamma. Det som ger mig mervärde när jag reser med SJ's 1:a klass är något bekvämare säten och avsaknaden utav småbarn (oftast)Klicka för att utvidga...
Sitter och äter muffin och dricker kaffe från pumptermos just nu, tycker att deras muffins är helt ok. Sen skulle man ju absolut kunna tänka sig betydligt bättre alternativ!
 
anjak skrev:Sitter och äter muffin och dricker kaffe från pumptermos just nu, tycker att deras muffins är helt ok. Sen skulle man ju absolut kunna tänka sig betydligt bättre alternativ!Klicka för att utvidga...
Muffinsen är en stor anledning att resa med SJ!
 
Tilltugget är sponsrat av leverantören informerade tågvärden igår, nämner inte deras namn här, ingen gratis reklam på BC!
 
Mattias Edstrom skrev:Ja, SJ behöver behöver se över sin produkt i 1:a klass. Tidigare kändes den förbeställda 3-rätters middagen man kunde förbeställa mer matrik och "lyxigare" än vad man fick ombord på SAS eller BA's business class. Idag känns en chartermåltid rena rama lyxen jämfört med motsvarande "Dagens rätt" som man kan kombinera med sin 1:a klass biljett. I mitt tycke, svensk skolmat serverat på porslin från "Statens Järnväg AB".Lägg därtill kaffe i pumptermos!!?? Och halvinspirerad frukt och oätbar muffins i sin buffé. Bara för att MTR Express har kommit på den briljanta idén att servera gott Nespresso kaffe betyder ju inte det att SJ kan anamma detsamma. Det som ger mig mervärde när jag reser med SJ's 1:a klass är något bekvämare säten och avsaknaden utav småbarn (oftast)Klicka för att utvidga...
Håller verkligen med om att den förbeställda maten i 1 klass svajar betänkligt nuförtiden. Det tidigare trerätterskonceptet med Mannerströms signum var klart prisvärt och bra. Det som serveras nu är inte värt pengarna. Jag har slutat förbeställa 1 klass-maten. Komforten och den - normalt sett - lugnare miljön i 1 klass i X2000 som medger lite effektivt jobb är det som tilltalar mig.
 
Hela SJ koncept med 1:a klass har tappat rejält med höjd. Det jag tycker man betalar för är lite större stolar och lugn och ro. Inget annat. Vad som skulle kunna skilja mot 2:a klass skulle kunna vara:

1. Fri surf (obegränsad mängd, inte 200 mb).

2. Alltid måltid serverad vid sittplatsen (likt det var förr).

3. Fler priopoäng per krona (likt många andra program, eller åtminstone om man är Svart).

4. Möjlighet till bättre snacks.

Finns säkert mycket mer. Men i dagsläget är det knappt någon väsentlig skillnad på de olika klasserna.
 
Nu går jag lite off topic, men SJ borde - förutom att vässa erbjudandet i 1 klass - införa ännu en nivå i lojalitetsprogrammet. Svart kräver bara 25 000 poäng. Det är inte så mycket. En nivå över Svart skulle kunna kräva till exempel 75 000 poäng eller årskort Guld.

Förmåner för denna nivå skulle till exempel kunna vara:

Särskilt bra erbjudanden hos partners (hotell, hyrbil mm).

Möjlighet att ge bort ett SJ Prio Svart till en familjemedlem

Möjlighet att ta med en gäst till SJ lounge

Särskilt bra erbjudanden på poängresor

Garanterad plats på tåg fram till x timmar innan avgång

Gratis måltid + dryck vid resa i 1 klass

Möjlighet att boka mat på tåget kort tid innan avgång

Uppgradering från 2 klass till 1 klass om platser finns



SJ måste vässa sitt lojalitetsprogram, det är för tunt för oss som idag reser mycket med SJ.
 
Jag fick fylla i en enkät om förmåner inom SJ prio för någon vecka sedan. Vi kommer nog se förändringar inom SJ Prio inom det närmsta året/åren. Instämmer om att det finns mer attraktiva förmåner som SJ kan ge.
 
Lokföraren skrev:Hela SJ koncept med 1:a klass har tappat rejält med höjd. Det jag tycker man betalar för är lite större stolar och lugn och ro. Inget annat. Vad som skulle kunna skilja mot 2:a klass skulle kunna vara:1. Fri surf (obegränsad mängd, inte 200 mb).2. Alltid måltid serverad vid sittplatsen (likt det var förr).3. Fler priopoäng per krona (likt många andra program, eller åtminstone om man är Svart).4. Möjlighet till bättre snacks.Finns säkert mycket mer. Men i dagsläget är det knappt någon väsentlig skillnad på de olika klasserna.Klicka för att utvidga...


Bra förslag allihopa, men å andra sidan så skiljer det inte särskilt mycket i biljettpris mellan klasserna heller...




Plissken skrev:Nu går jag lite off topic, men SJ borde - förutom att vässa erbjudandet i 1 klass - införa ännu en nivå i lojalitetsprogrammet. Svart kräver bara 25 000 poäng. Det är inte så mycket. En nivå över Svart skulle kunna kräva till exempel 75 000 poäng eller årskort Guld.Förmåner för denna nivå skulle till exempel kunna vara:Särskilt bra erbjudanden hos partners (hotell, hyrbil mm).Möjlighet att ge bort ett SJ Prio Svart till en familjemedlemMöjlighet att ta med en gäst till SJ loungeSärskilt bra erbjudanden på poängresorGaranterad plats på tåg fram till x timmar innan avgångGratis måltid + dryck vid resa i 1 klassMöjlighet att boka mat på tåget kort tid innan avgångUppgradering från 2 klass till 1 klass om platser finnsSJ måste vässa sitt lojalitetsprogram, det är för tunt för oss som idag reser mycket med SJ.Klicka för att utvidga...


Också förslag som är intressanta och relevanta, men frågan är mot vad SJ konkurrerar där de behöver locka fler (lat behålla) trogna resenärer? MTR Express har väl inget enastående bonusprogram (har de ens ett bonusprogram)? SAS och BRA, tveksamt. Bussar, troligtvis inte? Så vad vore incitamentet för att introducera ett vassare bonusprogram för SJs del?
 
Ja, de måste verkligen skärpa till sig. Men de har börjat iaf, bl.a. genom att slänga ut folk ur loungen som inte har biljett för dagen. Det är fantastiskt mycket lugnare där nu anser jag, så jag misstänker att det var nog många som gick in och hängde och väntade på sina 2:a-klasståg, pendeltåg och MTR express kanske.
 
jsn skrev:Också förslag som är intressanta och relevanta, men frågan är mot vad SJ konkurrerar där de behöver locka fler (lat behålla) trogna resenärer? MTR Express har väl inget enastående bonusprogram (har de ens ett bonusprogram)? SAS och BRA, tveksamt. Bussar, troligtvis inte? Så vad vore incitamentet för att introducera ett vassare bonusprogram för SJs del?Klicka för att utvidga...


Incitamentet är att MTR bara har börjat lära sig köra fjärrtåg i Sverige, och har muskler och vilja att hota SJ på andra sträckor. Koppla sen in MTR i Resplussystemet också så är det ett mycket stort och reellt hot. MTR har själva sagt att Göteborgslinjen är försöksverksamhet medan man lär sig hur tågsystemet funkar i Sverige.



Därför ligger det mycket i SJs intresse att se till att bygga lojalitet med resenärerna innan man får konkurrens på riktigt.
 
img_1394-jpg.62945





Sj har en kampanj ihop med Estrella just nu fram till v16. På utvalda avgångar torsdagar och fredagar finns Estrellas nya chips ombord i 1 klass.
 
Back
Top