"Staten storsäljer i SAS"

arnel

New member
"Svenska staten och norska staten storsäljer aktier i flygkoncernen SAS, enligt ett pressmeddelande från regeringen.

Upp till 19 miljoner aktier, motsvarande cirka 5,8 procent av antalet utstående SAS-aktier, ska säljas, enligt pressmeddelandet."

Hämtat från di.se

Någon som har mera info?

Kanske inte den bästa timingen att sälja nu. Knapp 40 % nedgång på ett år

Undrar viken/vilka som skall köpa.

upload_2016-10-12_21-2-29-png.57204

Reapris på aktien, dags att samla på sig, staten har som bekant fortfarande alldeles för stort innehav för att bara släppa taget.

Detta innebär att de Skandinaviska staterna kommer äga mindre än 50% av bolaget (om nu inte Danska staten köper..) vilket är positivt tycker jag.

Varför säljer inte staten alltihop? SAS är ju ingen vinstmaskin precis.

Läste inte tillräckligt bra såg jag, det är precis det man ska göra.

Det är ju inte den dag för tidigt.

Intressant att Danmark inte deltar. Undrar hur, och om, de kommer att skydda och försöka bevara sin favorit arbetsgivare?

Ricci skrev:Detta innebär att de Skandinaviska staterna kommer äga mindre än 50% av bolaget (om nu inte Danska staten köper..) vilket är positivt tycker jag.Klicka för att utvidga...
Det gör dom ju redan idag, äger mindre än 50 % tillsammans alltså....

Kan danska staten köpa dessa aktier och därmed få mer inflytande över SAS?

Har för mig att det fanns ett krav (eller bara överenskommelse) att ägarförhållandet mellan staterna Sverige, Danmark och Norge skulle vara oförändrat i händelse av att aktier såldes eller köptes. Det verkar ju inte längre vara ett krav om jag förstår det hela.

Rätta mig om jag har fel men en viktig del från start var att Norge skulle få bra flygförbindelser inrikes i och med ägarandel i SAS. Har detta behovet försvunnit över tid så de kommer finnas bra med flyg ändå eller är det risk att SAS lägger ner flera rutter om Norge säljer?

Back