Senaste nytt

Stockholm Bränneri har öppnat bar på Arlanda

palmen

Moderator
Såg detta för ett tag sedan och passade på att besöka nu under julhelgen.

För alla som tar smitvägen och går till SAS loungen så kommer ni aldrig se denna bar. Ligger vid nya foodcourt området ut mot plattan, närmast F piren.

Fick bli en signatur GT, samma priser som i stan. Betydligt bättre än GTn i sas loungen där framförallt tonicen varierar i kvalité om det inte är en ny flaska. Även om jag gillar ambitionen på GT hos SAS också.

20251228_163846.jpg
20251228_164200.jpg

De skulle ha ett kit med graverat glas, gin och tonic att köpa i baren som ett gift set. Det skulle troligtvis sälja
Bra idé ur en marknadsföringsynvinkel men nu talar vi ju tyvärr om Sverige! :) Så om gin ingår skulle det bara vara tillåtet att sälja till resenärer som lämnar EU mot uppvisning av boardingkort. Annars gäller Systembolagets försäljningsmonopol för alkohol (med det nya lilla undantaget gårdsförsäljning) och de vägrar sälja "reklampack" för de har för sig att det leder till ökad konsumtion. Dessutom gissar jag att Swedavia i sitt hyreskontrakt med Avolta (f.d. Dufry) har utlovat ensamrätt på att bedriva tax free-försäljning av bl.a. alkohol, så jag tror inte det är aktuellt med försäljning av sprit utanför Avolta-butikerna. De har ju viss nationell anpassning av sortimenten i respektive land inklusive nationella "profilprodukter", men överlag ett väldigt tråkigt sortiment med fokus på volymproducenter. Så inte helt säkert att de skulle vara intresserade av att sälja från mindre svenska producenter, om jag ska gissa.

Bra idé ur en marknadsföringsynvinkel men nu talar vi ju tyvärr om Sverige! :) Så om gin ingår skulle det bara vara tillåtet att sälja till resenärer som lämnar EU mot uppvisning av boardingkort. Annars gäller Systembolagets försäljningsmonopol för alkohol (med det nya lilla undantaget gårdsförsäljning) och de vägrar sälja "reklampack" för de har för sig att det leder till ökad konsumtion. Dessutom gissar jag att Swedavia i sitt hyreskontrakt med Avolta (f.d. Dufry) har utlovat ensamrätt på att bedriva tax free-försäljning av bl.a. alkohol, så jag tror inte det är aktuellt med försäljning av sprit utanför Avolta-butikerna. De har ju viss nationell anpassning av sortimenten i respektive land inklusive nationella "profilprodukter", men överlag ett väldigt tråkigt sortiment med fokus på volymproducenter. Så inte helt säkert att de skulle vara intresserade av att sälja från mindre svenska producenter, om jag ska gissa.
Det stod en avolta skylt i baren med info om rabatt som medlem, så något samarbete verkar finnas. Samma pack skulle kunna säljas i vanliga taxfree men även ha några pack ståendes i baren (lär sälja mer där).

Det finns rätt mycket svenska produkter på Arlanda taxfree, sthlm bränneri har funnits ett bra tag och även Roslagen har/hade stort utbud.

Man kan ju tänka sig två kit, ett för resenärer utanför EU med sprit och glas. Ett annat för resenärer inom EU med glas och Tonic. Se till att göra olika glas och limiterade så att det blir samlarvärde (finns många som samlar på gin från Stockholm Bränneri). Säg 10 olika glas med 500 glas av varje och numrering. Helt övertygad att det skulle sälja!

Det finns rätt mycket svenska produkter på Arlanda taxfree, sthlm bränneri har funnits ett bra tag och även Roslagen har/hade stort utbud.
Så bra, då är de bättre på sprit, som jag inte har kollat så noga på, än bl.a. vin, där deras sortiment är rätt smalt och tråkigt. Gäller för övrigt inte bara på ARN, tycker generellt att bl.a. Heinemann har ett klart bättre vinsortiment än Avolta, även om deras priser är tämligen ointressanta.

Toppen