Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

selvud skrev:Kanske en risk att FlyPremium ändras till att enbart gälla intjäning på MC korten?Klicka för att utvidga...
Blir ganska stora summor i spend som man måste dra in på Mastercard på rullande 12 då, ifall de inte justerar gränserna.

FlyPremium Business Bonus kräver 200 000 EB bonuspoäng = 1,33 MSEK spend per år om man bara spenderar i SEK och inte på SAS.

Jag använder Premium endast för att få 2-4-1 till att boka business för. Så blir nog till att byta till Elite. Fimpar nog mitt Platinum och MC (inkl. PointErner) också, orimligt att betala 12x500 + 12x650 + 2335 + 295 = 16.430 kr per år för dessa.

Dragzone skrev:Frågade ännu en gång, en helt annan person på Amex.Amex:"Hej Dragzone, du är nu ansluten till Sia."Du:"Det innebär att om jag läst detta korrekt, så kommer endast de medlemmar att få poäng den 1 april, inte ALLA medlemmar av Elite-kortet."Amex:"De villkor du delat är helt korrekta, men på grund av den senaste uppdateringen gällande statuspoängen, kommer alla våra Elite-kortmedlemmar att få 20 000 poäng före den 1 april."Amex:"Alla betyder alla, även de som redan fått poäng i slutet av 2024."Du:"Finns det ett sätt att absolut bekräfta detta? Jag har en kommande resa för nivåpoäng, som jag i så fall vill boka om."Amex:"Vi bekräftar detta för våra kortmedlemmar efter att ha fått en officiell intern uppdatering från det utsedda teamet, så var vänlig och känna dig trygg med detta."Klicka för att utvidga...
@Dragzone - Vilken support är det som du har kontaktat? Jag har personligen bara använt mig av den chat som finns i appen, men där har jag aldrig fått någon möjlighet att kommunicera på svenska.

selvud skrev:Kanske en risk att FlyPremium ändras till att enbart gälla intjäning på MC korten?Klicka för att utvidga...
Nu ska vi nog inte gå saker i förväg och måla upp domedags scenarion. Hur många spenderat över 100k per månad på sitt SAS MC? Väldigt få skulle jag tro och då blir förmånen mer eller mindre helt otillgänglig.

Att det blir någon ändring framöver är ju möjligt, det återstår att se, men att kräva spend på över 100k i månaden ser jag som helt orealistiskt.

L.S skrev:@Dragzone- Vilken support är det som du har kontaktat? Jag har personligen bara använt mig av den chat som finns i appen, men där har jag aldrig fått någon möjlighet att kommunicera på svenska.Klicka för att utvidga...
Översatt till svenska till detta forum, det är precis som du säger endast engelska i chatten.

palmen skrev:Nu ska vi nog inte gå saker i förväg och måla upp domedags scenarion. Hur många spenderat över 100k per månad på sitt SAS MC? Väldigt få skulle jag tro och då blir förmånen mer eller mindre helt otillgänglig.Att det blir någon ändring framöver är ju möjligt, det återstår att se, men att kräva spend på över 100k i månaden ser jag som helt orealistiskt.Klicka för att utvidga...
Nivåerna "behöver" givetvis justeras i det läget också.

Två diagram som visar på intjänade poäng.

Figur 1: Bonuspoäng för Amex Elite, samt SAS MC under vanliga dagar & dubbelhelger. Observera att Amex smälter in i utländsk valuta då båda är 20p.

Figur 2: Nivåpoäng för Amex Elite, samt SAS MC under vanliga dagar & dubbelhelger.

output-2-png.161986

output-3-png.161987

Frågan vad jag gör med frugans premium kort som använts när jag uppnått 300k för att få en till voucher. Blir nog att fimpa den... Eller uppgradera och ha möjlighet till 4 vouchers... Hon behöver inte statuspoäng då guld kan ges bort.

Van Basten skrev:Frågan vad jag gör med frugans premium kort som använts när jag uppnått 300k för att få en till voucher. Blir nog att fimpa den... Eller uppgradera och ha möjlighet till 4 vouchers... Hon behöver inte statuspoäng då guld kan ges bort.Klicka för att utvidga...
Pratar du om frun eller Premiumkortet? Sista meningen låter lite som om en ny kravlista för nästa fru.

Dåliga nyheter för några som kvalificerade sig för SAS erbjudande på 1 miljon poäng.

LasseFoppa skrev:Jag tycker att det låter som goda nyheter. Färre att konkurrera med om businessplatser räknar jag med.Klicka för att utvidga...
Fast det beror väl lite på hur Premium innehavarna gör - om alla (eller åtminstone de flesta) går över från Premium till Elite vilket jag gissar att AMEX vill så får ju betydligt fler resenärer 2 vouchers per år att bränna iväg (beroende på spend givetetsvis). Eller tänker jag galet?

Sen är ju tillgången till biz platser inte den bästa nu

Det beror såklart på vilken av de två trenderna som vinner. Jag har anekdotiska minnen av att väldigt många 241 går åt till flygningar i ekonomiklass. De flesta människor lever liv som gör att de inte fullt ut kan optimera.

Jag tycker återigen att det viktigaste är budskapet är att ditt värde är vad du spenderar NU. Mer pengar på kortet ger mer förmåner. Precis som hos flygbolag...

Det är klart att på samma vis tjänar de som kan ta jobbkostnader på privata kortet mest på detta precis som de som reser i jobbet på dyra biljetter tjänar mest på intjäning per spenderad krona där.

LasseFoppa skrev:Jag tycker att det låter som goda nyheter. Färre att konkurrera med om businessplatser räknar jag med.Klicka för att utvidga...
Lycka till. SAS kommer att fortsätta att satsa på “monetizing” av premiumkabinutrymmet även med eliminering av 2-4-1-kuponger för business class.

Såg att man får 20 000 bonuspoäng om man uppgradera till elite från premium innan 3 mars. Är det standard eller bättre än vanligt? Vågar man vänta på ännu bättre uppgraderingserbjudande?

Lockar ju faktiskt om man då får 20k statuspoäng, 20k bonuspoäng och sen 6 nivåpoäng/100 från 1a april.

Back