Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Fredrik skrev:Också: vad är intjäningen på Elite respektive Premium? Där har du svaret på varför det går fortare.Klicka för att utvidga...

Vouchers har inget att göra med intjänade poäng, utan triggas vid 150kSEK spend (och 300kSEK för Elite) oavsett vilket Premium/Elite.

Jag har precis fått mina nivåpoäng från Amex Elite. Om jag får ihop 300k spend mellan april-dec (för att säkra mina vouchers) och kör SAS MC Premium fram till dess så borde jag maxa nivåpoängintjäningen på båda korten eller tolkar jag nyheten fel?

Hah. Well, de får väl väntad effekt. Jag gick just och funderade på om jag skulle nedradera till premium eftersom (1) nivåpoängen är ganska onödiga fö mig, och (2) det är nästan omöjligt att hitta tillgång på mina destinationer med skyteam - och för rena SAS-destinationer är flypremium bra. Tänkte att en voucher om året räcker med tanke på den dåliga tillgången. Men nu blir ju Premium-vouchern helt ointressant.

Samtidigt känns det väldigt tydligt att det är just det här "byta fram och tillbaka mellan permium och elite för att spara" som är just ett av de beteenden de vill bli av med.

Thornado skrev:Vouchers har inget att göra med intjänade poäng, utan triggas vid 150kSEK spend (och 300kSEK för Elite) oavsett vilket Premium/Elite.Klicka för att utvidga...
Jo, jag vet. Jag tänkte bara på att man tjänar ihop poängen fortare men det har som sagt inte med saken att göra.

Om man har Amex Premium idag, tjänat in årets voucher redan och uppgraderar till Elite. Kan man tjäna in ytterligare 2 nya då i år om man når spenden?

Stockholm1 skrev:För majoriteten av svenska Amex innehavare måste dagens nyheter vara en klar försämring av villkoren.Klicka för att utvidga...
För majoriteten av Premium-innehavare, ja, det håller jag med om.

Men för majoriteten av Elite-innehavare så tror jag det är ganska hugget som stucket. Jag skulle tro att de flesta (så klart inte alla) som betalar för ett Elite har en spend på >300 000 poäng. Så de kommer få ungefär samma eller fler nivåpoäng framöver. Visst finns det några som har låg spend och bara har kortet för nivåpoängen, men jag tror de är i klar minoritet.

Jane Insane skrev:För majoriteten av Premium-innehavare, ja, det håller jag med om.Men för majoriteten av Elite-innehavare så tror jag det är ganska hugget som stucket. Jag skulle tro att de flesta (så klart inte alla) som betalar för ett Elite har en spend på >300 000 poäng. Så de kommer få ungefär samma eller fler nivåpoäng framöver. Visst finns det några som har låg spend och bara har kortet för nivåpoängen, men jag tror de är i klar minoritet.Klicka för att utvidga...
Kom också ihåg att man nyligen höjt avgiften på Elite, samt den minskade tillgången på bonusplatser som skett efter övergången till Skyteam. Trist utveckling.

Emil123 skrev:Fel, det står ingenstans. Hänvisa gärna till var det står? Den skrivelsen är borttagen sedan några månader tillbaka.Klicka för att utvidga...
Jag skrev ju sist jag kollade?

Uppenbarligen var det ett par månader sedan, du verkar ju ha koll ändå.

Jag har haft som plan att nedgradera från Elite till Premium så småningom i år, men det här betyder nog att det blir en uppsägning istället...

Jag lutar mer och mer att rösta med fötterna och säga upp mitt Premium kort, behållningen för mig har varit en resa i business per år. Voucher nr 2 ser jag inte att jag kan utnyttja förutom för en flygning till typ Visby men det blir ju rätt kasst värde på vouchern om man gör så - blir LTG om några månader så behöver egentligen inte nivåpoängen. Hade kunnat köpa en sådan förändring om de även haft någon form av ’förbättring’ inkluderat tex 10000 poäng om man stannar tom juni men nu är det bara ren slakt. Har varit trogen kund hos AMEX sen 2018 men nu vet i 17

Har MC premium redan så blir till att satsa på dubbel-poäng helger

Det här är ju surt. Har brytpunkt 1 april och hade behövt 20k nivåpoäng just nästa intjäningsår. Har inte sån spend så att jag kommer att tjäna på detta. Mitt sista år innan jag får LTG och just det året kommer det inte att resas i tjänsten....

Mr.Robin skrev:Det här är ju surt. Har brytpunkt 1 april och hade behövt 20k nivåpoäng just nästa intjäningsår. Har inte sån spend så att jag kommer att tjäna på detta. Mitt sista år innan jag får LTG och just det året kommer det inte att resas i tjänsten....Klicka för att utvidga...
Anmälde du dig i julkalendern 4:e dec? Du får dubbla poäng till USA under april och maj så en sådan resa som MR ger en hel del poäng

Doctor-X skrev:Jag ser inte alls varför MC skulle behöva kontra med något alls.De har en betydligt billigare årsavgift, FlyPremium förmånen är obegränsad jämfört med 2-4-1 vouchers och kan användas väldigt förmånligt om man når högsta nivån. Årsavgiften för Elite är nästan 3x så mycket och nivåpoäng-intjäningen är endast 37,5% sämre med MC Premium (bortsett från x2-helger).Jag har MC premium:- AmEx inte funkar överallt och det är bra att ha ett komplement- FlyPremium- Dubblapoäng helger- Garanterade 500 nivåpoäng/månBara detta räcker för att motivera årsavgiften för mig, ser inte alls varför de skulle behöva justera något alls.Klicka för att utvidga...
Word.

Mr.Robin skrev:Det här är ju surt. Har brytpunkt 1 april och hade behövt 20k nivåpoäng just nästa intjäningsår. Har inte sån spend så att jag kommer att tjäna på detta. Mitt sista år innan jag får LTG och just det året kommer det inte att resas i tjänsten....Klicka för att utvidga...
Kanske förstår fel men om din nya period börjar 1 april så får du väl de 20k på nya perioden? Eller tänker jag helt fel?

Enda braiga är väl att värdet på LTG ökar för varje försämring och fördyring av de tidigare vägarna som tog en dit //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png

Lynx skrev:Kanske förstår fel men om din nya period börjar 1 april så får du väl de 20k på nya perioden? Eller tänker jag helt fel?Klicka för att utvidga...
Eller kanske inte, man behöver nog ha 28/2 som brytpunkt? För antar att han fått för sitt kalenderår om hans sista dag är 31/3

"Nuvarande kortmedlemmar som innehar SAS EuroBonus American Express Elite Kreditkort och som inte har fått sina 20 000 nivåpoäng under sin nuvarande EuroBonus-kvalificeringsperiod vid 31 mars 2025 kommer att få dessa överförda till sitt konto runt den 1 april"

Hur länge behöver man vänta efter att man fått sina 20k nivåpoäng innan man kan säga upp Elite kortet utan att de blir återdragna?

Back