Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Star alliance Gold track finns ju ju på en del flygplatser där SAS säger upp fasttrack-avtalen

Bland annat, Milano, Geneve
 
En mycket stor försämring. Tallinn t.ex. - dit SAS har upp till sju flyg om dagen - har ingen Star Alliance-lounge och då spelar det ingen roll om man flyger Plus Full flex eller är EBD. Detsamma gäller Vilnius och en hel del andra orter. Att man säger upp avtalet på mindre orter som Olbia på Sardinien dit SAS flyger kanske 1-2 ggr i veckan under 1,5 månader mitt i sommaren är också en urholkning av värdet av att resa i Plus men påverkar inte så många men att SAS inte erbjuder lounge för sina passagerare som reser i Plus eller är EBG/EBD på orter dit SAS flyger mycket är väldigt, väldigt dåligt.
 
martin1891 skrev:Star alliance Gold track finns ju ju på en del flygplatser där SAS säger upp fasttrack-avtalenBland annat, Milano, GeneveKlicka för att utvidga...
OK, då är det bara Plus-resenärer utan status som tappar fast track där då. Helt OK i min mening, det är ju ingen businessprodukt.
 
Sedan finns det många som har klagat att många tredjepartslounger inte håller mått och man kan vara utan dem.



Om de satsar mer pengar/resurs (som de har sparat ifrån andra lounger/fast track) på SAS egna lounger/Fast track, hoppas jag att det blir rejält bättre än idag.
 
Hur går detta ihop med att man skall "satsa på affärspax"?



Jag har nog +20 besök per år på nedlagda flygplatser! Loungerna är kassa i flesta fall MEN Fasttrack är ju livsviktig för mig - det sparar timmar per år!



Dublin, Barcelona etc ... Det är INGA småstäder! Det är ju här fasttrack betyder något!



Sedan att man går i från star gold konceptet gör mig bara förbannad! Jag vill ha lounge, fasttrack, business incheck när jag reser med SAS oavsett destination och biljett klass om jag har stargold/EBG/EBD/EBP! Det skall inte vara något för mig jag behöver "läsa på" fall den aktuell flygplatsen erbjuder det eller inte - DET SKALL VARA KONSEKVENT!



Lufthansa fick precis +20 resor 2017 ...
 
EBGGOT skrev:Hur går detta ihop med att man skall "satsa på affärspax"?Jag har nog +20 besök per år på nedlagda flygplatser! Loungerna är kassa i flesta fall MEN Fasttrack är ju livsviktig för mig - det sparar timmar per år!Dublin, Barcelona etc ... Det är INGA småstäder! Det är ju här fasttrack betyder något!Sedan att man går i från star gold konceptet gör mig bara förbannad! Jag vill ha lounge, fasttrack, business incheck när jag reser med SAS oavsett destination och biljett klass om jag har stargold/EBG/EBD/EBP! Det skall inte vara något för mig jag behöver "läsa på" fall den aktuell flygplatsen erbjuder det eller inte - DET SKALL VARA KONSEKVENT! Lufthansa fick precis +20 resor 2017 ...Klicka för att utvidga...


Konsekvens är ju knappast SAS kända för..
 
Canadien skrev:OK, då är det bara Plus-resenärer utan status som tappar fast track där då. Helt OK i min mening, det är ju ingen businessprodukt.Klicka för att utvidga...
Samtidigt så är det ju en av få anledningar att faktiskt välja plus... Särskilt Plus saver
 
Moco skrev:Riktigt dåligt. Man tar alltså bort lounge och fast track i Manchester där det alltid är en soppa i säkerhetskontrollen?Blir bara sämre och sämre. Hur ska man distansera sig från DY och Rajjan när man nu pratar outsourcing och ständigt klipper i alla konkurrensfördelar?Klicka för att utvidga...


Kanske man skulle ta och titta på dom där konkurrenterna igen? Min plan har alltid varit att vara SAS trogen så länge jag flyger så mycket som jag gör nu (vilket ser ut att vara i två år till) men om jag tappar fördelarna så vette fasen om det är värt besväret.




Thornado skrev:Som jag förstår det så kommer Fast track att finnas kvar i Manchester, men inte lounge. Man rensar betydligt hårdare bland lounger än fast track.De fast track som försvinner är:DublinMilano (Linate + Malpensa)RomVilniusGeneveMalagaKlicka för att utvidga...




Jag tolkar det tvärt om för MAN? Jag hittar inte loungen men tycker det ser ut som att fast track försvinner 1 februari 2017.
 
crazy voyager skrev:Jag tolkar det tvärt om för MAN? Jag hittar inte loungen men tycker det ser ut som att fast track försvinner 1 februari 2017.Klicka för att utvidga...


Jag förstår att man kan tolka det så, men jag tror att andra kolumnen är en fortsättning på listan över lounger som stänger, dvs det är inte en fortsättning på fast track-listan. Om du tittar på nästa sida i dokumentet (där de listar vad som faktiskt kommer att finnas kvar) så ser du att MAN inte finns listad under lounger, men däremot för Fast track.
 
Vilket på sätt och vis är ännu mera typiskt då man kan köpa fast track access för £4 (diskussionen om vad man borde få med i priset åt sidan, det är överkomligt att göra så, åtminstone för mig i mitt privata resande), loungen däremot kostar £22.50 i T1 (tror det är samma lounge som SAS använder idag men är inte helt säker).



Sen är det oavsett för mig en kraftig försämring då jag alltid utgår ifrån MAN, men det går alltid att slå ut priserna och se om det är billigare att flyga med SAS och köpa till lounge och/eller fast track eller om det är bättre att använda en konkurrent.
 
Måste erkänna att jag har tyckt att det var konstigt att jag kunde gästa in morsan i en tredjepartslounge i Wroclaw när vi flög på en SAS Go minus, för att jag är EBG. Fine om det varit en LOT *A-guldlounge. Men förstår att Plus för statuslösa nu blir rätt så värdelöst på kortflygningar när ingen måltid ombord ingår heller. Nu har ju SAS redan dragit sig undan för mig när det gäller Europaresor så blir inte lika upprörd som jag hade blivit om dom inte sketit i LPI.
 
Verkar som att de drar många destinationer över samma kam med detta?

Vissa destinationer är i princip bara leisure-destinationer och där skulle man väl kunna förstå detta... men att göra det på business-destinationer, samtidigt som man hela tiden kommunicerar att man vill göra livet lättare för frekventa resenärer, det är som att skjuta sig själv i foten.

Man börjar ju undra vad fan de sysslar med ibland... Inte för att jag personligen blir så påverkad av detta, men kan tänka mig att rätt många blir det.

T.ex. Tallinn som vissa har nämnt.
 
Denna förändring är rent bedrövlig, har själv många jobbresor till Gdansk, Birminghamn o Manchester. Loungerna försvinner på samtliga, Fast Track verkar bli kvar på MAN o GDN. Ingen av dessa lounger är någon höjdare men de kommer att vara saknade efter denna rensopning. Först är EB 3.0 rejält försenat och nu detta, vad håller SAS på med?
 
Jag blir allt mer nöjd över beslutet att lägga över all spend på LH gruppen för ett halvår sedan. Ser fram emot Senatorstatus i april. Synd bara att swiss inte startar SFT-ARN ,konkurrensen på denna linje lämnar en del övrigt att önska. Kanske snart dags att kolla busstidtabellen.
 
crazy voyager skrev:Kanske man skulle ta och titta på dom där konkurrenterna igen?Klicka för att utvidga...


Välkommen till BA, visst du tar omvägen via lhr men du kan käka ordentligt på vägen om du har minst silver. Terminal 1 i manchester utan lounge är ett nej, med lounge är det dåligt nog.
 
Borde väl dessutom kunna slå ganska ordentligt tillbaka på SAS på en del ställen.



Om jag t.ex. nu istället väljer att flyga Lufthansa istället för SAS hem från Dublin. På Lufthansa har jag tillgång till loungen som *G, dessutom är det samma lounge som SAS har. Men kostnaden för besöket om jag flyger i Economy lär väl landa på SAS ändå.



Så de får ta kostnaden för loungen, men inte intäkten från själva flyget...



Sedan kanske inte tillräckligt många byte mönster på det sättet, men helt utan påverkan lär det inte bli.
 
Riktigt riktigt dåligt, har sagt det förr och säger det igen SAS hör verkligen inte hemma i flygbranschens "finrum". Har generellt riktigt låga förväntningar på SAS men det här lämnade även mig häpen.Måste vara väldigt märkligt att flugit interkontinentalt med nya kabinen och sen ansluta till en plus-produkt som i stora drag åker på rejäl stryk av de flesta LCC bolags dito.
 
Back
Top