Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

  • Thread starter Thread starter FilipJ
  • Start date Start date
F

FilipJ

Guest
Tänkte en samlingstråd för exempel på hur Strawberry misslyckats med att uppfylla våra förväntningar.



Dagsfärskt exempel:

Fick mail om "sommarrea på 180 hotell!"

I och med att jag överväger en övernattning till helgen gick jag in och tittade på vad som fanns i kampanjen. Gjorde min sökning 15 minuter efter att mailet nådde mig (2 juli, kampanjen giltig 2-7 juli).

Av de 82 hotell som skulle vara applicerbara i Sverige hade alla förutom 3 priset slutsålt. Hotellet som var tillgängliga var Arlanda XPO, Arlanda Comfort, och Clarion Sense Luleå. Inte så användbar kampanj att rulla ut som användbar.
 
Samma för mig, ska till Helsingfors senare i sommar och alla hotellen där som skulle vara tillgängliga var utsålda på kampanjpriset
 
Kampanjen gäller från 4 juli, men håller med om att det var få hotell för 999 kr.
 
Samma för mig. Sökte omedelbart men slutsålt.



Elgiganten hade den taktiken för i världen. Man annonserade en apparat till otroligt lågt pris. Men sedan hade man typ ett exemplar i hela sverige till det priset, och hela upplägget var att lura in kunder i butiken och sedan sälja på de dyrare alternativ.



Samma vibbar för den här sommarkampanjen.
 
Söker random datum i juli och får upp en hel del tillgängligt till kampanjpris. En del för 999, ganska många dyrare men också några få billigare. Priset som annonserades var ju ett från pris.

I centrala Stockholm verkar det vara dåligt med tillgänglighet.
 
Kundtjänst briljerar inte. Skrev och fråga varför jag inte fått trippla poäng för köp med Strawberry Mastercard på hotellen. Svaret var att jag inte bokat hotellet inom kampanjperioden...



Ridå.



Ser dom inte själva hur tokigt det blir hela tiden? Om man jobbar i en kundtjänst och inte har koll på allt, fråga en kollega.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Kundtjänst briljerar inte. Skrev och fråga varför jag inte fått trippla poäng för köp med Strawberry Mastercard på hotellen. Svaret var att jag inte bokat hotellet inom kampanjperioden...Ridå.Ser dom inte själva hur tokigt det blir hela tiden? Om man jobbar i en kundtjänst och inte har koll på allt, fråga en kollega.Klicka för att utvidga...
Oj. När jag skickade epost igår löste de mitt problem med trippel poäng på Clarion Stockholm inom ett par timmar.



Lite grann som upplevelsen på At Six. Vissa anställda är riktigt bra, andra är en total katastrof.
 
mrestes skrev:Oj. När jag skickade epost igår löste de mitt problem med trippel poäng på Clarion Stockholm inom ett par timmar.Lite grann som upplevelsen på At Six. Vissa anställda är riktigt bra, andra är en total katastrof.Klicka för att utvidga...
I Strawberrys fall är det tyvärr 9 av 10 ggr som dom själva inte inser att dom gör fel. Gissar på ganska hög personalomsättning på kundtjänst.
 
En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.



Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.



På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.



Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.



Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.



Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Kundtjänst briljerar inte. Skrev och fråga varför jag inte fått trippla poäng för köp med Strawberry Mastercard på hotellen. Svaret var att jag inte bokat hotellet inom kampanjperioden...Ridå.Ser dom inte själva hur tokigt det blir hela tiden? Om man jobbar i en kundtjänst och inte har koll på allt, fråga en kollega.Klicka för att utvidga...
Hade exakt samma procedur med dem…



Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.



Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.



Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juliUnder hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.



Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…
 
Syversen skrev:En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.Klicka för att utvidga...
Samma sak hände jag och frugan i vintras.
 
Syversen skrev:En vän kikade förbi mig på kontoret här om veckan för att han ville ha hjälp med en hotellbokning. Vi kollade pris och tillgänglighet på min dator, inloggad som mig. Loggade sedan ut mig och in honom, inklusive att ange MFA-kod som han fick via mail. Vi gör en bokning inloggad som honom, han får ett bekräftelsemail och allt är frid och fröjd.Senare ser jag av en slump att bokningen visas i Strawberry-appen på min telefon, inklusive hans namn. Hans bokning verkar alltså knuten till mig på något vis trots att den gjorts när han varit inloggad, dock direkt efter att jag varit inloggad.På helgen ses vi och gör en ny bokning eftersom priset är oförändrat, denna gång på hans dator där jag såklart aldrig varit inloggad. När jag sedan skall avboka den felaktiga bokningen går inte det. Inte heller via länken i hans bekräftelsemail.Jag kontaktar på måndagen kundtjänst och påtalar att de sannolikt har en bugg, liksom att det hela faktiskt är en personuppgiftsincident eftersom hans namn syns på bokningen i appen hos mig.Jag ombeds skicka skärmdumpar vilket jag gör och kundtjänst avbokar den felaktiga bokningen. Den ligger dock kvar hos mig under avbokade vistelser, fortsatt med min väns namn synligt.Det är väl relativt ovanligt att man delar datorer numera, men en heads up dels kring att buggen finns, men också Strawberrys upplevda attityd till personuppgiftshantering.Klicka för att utvidga...
Det låter som att Strawberry-bokningar som görs online kan ha vissa webbläsarcookies, app- eller enhets-ID-information lagrad så att bokningarna fastnar på alla enheter.



En funktion som inte är en bugg, men inte väldesignad för integritet?
 
Jawen! skrev:Hade exakt samma procedur med dem…Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juliUnder hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…Klicka för att utvidga...
Är det så att när jag under juli gör ett köp med Strawberry mastercard på deras hotell får jag alltså 900 poäng på varje 1000-lapp som jag spenderar?
 
valln skrev:Är det så att när jag under juli gör ett köp med Strawberry mastercard på deras hotell får jag alltså 900 poäng på varje 1000-lapp som jag spenderar?Klicka för att utvidga...
Stämmer. Bra tid att köpa presentkort med Strawberry mastercard om man vet att man komma att bo/äta hos dem det närmaste året
 
valln skrev:Är det så att när jag under juli gör ett köp med Strawberry mastercard på deras hotell får jag alltså 900 poäng på varje 1000-lapp som jag spenderar?Klicka för att utvidga...
Inte om du frågar deras kundtjänst //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Jawen! skrev:Hade exakt samma procedur med dem…Ser att din bokning gjordes tidigare i år, alltså utanför kampanjen.Svarade med att skicka över deras egna text och att det onekligen skulle kunna tolkas som om att alla köp under juli borde ge poäng. Inte bokning utan betalning och trippla dessutom på hotellen.Dubbla och trippla bonuspoäng på alla köp i juliUnder hela juli får alla som använder sitt Strawberry Mastercard dubbla bonuspoäng på alla köp, och trippla bonuspoäng på alla köp du gör med kortet på våra hotell. Alltså varje gång du betalar för ett hotellrum eller en restaurangnota på ett av våra trevliga hotell.Ja vi tar med oss att det kan tolkas så blev svaret…Klicka för att utvidga...
Med den logiken kan man ju boka hotell i juli och betala i augusti och få trippla poäng. Om det nu är bokningstillfälle som gäller och inte när transaktionen görs.
 
Back
Top