Svenskar får ej gå på planet i Sydafrika

1classjocke

New member
Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.

Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.

Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.

Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.

Lufthansagroup därtill…

Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…

Personligen så har jag lärt mig att det alltid är bra att vara proaktiv i dessa fall. Tycker att det är bara för dig att ringa och höra med swiss m.fl. skulle också kontakta ambassaden i detta fall.

I det här fallet kan vi konstatera att Sveriges ambassadör bett svenskar åka hem.

Problemet för TS och Swiss är att det är regeringen som bestämt saker efter att utresan genomförts.

Det är bara att försöka hitta något bolag som flyger, vilket som helst, och ta sig hem.

R

Fredrik skrev:I det här fallet kan vi konstatera att Sveriges ambassadör bett svenskar åka hem.Problemet för TS och Swiss är att det är regeringen som bestämt saker efter att utresan genomförts.Det är bara att försöka hitta något bolag som flyger, vilket som helst, och ta sig hem.[/QUOTEKlicka för att utvidga...
Nej. Regeringen har inte bestämt något. FHM rekommenderar testning när man kommer hem och karantän.

Däremot har Juholt varit ute å pladdrat att han ”tycker” att svenskar ska resa hem. Men UD avråder inte resor till Sydafrika. Så det är onekligen ett märkligt agerande av ambassadören.

1ClassJocke skrev:RNej. Regeringen har inte bestämt något. FHM rekommenderar testning när man kommer hem och karantän.Däremot har Juholt varit ute å pladdrat att han ”tycker” att svenskar ska resa hem. Men UD avråder inte resor till Sydafrika. Så det är onekligen ett märkligt agerande av ambassadören.Klicka för att utvidga...
Måste säga att jag tycker att ambassadör Juholt angerat föreömligt. Han vet hur läget i landet är och förväntar sig troligen en kraftif försämring. På grund av detta försöker han ge goda råd. Om det böir totala nedstängningar blir det mycket svårt att komma hem. Naturligtvis kan man alltid hävda att UD inte avråder men som vi diksuterat förut i tråden , EGET ANSVAR.

1ClassJocke skrev:Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.Lufthansagroup därtill…Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…Klicka för att utvidga...

De kan absolut göra så. Lufthansa gjorde så tidigare med tex Brasilien och andra länder efter beslut från tyska regeringen.

Vad är din plan B? Jag tänker du reser ju under global pandemi så du måste ha funderat över det? Vad säger försäkringsbolaget?

Ett flygbolag kan absolut neka dig att gå ombord om du inte har rätt pass. Faktum är att det är deras skyldighet - inte vara i det här fallet. Det är ju därför som de kontrollerar alla papper och intyg och så innan du åker.

Det smidigaste I det här fallet verkar vara att få Swiss att boka om till Lufthansa. Det är fortfarande Lufthansa group, och de tillåter ju flyget så länge du har en uppdaterad test. Jag skulle köra av mig till Swiss asap och försöka få till en sådan ombokning.

Att kontakta sas hjälper nog föga. Eftersom resan redan är igång, så är det väl upp till operating carrier att hantera disruptions, och det gör kan väl ses som en sådan... Men risken är såklart att varken Swiss eller sas vill peta på biljetten proaktivt - reglerna kan ju hinna ändras igen före avgång...

mha321 skrev:Det smidigaste I det här fallet verkar vara att få Swiss att boka om till Lufthansa. Det är fortfarande Lufthansa group, och de tillåter ju flyget så länge du har en uppdaterad test. Jag skulle köra av mig till Swiss asap och försöka få till en sådan ombokning.Klicka för att utvidga...

Även i Tyskland finns liknande direktiv från regeringen att bara tyska medborgare och personer bosatta i Tyskland får flygas till Tyskland (av t.ex. Lufthansa). Edit: Lufthansa tillåter transit på flygplatsen även för icke-tyskar!

COVID-19: Wichtige Informationen zur Einreise nach Südafrika und Rückkehr nach Deutschland - Auswärtiges Amt

Sedan är det ju enormt bokningstryck just nu, enligt tyskar som sitter i Sydafrika nu, men då är det iaf möjligt via t.ex. FRA.

NyfikenGrau skrev:Även i Tyskland finns liknande direktiv från regeringen att bara tyska medborgare och personer bosatta i Tyskland får flygas till Tyskland (av t.ex. Lufthansa). Edit:Lufthansa tillåter transit på flygplatsenäven för icke-tyskar!COVID-19: Wichtige Informationen zur Einreise nach Südafrika und Rückkehr nach Deutschland - Auswärtiges AmtKlicka för att utvidga...
Precis min poäng, de tillåter transit.

Och om de stänger transit generellt längre fram tror jag ändå på en större chans att de skulle tillåts transit för EU medborgare en stund (stängs för extern transit först). Det är en ren gissning men de är ju till skillnad från Schweiz med i EU...

1ClassJocke skrev:Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.Lufthansagroup därtill…Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…Klicka för att utvidga...

Har du kollat med flygbolaget än? Enligt denna Travel check : Travelcheck ska det fortfarande vara ok att flyga så länge du är EU/EES-medborgare. Men måste förstås dubbelkollas med Swiss.

SK525 skrev:Har du kollat med flygbolaget än? Enligt denna Travel check :Travelcheckska det fortfarande vara ok att flyga så länge du är EU/EES-medborgare. Men måste förstås dubbelkollas med Swiss.Klicka för att utvidga...
Det är Edelweiss som flyger mellan Zürich och Kapstaden. Dom har rätt bra information på sin hemsida vad som gäller, inga transitpassagerare tillåts att flyga från Sydafrika via Schweiz.

We are not allowed to accept transfer passengers, with onward flights from Switzerland to another country. Please contact Edelweiss or your booking office for rebooking if you do not meet the travel conditions.

anjak skrev:Dom har rätt bra i formation på sin hemsida vad som gäller och inga transitpassagerare tillåts att flyga från Sydafrika via Schweiz.Klicka för att utvidga...

Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Men gissningsvis är inte Travelcheck uppdaterad än.

anjak skrev:När jag går in på den sidan som svensk medborgare och skriver in att jag reser från Sydafrika får jag detta svar,Entry is not currently possibleså den verkar vara uppdaterad.Klicka för att utvidga...

Hm..."som svensk medborgare"? Jag bara klickar i först Freedom of movement (Schengen), sedan South Africa, sedan Transit. => You can enter Switzerland under certain conditions.

NyfikenGrau skrev:Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Mengissningsvisär inte Travelcheck uppdaterad än.Klicka för att utvidga...

Det kan ju också vara så att Swiss mfl inte får eller väljer att inte göra det, medan staten tillåter det.

Men det står ju tydligt på Edelweiss vad man ska göra om man har en bokning.

NyfikenGrau skrev:Hm..."som svensk medborgare"? Jag bara klickar i först Freedom of movement (Schengen), sedan South Africa, sedan Transit. => You can enter Switzerland under certain conditions.Klicka för att utvidga...
Nej jag tryckte fel, så håller helt med dig, väldigt konstigt att den inte är uppdaterad. Är ju grymt svårt att veta vad som gäller när dom officiella sidorna inte ens ger rätt information.

Hachans skrev:Det kan ju också vara så att Swiss mfl inte får eller väljer att inte göra det, medan staten tillåter det.Klicka för att utvidga...

Inte får för vem då, om schweiziska staten skulle tillåta det?

Väljer att inte göra det => Flygbolagen kritiserar schweiziska statens beslut i artikeln jag länkade, så att det är deras egna val betvivlar jag.

Staten tillåter det => förmodligen inte sant - jag litar mer på att Swiss och Edelweiss fått rätt info från staten, än att resandeservicen Travelcheck är korrekt uppdaterad.

NyfikenGrau skrev:Extremt irriterande problem under pandemin generellt med oklar information från myndigheter - Travelcheck ovan, som säger att det går, är ju en officiell sida från schweiziska staten. Mengissningsvisär inte Travelcheck uppdaterad än.Klicka för att utvidga...

Det som får mig fundersam är att nämnda Travelcheck låg nere under helgen för uppdatering (i alla fall när jag kollade). Och nu det står ju på startsidan att den är uppdaterad 30.11.2021 vilket man skulle kunna tro betydde att den har senaste infon. Om man gissar (hoppas) så kan det ju vara så att det kommit något förtydligande efter den ursprungliga kommunikationen att undantaget också gäller EU/EES-medborgare och att Edelweiss inte hunnit uppdatera sin sida. Men det är ju som sagt flygbolaget som har sista ordet och säger de att man ska kontakta dem för ombokning så är det ju säkrast att göra det.

NyfikenGrau skrev:Inte får för vem då, om schweiziska staten skulle tillåta det?Väljer att inte göra det => Flygbolagen kritiserar schweiziska statens beslut i artikeln jag länkade, så att det är deras egna val betvivlar jag.Staten tillåter det => förmodligen inte sant - jag litar mer på att Swiss och Edelweiss fått rätt info från staten, än att resandeservicen Travelcheck är korrekt uppdaterad.Klicka för att utvidga...

Jag tror du har rätt, kollar man på Traveldoc/Timatic står det tydligt att pax som inte är från Schweiz inte får gå ombord.

Men det jag menade var att Swiss skulle kunna ta ett beslut att själva inte tillåta andra än Schweizare att åka för att undvika problem eller riskera avvisningar. Det måste inte vara ett beslut från en regering bakom, de är ju fria att hitta på regler.

Back