Swedavias trafikstatistik för januari 2020

ag%C3%B6

New member
"Under januari reste totalt 2 670 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med samma månad förra året. De senaste månadernas svaga trafikutveckling fortsätter i januari, som också påverkas negativt av att flygbolagen har minskat sin säteskapacitet i ökad utsträckning."

Mycket kraftig nedgång inrikes på Göteborg, Malmö, Bromma, Arlanda och Åre Östersund. Göteborg nu passerat av Luleå. Arlanda minskar även utrikes.

upload_2020-2-10_13-4-46-png.106033

https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/pax_202001.pdf

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia

Brutal minskning för Landvetter och Malmö, inrikes, är det Norwegian som lämnat eller är det allmän flygskam?

Morgan skrev:Brutal minskning för Landvetter och Malmö, inrikes, är det Norwegian som lämnat eller är det allmän flygskam?Klicka för att utvidga...
Folk i allmänhet är rädda för lågkonjunktur och sparar pengar istället för att resa.

Dyster läsning. Kan förstå att inrikes från Landvetter minskat. Det går ju lika bra att ta tåget till Stockholm om det är slutmålet. Lite förvånad över Östersunds minskning. Tråkigt om det skulle vara att någon som känner flygskam.

Förra året spekulerade jag i om/när Helsinki Vantaa skulle gå om Arlanda i utrikestrafik. I januari hade HEL 1 332 338 passagerare utrikes (+3,4 procent jämfört med januari 2019). Så nu är skillnaden mindre än 1,5%. Kanske passerar Arlanda i februari?

Morgan skrev:Brutal minskning för Landvetter och Malmö, inrikes, är det Norwegian som lämnat eller är det allmän flygskam?Klicka för att utvidga...
Nu kan det se ut som jätteminskning på Landvetter, men totalt (utrikes+inrikes) är nedgången knappt 2%.

BAS skrev:Förra året spekulerade jag i om/när Helsinki Vantaa skulle gå om Arlanda i utrikestrafik. I januari hade HEL 1 332 338 passagerare utrikes (+3,4 procent jämfört med januari 2019). Så nu är skillnaden mindre än 1,5%. Kanske passerar Arlanda i februari?Klicka för att utvidga...
Intressant tanke!

Men knappast i februari eftersom Finnair ställt in alla sina flyg till Kina.

Kan droppet för inrikes Göteborg ha att göra med Hong Kong och Los Angeles flytt till Köpenhamn, där går ju också utrikes upp lite grand

Finnavias hemsida är rent allmänt kass och deras statistik-sidor är under isen jämfört med Swedavia. De har bara statistiken i pdf:er, och när det gäller månadsstatistik redovisar de bara senaste månadens... På swedavia laddar man ner en detaljerad statistik i excel och får varje månad sedan 2009 och den tänkte jag lite snabbt bencha mot Finnavia, men tji fick jag. Men här har jag handjagat in helårssiffrorna. Finnavia är ju inte ens klara med 2019 ännu, men rätt intressant att se det inte bara är Finnairs tillväxt som gör att HEL snart går om ARN i utrikes trafik:

utrikes-png.106051

Cristoffer Cedergren skrev:Folk i allmänhet är rädda för lågkonjunktur och sparar pengar istället för att resa.Klicka för att utvidga...
Direkt är det väl ändå Norwegians tack och hej som ligger bakom men de drar sig ju ur av en anledning... I övrigt måste jag erkänna att flyga till Malmö och Göteborg (från ARN) är verkligen ingen hit för egen del (bor i Västerort). Skall börja veckopendla till Malmö (precis vid centralen) och efter testat en vecka med vardera lutar det nog åt tåget trots att jag normalt jagar varenda möjlig EB-poäng. Tar man flygbussen på båda ställena blir det verkligen i slutändan ingen större skillnad. Med taxi skulle givetvis tiden se annorlunda ut men det skulle även innebära totalt ca 3-5 ggr så dyrt varje resa.

varva77 skrev:I övrigt måste jag erkänna att flyga till Malmö och Göteborg (från ARN) är verkligen ingen hit för egen del (bor i Västerort). Skall börja veckopendla till Malmö (precis vid centralen) och efter testat en vecka med vardera lutar det nog åt tåget trots att jag normalt jagar varenda möjlig EB-poäng. Tar man flygbussen på båda ställena blir det verkligen i slutändan ingen större skillnad. Med taxi skulle givetvis tiden se annorlunda ut men det skulle även innebära totalt ca 3-5 ggr så dyrt varje resa.Klicka för att utvidga...

Men västerort, då måste väl Bromma - Malmö spara dig tid? Sen finns det andra fördelar med tåget förstås. Och nackdelar med Bras flygplan.

varva77 skrev:Direkt är det väl ändå Norwegians tack och hej som ligger bakom men de drar sig ju ur av en anledning... I övrigt måste jag erkänna att flyga till Malmö och Göteborg (från ARN) är verkligen ingen hit för egen del (bor i Västerort). Skall börja veckopendla till Malmö (precis vid centralen) och efter testat en vecka med vardera lutar det nog åt tåget trots att jag normalt jagar varenda möjlig EB-poäng. Tar man flygbussen på båda ställena blir det verkligen i slutändan ingen större skillnad. Med taxi skulle givetvis tiden se annorlunda ut men det skulle även innebära totalt ca 3-5 ggr så dyrt varje resa.Klicka för att utvidga...
Varför inte flyga till Cph och ta tåget till Malmö? Borde gå snabbare och smidigare än Sturup.

TP12 skrev:Varför inte flyga till Cph och ta tåget till Malmö? Borde gå snabbare och smidigare än Sturup.Klicka för att utvidga...

Mina erfarenheter: Oftast men det kan snabbt kosta tid om öresundståget är sent, vilket jag tycker det ofta är. Dessutom tar det nog 10-15 minuter längre tid med att åka det extra arnexpress stoppet från T4 till T5 och den betydligt längre streckan det är att gå från tåget till gate.

Om trådskaparen bor i västerort är Bromma troligtvis det snabbaste alternativet. Även om man tar sig kollektivt (sl) till Bromma och flygbussen från sturup kommer det spara ca en timme mot tåget varje gång. Kan det gå att ta taxi till bromma, vilket kanske är

enklare att få

In i budget nödvändigtvis är så dyrt, eller cykla, så borde det kunna gå att klara hela resan på 2:30-3:00 dörr till dörr - beror ju på vart i västerort det ska åkas ifrån?

Back