Thai Airways generellt Uselt!?

Vi kan konstatera att de är ruskigt ojämna mao. Håller med om att slitaget verkar högt. Flög från Arlanda i Mars förra året med en 4år gammal A350 som redan börjat visa slitage i business. Skall förhoppningsvis flyga med dem igen snart igen så jag får jämföra. Vi kan nog inte hoppas på några större förbättringar med tanke på Thai’s ekonomiska situation även om Q3 visade en återhämtning så har de en lång väg kvar om de någonsin lyckas styra upp planet. De befinner sig dessutom under rekonstruktion så det är bara att boka Finnair istället fram tills dess och använda Thai för poängbokningar istället när EVA inte har platser.
 
Flög BKK-ARN nyligen och var helt ok. A350 som var i ok skick, alert och trevlig service. Åt ingen middag utan prioriterade sömnen, sovkomforten var bra. Frukost helt ok.



Om jag jämför med de övriga bolag jag flugit longhaul med efter/under pandemin så var det sämre än Eva Air och Singapore Airlines. Finnair har varit fruktansvärt ojämnt så vissa flygningar bra medan andra katastrof (som när det inte fanns el i stolarna SIN-HEL så inga lampor, ingen IFE, ingen möjlighet till laddning och de valde att inte informera folk om det förrän man var ombord (trots att de var medvetna om problemet)). Turkish var i linje med Thai i kvalitet. Swiss, Austrian och LH var avsevärt sämre på allt utom möjligen IFE.
 
Det var mina resor ARN-BKK och retur BC, kunde inte tro att det var Thai Airways jag kände till. Allmänt kvalitet och in flight service var riktigt minus, BC toaletten en var trasig och 2 andra toaletterna till var jätte smutsiga. Känns down grade. Sittplatsen var sönder och personalen visst ingenting, måste be dem att titta förbi. Det fixat dem med Silver tape på min sittplats…Trist.
 
Messieh skrev:Det var mina resor ARN-BKK och retur BC, kunde inte tro att det var Thai Airways jag kände till. Allmänt kvalitet och in flight service var riktigt minus, BC toaletten en var trasig och 2 andra toaletterna till var jätte smutsiga. Känns down grade. Sittplatsen var sönder och personalen visst ingenting, måste be dem att titta förbi. Det fixat dem med Silver tape på min sittplats…Trist.Klicka för att utvidga...
Är väl inte helt fel att ha två stora toaletter? Sen att de verkade vara smutsiga är ju inte bra, men stora toaletter är ett klart plus, många bolag har ju små toaletter även i business.
 
Kan rapportera när jag flyger BKK-CPH nästa söndag. Jag har dock inga höga förväntningar alls. Hoppas mest få sova. Men kanske får ladda med Snacks från loungerna då . Har inte Thai en ny lounge som är bra? Annars föredrar jag EVAs och Singapores lounger i Bangkok.



Andra högre förväntningar nu dock när jag sitter i utmärkta Vienna Lounge (ej Austrian) och väntar på EVA 787-10 ner till BKK. Detta har jag sett fram emot länge.
 
@mischadee testade flera lounger för någon vecka sedan. Thais lounge var helt ok men fruktansvärt mycket folk. Singapore Airlines lounge var bättre och lugnare men stänger tidigt (23 tror jag) så beroende när flyget går så kan du behöva byta lounge. Eva Airs är också bra och väldigt lugnt och skönt men oftast långt bort från gaterna som verkar gälla till Europa. Turkish har också lounge, jag tyckte den var medioker men gillar man pide så kan det vara värt ett besök.
 
Hmm, vi åkte C från ARN-SIN via BKK i oktober, det var faktiskt riktigt bra, trevlig personal, trots smockfull kabin i både C och ekonomi, Bra service, såg någon som hade strul med IFE men annars bra rakt igenom. Flygandet år ju på uppgång generellt i alla fall om man går efter biljettpriser och tillgång. Hoppas de tar till sig av kritiken här. Jag reser gärna med dem igen,
 
charlie123 skrev:Avslutade precis en resa i Business Köpenhamn - Bangkok Trt med Thai. Jag är i mer eller mindre ”chock”. Den generella upplevelsen var katastrof. Deras 777-300er är så slitna att man kan tro dom härstammar från tiden innan kritan. Knappar är trasiga och spruckna, färgskav överallt. Ingen meny, dålig service, snacks mellan måltiderna existerade inte. Maten helt fruktansvärd, fick en ”pilgrimsmussla” som var som en kokt torkad potatis. En fisk som var sämre en fängelsemat. Champagne från Köpenhamn fick vi inte då Thai inte betalt skatter. Champagne från Bkk fanns inte ens som alternativ om man inte bad specifikt om det. Mediaskärmarna är så risig upplösning att man knappt ser bilder. Utbudet av filmer är från VHS tiden. Listan kan göras lång… Hade jag betalat fullt pris kontant på ca 38k Pp hade jag varit helt rosenrasande.Nu 165k poäng samt 2-4-1.Trots det här var kabinen full. Men av det jag såg var det ingen som knappt rörde maten.En positiv sak,Tacksam att få sova 7h på hemvägen i full flat bed iaf. Men för 38k? Näää. Thai, lägg ner verksamheten eller ryck upp er. Katastrof.Någon annan som har en annan upplevelse?Klicka för att utvidga...
Flög CPH-BKK-CPH i höstas. Kan skriva under på allt du skrivit. Hemresan var betydligt bättre men ändå inte tillräckligt bra. Gör ont i hjärtat att Thai gått ner sig så. Gjort så många resor med Thai och valde alltid dom i första hand före covid.
 
mischadee skrev:Kan rapportera när jag flyger BKK-CPH nästa söndag. Jag har dock inga höga förväntningar alls. Hoppas mest få sova. Men kanske får ladda med Snacks från loungerna då . Har inte Thai en ny lounge som är bra? Annars föredrar jag EVAs och Singapores lounger i Bangkok.Andra högre förväntningar nu dock när jag sitter i utmärkta Vienna Lounge (ej Austrian) och väntar på EVA 787-10 ner till BKK. Detta har jag sett fram emot länge.Klicka för att utvidga...
Mina föräldrar körde EVA 787 via Vienna ner strax innan jul. Såg ut att vara riktigt fina kabiner och var tydligen kanon bra enligt dem. Själv riktigt sugen på att testa dem
 
Golfkillen skrev:Är väl inte helt fel att ha två stora toaletter? Sen att de verkade vara smutsiga är ju inte bra, men stora toaletter är ett klart plus, många bolag har ju små toaletter även i business.Klicka för att utvidga...
På mina 777-300er thai nu senast var det bara små toaletter. Riktigt unket. Och som sagt, plastdetaljer, spolknappen trasiga spruckna.
 
JacobGBG skrev:Jag tror det man måste ha med i åtanke med Thai är att det främst är ett "godtyckligt" bolag. Du har prestigelinjer som FRA/NRT/LHR-BKK i exklusiva kabiner som kommer att hålla världsklass. Sen kommer du ha de som endast skyfflar folk. De har inte en fullfjädrad processkontroll och jämn nivå.Klicka för att utvidga...
Precis.

CPH och ARN och OSL är rena skyfflarlinjer.

Jag reser sträckan i snitt 11 ggr per år och "upplevelsen" beror helt på vilken CC du har på just den kärran.

Glöm Thai smile på Thai.

Men allt det uppvägs av (för mig) bra tider och direktflight.

Egen medhavd GT löser det övriga.





Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
SAS_CPH_Lounge skrev:Precis.CPH och ARN och OSL är rena skyfflarlinjer.Jag reser sträckan i snitt 11 ggr per år och "upplevelsen" beror helt på vilken CC du har på just den kärran.Glöm Thai smile på Thai.Men allt det uppvägs av (för mig) bra tider och direktflight.Egen medhavd GT löser det övriga.Skickat från min SM-G990B2 via TapatalkKlicka för att utvidga...
Medhavd GT är överkurs. Bra där!



Måste erkänna att jag köpt några småpavor vin i taxfree på Sheremetyevo för att ta med på Aeroflot till BKK.
 
apknug skrev:Medhavd GT är överkurs. Bra där!Måste erkänna att jag köpt några småpavor vin i taxfree på Sheremetyevo för att ta med på Aeroflot till BKK.Klicka för att utvidga...
GT på Thai är en oxymoron i ordets sanna bemärkelse.

Första hindret är att ens få en.





Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
Åkte ARN-BKK i C i tisdags. Gillar honeymoon sätena och maten var bra. Däremot var serveringen av drycker rena katastrofen. Total brist på synk men vad som serverades. Fick nalla på den medföljande flaskan vatten till förrätten, chardonnay till tournedon osv. Uppfattade det inte som snålhet eller så, bara total avsaknad av organisation och ledarskap inom cc.
 
Åkte för någon vecka sedan BKK-ARN i C på en A350. Service och mat var ok men inte mer. Sätena däremot tyckte jag var riktigt bra, bland de skönaste jag testat, med alla inställningar. Bra när man sov men gick även att skjuta fram sätet riktigt långt i sittande ställning vilket jag upplevt inte har gått i andra stolar. Förvaringen däremot var inte lika bra.
 
Enl en del medlemmar så är Thai usla vad ett gäller business, men hur är det i ekonomi? Ungefär som vanligt eller klar försämring även där?
 
OttoWallen skrev:Enl en del medlemmar så är Thai usla vad ett gäller business, men hur är det i ekonomi? Ungefär som vanligt eller klar försämring även där?Klicka för att utvidga...
Eco är usel om man nu lägger vikt vid service typ mat och dricka.

Om man inte bryr sig om det så är det en Eco som alla andra.

De brukar dock faila med min specialmat 9/10 så numera har jag med mig egen mat (och dryck).





Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
Jag flög med Thai i C for några dagar sedan och skulle ge de 8/10. Servicen var på topp, dock lite skakig beroende på vilken FA som servade. Maten var bland det bästa jag käkat på flyg (catering från London, valde självklart det thailändska alternativet). Själva hårdvaran var klart godkänd (777-300ER). Nudlarna på deras snacksmeny var toppen.





2f1bdf4d-bfb9-4843-95e4-86a8b5167e0d-jpeg.140917




991cfc51-edd8-448e-91af-0b437dc76132-jpeg.140914




71681bc2-279a-427f-89b3-f02ca58f9eb3-jpeg.140915




3804a0fb-a552-4ed3-86fd-c3489a43ff68-jpeg.140916




a940792e-994b-4e30-977e-a00c80b82f20-jpeg.140918
 
Back
Top