Thai har 4 olika säteskonfigurationer av 747-400, alla flygplansindivider är byggda mellan 1990 och 2003 (tror HS-TGJ är äldst i flottan och HS-TGG yngst). Under de senaste åren är det Thais yngsta flygplansindivider som trafikerat ARN och CPH och som sålts enligt C14, U50 och Y325, dessa 6 plan har dock haft kvar original säteskonfigurationerna som dom levererades med i början av 2000-talet.
Nu har TG äntligen börjat uppgradera sina kabiner men det skapar även en väldig förvirring i utbudet av olika säten och klasser eftersom processen tar tid. Nedan använder jag samma benämningar på konfigurationerna som TG själva använder internt, alltså inte säkert att man ser samma i bokningssystemen. Det är ett par månader sen jag senast uppdaterade mig så det är inte säkert att det stämmer till 100% även idag, men det ger en hyfsad bild av 747 flottan.
747: F14 C50 Y325 (äldsta sätena och det är dessa 6 plan som används på ARN även i dagsläget, det är HS-TGA/TGB/TGF/TGG/TGY/TGZ).
744: F10 C40 Y325 (något nyare F och C kabiner men samma Y utan AVOD som 747, troligen dessa som CPH trafikeras mest av i dagsläget).
74R: F10 C40 Y325 (samma F och C som 744, uppgraderad Y med AVOD).
74N: F9 C40 Y325 (sviter i F, tror även nya C säten och AVOD i Y).
Kan konstatera att ARN de senaste 28 dagarna har fått 747 27 gånger och 744 1. För CPH ser det lite bättre ut, 747 10 gånger och 744 18.