Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

Firetee skrev:På visit japan Web står det:"please upload a vaccination certificate that shows the details of all three doses (dates and types)". Det gör det inte på mitt, bara för dos 3.Hur har ni hanterat detta?Klicka för att utvidga...

Det vanliga du får från covidbevis.se fungerar utan problem

Firetee skrev:På visit japan Web står det:"please upload a vaccination certificate that shows the details of all three doses (dates and types)". Det gör det inte på mitt, bara för dos 3.Hur har ni hanterat detta?Klicka för att utvidga...
Jag laddade bara upp det senaste COVID-beviset och kommer ihåg att jag skrev in vilka andra doser jag fick samt datumen för dessa. Hade mina gamla pdf sparade för de tidigare doserna. Några dagar senare blev det godkänt.

Om jag minns rätt så fanns det fält för att fylla i datumen för dos 1/2/3. (Jag använde appen MySOS då jag reste innan ändringen av registreringen.)

Och så laddade jag upp mitt senaste Covid-bevis som har datumet för min 4:e dos. Och det blev snabbt godkänt utan problem, så det fungerade smidigt då åtminstone.

Måste tredje dosen ha tagits senast en viss tid innan avresa? Eller räcker det med att man har ett Covid-bevis där det framgår att tre doser tagits?

Capa skrev:Måste tredje dosen ha tagits senast en viss tid innan avresa? Eller räcker det med att man har ett Covid-bevis där det framgår att tre doser tagits?Klicka för att utvidga...
Som jag förstår det räcker det med att tre doser har tagits.

Jag tog min tredje dos i februari i år och det var inga problem för mig att komma in i Japan förra veckan

När jag tittar på att boka mitt favoritkapselhotell i slutet av december får jag följande meddelande från hotels.com

"Detta boende kan endast ta emot bokningar för nödvändiga resor eller vistelser. Du kan krävas på bevis för detta vid ankomst. För mer information kan du vända dig till lokala rådgivningsorganisationer innan du bokar."

Någon som stött på detta eller kan förklara? Andra liknande "vandrarhem" ger inte samma meddelande.

Behöver man registrera sig före ankomst eller räcker det med ett utskrivet vaccinationsintyg? (ankomst 27/12)

LSH skrev:När jag tittar på att boka mitt favoritkapselhotell i slutet av december får jag följande meddelande från hotels.com"Detta boende kan endast ta emot bokningar för nödvändiga resor eller vistelser. Du kan krävas på bevis för detta vid ankomst. För mer information kan du vända dig till lokala rådgivningsorganisationer innan du bokar."Någon som stött på detta eller kan förklara? Andra liknande "vandrarhem" ger inte samma meddelande.Behöver man registrera sig före ankomst eller räcker det med ett utskrivet vaccinationsintyg? (ankomst 27/12)Klicka för att utvidga...
Tror du helst ska ha gjort allt klart i "fast Track" och fått blå skärm.

My sos används inte längre.

ogp.png

Visit Japan Web | Digital Agency

favicon.ico

vjw-lp.digital.go.jp

Jag ska över för dagen i januari och har gjort allt och fått blå skärm.

Sen tror jag bara att just ditt hotell inte har uppdaterat sig

LSH skrev:När jag tittar på att boka mitt favoritkapselhotell i slutet av december får jag följande meddelande från hotels.com"Detta boende kan endast ta emot bokningar för nödvändiga resor eller vistelser. Du kan krävas på bevis för detta vid ankomst. För mer information kan du vända dig till lokala rådgivningsorganisationer innan du bokar."Någon som stött på detta eller kan förklara? Andra liknande "vandrarhem" ger inte samma meddelande.Behöver man registrera sig före ankomst eller räcker det med ett utskrivet vaccinationsintyg? (ankomst 27/12)Klicka för att utvidga...
När jag kom till Tokyo i helgen så hade jag min blåa skärm framme, dom sneglade bara på den och gav mig någon informations lapp om att hålla avstånd och blev direkt skickad till immigration.

Det verkade som de andra fick svänga åt sidan för kontroller så jag rekomenderar att ha för registrerat dig för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag registrerade på visit japan sidan dagen innan och hade blå skärm inom någon timma.

PRJml2ENIpiC1e3L skrev:När jag kom till Tokyo i helgen så hade jag min blåa skärm framme, dom sneglade bara på den och gav mig någon informations lapp om att hålla avstånd och blev direkt skickad till immigration.Det verkade som de andra fick svänga åt sidan för kontroller så jag rekomenderar att ha för registrerat dig för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag registrerade på visit japan sidan dagen innan och hade blå skärm inom någon timma.Klicka för att utvidga...
Jag höll på att bli slussad i fel kö innan jag märkte att jag skulle visa mobilen, trots att jag hade mobilen i handen. De flesta andra som slussades till höger hade papper utskrivet. Så är man inte helt uppmärksam kan man komma fel (fast antar man kan backa då).

Jättebra att ha fyllt i alla 3 grejerna digitalt tidigare, gjorde det mycket smidigare...Via samma länk som ovan.

Tror också att hotellet bara glömt ändra.

PRJml2ENIpiC1e3L skrev:När jag kom till Tokyo i helgen så hade jag min blåa skärm framme, dom sneglade bara på den och gav mig någon informations lapp om att hålla avstånd och blev direkt skickad till immigration.Det verkade som de andra fick svänga åt sidan för kontroller så jag rekomenderar att ha för registrerat dig för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag registrerade på visit japan sidan dagen innan och hade blå skärm inom någon timma.Klicka för att utvidga...
Vilka flög du med? ANA NH106?

Hur är det med munskydds hysterin?

Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.

Andreas Ekman skrev:Vilka flög du med? ANA NH106?Hur är det med munskydds hysterin?Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.Klicka för att utvidga...
Jag flög med Swiss dit och inget krav på munskydd, samma sak med Lufthansa i November (Tur&retur).

Men däremot när jag flög från Japan (HND-LAX) med ANA så var det krav på munskydd, dom gick runt och hade koll också.

PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Jag flög med Swiss dit och inget krav på munskydd, samma sak med Lufthansa i November (Tur&retur).Men däremot när jag flög från Japan (HND-LAX) med ANA så var det krav på munskydd, dom gick runt och hade koll också.Klicka för att utvidga...
Thx.

Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.

Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...

Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom aceptera

Andreas Ekman skrev:Thx.Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom acepteraKlicka för att utvidga...

Om du har problem med munskydd så kanske inte Japan är bästa destinationen just nu. Även om det inte är lagstadgat krav så är det något i princip alla använder, både utomhus och definitivt inomhus i affärer, hotell och tbana/tåg.

bvs skrev:Om du har problem med munskydd så kanske inte Japan är bästa destinationen just nu. Även om det inte är lagstadgat krav så är det något i princip alla använder, både utomhus och definitivt inomhus i affärer, hotell och tbana/tåg.Klicka för att utvidga...
Nä jag ska bara vara i Japan några timmar.

Jo jag vet att Japanerna inte vågar vara den första som tar av sig masken, för har alla andra en så måste ju även den andra ha en är ju deras tanke...

Vi får se hur det blir när jag åker

Andreas Ekman skrev:Nä jag ska bara vara i Japan några timmar.Jo jag vet att Japanerna inte vågar vara den första som tar av sig masken, för har alla andra en så måste ju även den andra ha en är ju deras tanke...Vi får se hur det blir när jag åkerKlicka för att utvidga...

Andreas Ekman skrev:Hur är det med munskydds hysterin?Klicka för att utvidga...
Jag hoppas verkligen att du lärar dig mer om japansk kultur och Mentalität innan du åka, t.ex. genom buddhistisk filosofie vs västerländsk egocentrik syn på samhället.

Andreas Ekman skrev:Thx.Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom acepteraKlicka för att utvidga...

När jag åkte LHR-HND-LHR i ANA first i november var de inte speciellt petiga med munskydden. All personal hade på sig hela tiden men jag kunde göra lite som jag ville. Jag tog på mig det när jag gick på toa eller i övrigt reste mig från sätet. Men hade det av mig i stort sett hela tiden när jag satt ner.

Andreas Ekman skrev:Vilka flög du med? ANA NH106?Hur är det med munskydds hysterin?Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.Klicka för att utvidga...
Flög SWISS dit. Inget munskydd på flyget men jag personligen har använt det i Tokyo förutom vid måltider och när man är själv. Dock inte alla som gör det, speciellt verkar det vara fler utan munskydd på kvällen, men kanske är olika i olika åldrar osv.

Firetee skrev:Flög SWISS dit. Inget munskydd på flyget men jag personligen har använt det i Tokyo förutom vid måltider och när man är själv. Dock inte alla som gör det, speciellt verkar det vara fler utan munskydd på kvällen, men kanske är olika i olika åldrar osv.Klicka för att utvidga...
Nä jag tror bara det är Ana som har den kvar just pga hur japanerna tänker och Ana är japanskt

Om munskyddsdiskussionen fortfarande är aktuell så flög jag precis NH212, vid boarding ropade de ut att mask är ett krav och att de kan neka boarding för de som inte har på sig en.

Hade alltid mask på flyget förutom när det fanns mat eller drick vid min plats så vet inte hur petiga de är där.

På flygplatsen och kön till immigration hade i princip alla mask utom några enstaka västerlänningar.

Tog för övrigt ca 35 minuter från det att jag gick av planet till att jag satte mig på bussen till hotellet, och då plockade jag också upp ett Welcome suica.

Visit Japan web rekommenderas, blir smidigt med den.

Back